شناسهٔ خبر: 60493 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خطر برای‌ دخترانی که دیر ازدواج می‌کنند

یک متخصص زنان و زایمان با هشدار نسبت به خطر آندومتریوز در دخترانی که دیرتر باردار می‌شوند، گفت: چنانچه دختران دچار دردهای شدید قاعدگی شوند باید به متخصص زنان مراجعه کنند.

به گزارش نماینده، شهلا چایچیان در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر ازدواج به موقع دختران برای بارداری و سلامت آن اظهار داشت: آندومتریوز در دخترانی که دیرتر اقدام به بارداری می‌کنند شایع‌تر است. مسئله بارداری به موقع دختران اهمیت زیادی دارد زیرا سلامت جامعه در گرو سلامت زنان است، آنها وظیفه بقاء نسل را بر عهده دارند.

وی در پاسخ به سوال یکی از شهروندان برای انجام تست پاپ‌اسمیر در دختران گفت: برای دختران تست پاپ‌اسمیر لازم نیست مگر آنهایی که مادرانشان دچار سرطان رحم هستند. با انجام سونوگرافی می‌توان آن را تشخیص داد.

این فلوشیپ لاپاروسکوپی ادامه داد: دختران باید نسبت به شواهد و تاریخچه خانوادگی خود سونوگرافی و ماموگرافی انجام دهند همچنین چنانچه دچار دردهای شدید قاعدگی شوند که همراه با لکه‌بینی قبل و بعد از قاعدگی است باید به متخصص زنان مراجعه کنند. یکی از مواردی که زنان و دختران باید به آن توجه کنند عادت ماهیانه و حالت دوره‌ای تخمک‌گذاری است که سلامت آنها را نشان می‌دهد.

دبیر علمی کنگره روش‌های کم تهاجمی زنان و مامایی ایران گفت: آندومتریوز را می‌توان بدون اینکه به فرد آسیب وارد کند درمان کرد منتهی به شرطی که فرد به موقع مراجعه کند.

وی افزود: آندومتریوز نوعی بیماری است که بر اثر آن لایه داخلی رحم رشد می‌کند و چسبندگی ایجاد می‌شود این اختلال دردهای شدید دوران قاعدگی و موقع اجابت مزاج را منجر می‌شود مبتلایان باید در تمام عمر زیر نظر پزشک باشند.

وی افزود: در زنان عادت ماهیانه باید مرتب، قابل پیش‌بینی و با خونریزی مناسب باشد، دوره‌های قاعدگی نیز باید کوتاه‌مدت و خفیف باشد و دردهای این دوران با مسکن درمان شود.

وی انجام آزمایش مدفوع در زنان بالای ۴۵ سال را در پیشگیری از سرطان‌های گوارشی موثر دانست و ادامه داد:‌ بانوان از سن ۳۵ سال به بالا باید سالانه یکبار مورد معاینه و آزمایش قرار گیرند.

همچنین تست پاپ‌اسمیر برای پیشگیری و پیشگویی سرطان‌های دهانه رحم بسیار مهم است. در حال حاضر پیشنهاد می‌شود این آزمایش تا ۲۸ سالگی یکبار و پس از آن هر ۳ سال یکبار انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت سلامت بانوان در بقاء نسل خودمراقبتی با انجام سونوگرافی و آزمایش سالانه برای بانوان ضروری به نظر می‌رسد همچنین آزمایش ژنتیک برای تشخیص به موقع برخی اختلالات ضروری به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها:

نظر شما