شناسهٔ خبر: 56200 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و1+5

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از گفت‌وگوهای دوجانبه هیأت ایرانی و برخی اعضای ۱+۵ در سطح معاونان ظرف این هفته و قبل از شروع دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین، خبر داد.

به گزارش نماینده، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای  از گفت‌وگو های دوجانبه هیأت ایرانی و برخی از اعضای ۱+۵ در سطح معاونان ظرف این هفته و تا قبل از شروع دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین، خبر داد و گفت: ظرف این هفته و تا قبل از شروع دور بعدی مذاکرات ایران با گروه ١+٥ که قرار است از ۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه در وین برگزار شود، گفت‌وگوهای دوجانبه بین هیات ایرانی و برخی کشورهای ١+٥ در سطح معاونین صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد که زمان و مکان این گفت‌وگوها در دست تنظیم است و به زودی اعلام خواهد شد.

پنجمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره راه حل جامع هسته‌ای قرار است از ۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه در شهر وین برگزار شود.

مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ ظرف روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شهر وین و به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

ششم خرداد ماه نیز در حاشیه دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول، یک دور مذاکرات کارشناسی و فنی به ریاست بعیدی‌نژاد و کلمنت برگزار شد.

پس از این دیدار، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام کرد که تا دور بعدی مذاکرات جامع که قرار است ۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه برای پنجمین بار در وین برگزار شود، طرفین به رایزنی‌های فنی و سیاسی ادامه دهند و پس از آن ظریف در نشستی خبری گفت که نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین برگزار می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این باره گفت: قرار شد نشست بعدی ما با کشورهای ۱+۵  از شانزدهم تا بیستم ماه ژوئن (۲۶ تا ۳۰ خرداد) در وین برگزار شود و علاوه بر آن توافق کردیم در صورت نیاز به غیر از نشست کارشناسی در حاشیه نشست شورای حکام، نشست‌های سیاسی و یا کارشناسی هم یک یا چند دور به طور غیر رسمی برگزار شود تا بتوانیم مواضع را برای نشست پایان خردادماه آماده کنیم.

وزرای امور خارجه ایران و شش کشور (آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ سوم آذر ماه ۱۳۹۲ در خصوص «برنامه اقدام مشترک» درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدند و گام اول این توافقنامه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۲ وارد مرحله اجرایی شد و ۲۹ تیر ماه سالجاری (۱۳۹۳) نیز پایان زمان شش ماهه گام اول این توافقنامه است.

طرفین بعد از اینکه گام اول این توافقنامه وارد مرحله اجرا شد، مذاکرات را در خصوص توافقنامه جامع شروع کردند که تاکنون چهار دور مذاکره در شهر وین پایتخت اتریش بدین منظور برگزار شده و دور چهارم که قرار بود کار نگارش پیش نویس توافقنامه جامع آغاز شود به دلیل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل، پیشرفت ملموسی در این زمینه حاصل نشد.

 

منبع: فارس

نظر شما