شناسهٔ خبر: 61158 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ابوترابی‌فرد در نطق پیش از دستور:

بازگشایی گذرگاه رفح مطالبه جدی مجلس از دولت مصر است

ابوترابی نایب رئیس اول مجلس گفت: مجلس به طور قاطع از مجلس و دولت مصر درخواست می‌کند که گذرگاه رفح برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه هرچه سریعتر باز شود.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در نطق پیش از دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: به دنبال تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم روزه‌دار و بی‌دفاع غزه، به ابتکار مجلس شورای اسلامی و به پیشنهاد رئیس مجلس ایران، نشست تروئیکای اتحادیه مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی با مشارکت تعدادی از اعضاء در بعدازظهر روز سه‌شنبه ۳۱ تیر ۹۳ در تهران برگزار شد.

وی ادامه داد: در این نشست که تحت عنوان وضعیت فلسطین و تهاجم به غزه تشکیل شد، علاوه بر رؤسای مجالس تروئیکای اتحادیه، رئیس مجلس شورای اسلامی، ریاست مجلس سودان و رئیس مجلس ملی مالی و رؤسای مجالس کشورهای فلسطین، ترکیه، سوریه و قطر، نواب رئیس مجالس کشورهای پاکستان و عمان و هیئت‌های پارلمانی کویت و لبنان و سفرای الجزایر و مالزی در تهران شرکت کردند.

نایب رئیس اول مجلس افزود: رؤسای مجالس و هیئت‌های حاضر در این اجلاس در سخنرانی‌های خود سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرده و رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز غزه مجروح، قلب عالم اسلام و قلب همه مسلمانان و به طور حتم مورد حمایت امت اسلام باید قرار گیرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: در پایان اجلاس تروئیکای مجالس کشورهای اسلامی رؤسا و نمایندگان کشورهای حاضر بیانیه‌ای در ۱۵ ماده تحت عنوان بیانیه تهران را تصویب کردند و در این بیانیه با درود به روح شهدای فلسطین و تقدیر از پایداری گروه‌های مقاومت بر ضرورت حمایت جهان اسلام و نهادهای بین‌المللی از مردم بی‌دفاع غزه تأکید شده است؛ همچنین تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به عنوان مصداق روشن نسل‌کشی محکوم شد و از سازمان‌های بین‌المللی به ویژه اتحادیه بین‌المجالس جهانی خواسته شده است که برای متوقف کردن حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه تلاش کنند و از تمامی توان خود برای آزادی اسرای فلسطینی به ویژه رئیس و تعدادی از نمایندگان مجلس قانون‌گذاری فلسطین بهره بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین از رئیس مجلس فلسطین خواسته شده است ضمن تماس با مقامات مصری بر گشودن دروازه رفح برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تلاش کنند؛ در بیانیه پایانی نشست تروئیکای بین‌المجالس اسلامی روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، روز اعضای عمومی همه کشورهای اسلامی اعلام شد. لازم به ذکر است که در اواسط اجلاس سفیر فلسطین در تهران یادداشت نمایندگی مصر در تهران به وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر آمادگی مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح به منظور ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه قرائت کرد.

نایب رئیس اول مجلس تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی با حمایت قاطع از بیانیه تروئیکای بین‌المجاس کشوری اسلامی به طور قاطع از مجلس و دولت اسلامی مصر درخواست می‌کند بر گشودن گذرگاه‌های رفح برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و تأمین داروی مورد نیاز مجروحان، کودکان و فرزندان مظلوم فلسطین تسریع کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: امروز بیمارستان‌های غزه حداقل بیش از ۱۰۰ داروی ضروری را برای درمان مجروحان غزه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در اختیار ندارد و در چند روز آینده با کمبود بیش از ۴۰۰ قلم داروهای ضروری و مورد نیاز روبرو خواهد شد؛ این در حالی است که گروه‌های تکفیری فضا را برای تهاجم گسترده رژیم صهیونیستی هموار کرده‌اند و به گسترش نزاع و آشوب و کشتار در دنیای اسلام و کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای اسلامی سوریه و عراق دامن می‌زند.

وی اظهار داشت: در شرایط واگرایی در کشورهای اسلامی که متأسفانه سازمان‌های تکفیری پدیدآورنده آن هستند، رژیم صهونیستی با بهره‌برداری از این شرایط به ادامه لشکرکشی و نسل‌کشی و آواره کردن ملت مظلوم غزه دامن می‌زند؛ انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ با اعلام مواضع روشن و بیانات شفاف و راهبرد بنیان‌گذار عظیم‌الشأن انقلاب امام خمینی (ره) از همان آغاز از تمام ظرفیت خود برای مطرح کردن و نهادینه کردن آرمان فلسطین بهره گرفت.

نایب رئیس اول مجلس ادامه داد: اعلام روز جهانی قدس به عنوان ابتکار سیاسی از سوی امام بزرگوار بیان‌کننده این واقعیت است که امام بر تحول فکری و رشد سیاسی جوامع اسلامی برای خلق یک اجماع گسترده و فراگیر در سراسر دنیای اسلام برای رویارویی با زیاده‌خواهی‌های دنیای استکبار و رژیم صهیونیستی تأکید و باور داشته است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: امام (ره) با اعلام روز قدس به عنوان یک راهکار بسیج سیاسی از مردم خواست تا در بهترین روزهای سال یعنی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال با آرمان فلسطین بیعت کنند و در طول سال بر این بیعت پایدار بمانند؛  فرهنگ‌‌سازی برای پیگیری این آرمان بزرگ در اندیشه الهی امام (ره) مقدمه این مهم بود تا اشتراک فکری در جوامع اسلامی درباره فلسطین خلق شود و مسلمانان غیور با عبور از اختلافات مذهبی و قومی گرد این آرمان مقدس اسلامی تجمع کنند و هدف وحدت جهان اسلام نیز از این رهگذر تحقق یابد.

وی اظهار داشت: از ملت بزرگ ایران و ملت‌های مسلمان جهان انتظار می‌رود با حضور گسترده و فراگیر و با عظم و اراده‌ای پولادین و گام‌هایی استوار، در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان، روز آزادسازی قدس و ذلت و محو رژیم صهیونیستی با عزم و اراده تمامی ملت سرزمین فلسطین پا بفشارند و راه را برای شکل‌گیری یک نظام سیاسی برآمده از اراده آحاد ملت فلسطین در سرزمین فلسطین هموار کنند.

نایب رئیس اول مجلس در پایان یادآور شد: همکارانم در خانه ملت با حضور یکپارچه در روز جهانی قدس در کنار ملت‌های مظلوم به ویژه ملت مظلوم فلسطین با اقدار ایستاده‌اند و آرمان‌های انسانی ملت مظلوم فلسطین دفاع می‌کنند و بار دیگر با ملت مظلوم غزه به ویژه خانواده‌های معزز و مکرم شهدای غزه همدردی کرده و برای آنها از خدای سبحان صبر و عزت و اقتدار و پایداری و برای دشمنان امت اسلام ذلت را مسئلت دارند.

نظر شما