شناسهٔ خبر: 60356 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

رای ناعادلانه برای پزشک فراری از اتاق عمل+عکس

پزشک این در حالی است که دادستان ارومیه در کیفرخواستی خواستار محکومیت این پزشک به پرداخت دیه کامل انسان شده بود.

به گزارش نماینده، در این پرونده دختر جوانی به نام «پریناز ذکری» 26 ساله در حالی که تحت عمل جراحی روده قرار گرفته بود با فرار پزشک جراح، روده خود را به‌طور کامل از دست داد و دچار نقص عضو شد. بنابر این گزارش، 11 مهرماه سال 90 دختر جوانی به‌ دلیل خونریزی روده به یک جراح عمومی در ارومیه مراجعه کرد و قرار شد در یکی از بیمارستان‌های خصوصی آنجا تحت عمل جراحی قرار بگیرد و این در حالی بود که پزشک معالج در یکی از مراکز دولتی به‌صورت تمام وقت مشغول به کار بوده و اجازه جراحی در بیمارستان خصوصی را نداشت.

 

با هماهنگی غیر قانونی رئیس‌ بیمارستان، اتاق عمل برای جراحی «لاپروسکوپی» آماده شد و دکتر، روده دختر جوان را برید و همزمان با‌زرس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سررسید و پزشک جراح بی‌توجه به وضعیت دختر بیمار، وی را دراتاق عمل تنها گذاشت و گریخت. این در حالی بود که پریناز هشت ساعت با شکمی باز در اتاق عمل ماند تا رئیس بیمارستان خودش دست به‌کار شد و شکم وی را بخیه زد و روده دختر جوان را کامل از بین برد.

 

پس از طرح شکایت پریناز در دادسرای ارومیه، ماجرای این جراحی عجیب روز 31 مرداد ماه سال 92 انتشار یافت و جنجال‌ساز شد. همزمان پرونده این‌تراژدی در شعبه 9 بازپرسی دادسرای ارومیه تحت بررسی قرار گرفت و در نخستین مرحله برای پزشک‌ فراری به دلیل نقص عضو دختر جوان قرار مجرمیت صادر شد که سرانجام پزشک به پرداخت پنج درصد دیه محکوم شد و رئیس بیمارستان که غیر قانونی، جراحی همکارش را به پایان رسانده بود با قرار منع تعقیب تبرئه شد.


  اعتراض به رأی اولیه
پریناز در حالی که هیچ پزشک دیگری حاضر به جراحی وی نبود به این تصمیم قضایی اعتراض کرد تا بار دیگر روند این تحقیقات تحت رسیدگی قرار گیرد. دادستان ارومیه نیز با استناد به مدارک و تحقیقات جامع قضایی این نظریه‌ها را نپذیرفت و نظر به محکومیت پزشک جراح داد و در کیفرخواستی این دکتر در برابر پرداخت دیه کامل انسان قرار گرفت.


  پرونده در دادگاه
با توجه به صدور کیفرخواست، پرونده شعبه 103 به دادگاه جزایی عمومی ارومیه به ریاست قاضی «آقازاده» ارجاع داده شد. در این دادگاه پزشک جراح به‌عنوان متهم ردیف اول تنها به پرداخت 5درصد دیه کامل بابت رفتار ناشی از قصور در عمل جراحی محکوم شد و متهم ردیف دوم پرونده که کار نیمه‌تمام پزشک معالج را انجام داده بود، همچنین یکی از کارمندان بیمارستان به نام «حسین» به‌خاطر معاونت در دخالت به امور پزشکی بدون پروانه تبرئه شدند و رسیدگی به این جرم را در صلاحیت دادگاه انقلاب اسلامی دانستند. دادگاه نیز به نفی صلاحیت از خود قرار عدم صلاحیت به شایستگی و صلاحیت دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان ارومیه را صادر کردند و رأی صادره را ضروری و قطعی دانستند.

 

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل پایه یک دادگستری در خصوص این پرونده گفت: در پی اعلام خبر پریناز ذکری درخواست وکالت کرد و به همین خاطر من ‌همراه یکی از همکارانم وکالت وی را برعهده گرفتیم. با پیگیری‌هایی که روز گذشته با دادستان حبیبی انجام دادیم پرونده به دفتر یکی از نمایندگان ایشان ارجاع داده شد تا در چند روز آینده اقدام‌های لازم در خصوص اعتراض به پرونده صورت گیرد و از آنجایی که دادنامه قطعی اعلام شده است، باید از طریق فوق‌العاده دادرسی صورت گیرد.

 

وکیل خرمشاهی گفت: براساس محتویات پرونده ظاهراً توجهی به کیفرخواست صادره نشده و لازم به توضیح است که عمل جراح متواری که در آن وضعیت اضطراری و حساس اتاق عمل را ترک کرده دقیقاً مصداق ماده 295 قانون مجازات اسلامی است. مطابق این ماده قانونی هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون برعهده او گذاشته است ترک کند و به سبب آن جنایتی واقع شود چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته است جنایت حاصل به او مستند می‌شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی یا خطای محض است. مانند این‌که مادر یا دایه‌ای که شیر دادن را برعهده گرفته است اگر کودک را شیر ندهد یا پزشک و پرستار وظیفه قانونی خود را ترک کرده‌ باشد.

 

وکیل خرمشاهی افزود: وضعیت پریناز از لحاظ جسمانی به سبب صدماتی که به او وارد شده بسیار نامناسب است و این‌گونه که او می‌گوید، با توجه به گواهی پزشک متخصص ناگزیر است مادام‌العمر داروهایی استفاده کند که مستلزم هزینه‌های گزافی است. این حقوقدان ادامه داد: ما پیگیر احقاق حقوق تضییع شده این دختر هستیم و صرف‌نظر از وصف کیفری بودن یا نبودن عمل پزشک متواری، موضوع جبران خسارت وارده به پریناز مطرح است که قانونی و شرعی باید جبران شود.

 

وکیل خرمشاهی بیان کرد: متأسفانه اعلام 5 درصد دیه رأی قطعی صادر شده است که در این امر اصولاً به مفاد کیفرخواست توجهی نشده و در ذیل دادنامه قید شده است. اعلام 5 درصد دیه مطابق دادنامه در صورتی است که عمل پیوند روده امکان داشته باشد درغیر این صورت موضوع فرق می‌کند. با توجه به این‌که براساس گواهی‌های پزشکی، دختر جوان متحمل صدمات جبران‌ناپذیری شده‌است که هر کدام از این صدمات و خسارات وارد شده به موجب قانون دیه کامل دارد. بنابراین حقوق حقه پریناز در معرض تضییع قرار گرفته است و ما از طریق راهکارهای قانونی سعی می‌کنیم از حقوق این دختر جوان دفاع کنیم.

 

منبع:ایران

نظر شما