شناسهٔ خبر: 55873 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اولین گام عملی برای واگذاری ممیزی کتاب به ناشران برداشته شد

شجاعی کلیات آئین‌نامه تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در موسسات انتشاراتی، به تصویب کمیته تخصصیِ منتخب هیئت نظارت بر ضوابط نشر رسید. در جلسه اخیر این کمیته همچنین کلیات آئین‌نامه تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در استان‌ها به تصویب رسید.

به گزارش نماینده، علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، از تدوین دو آئین‌نامه توسط کمیته تخصصی هیئت نظارت بر ضوابط نشر در دومین جلسه این کمیته خبر داد و گفت: کلیات دو آئین‌نامه پیشنهادی یکی برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در استان‌ها و یکی برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی در مراکز انتشاراتی که در اولین جلسه این کمیته مطرح شده بود، بعد از اخذ موافقت اعضای هیئت نظارت بر ضوابط نشر، در جلسه روز سه‌شنبه مورخ ۱۳ خرداد کمیته یادشده، به تصویب رسید.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این کمیته ۷ نفره را اعضای هیئت نظارت بر ضوابط نشر و از میان اعضای خود انتخاب کرده‌اند که عبارتند از: حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، محمدتقی سبحانی، عماد افروغ، حسین کچوئیان و محمود گلزاری (به نمایندگی از هیئت نظارت بر ضوابط نشر کتاب بزرگسال) و نیز محسن چینی‌فروشان (به نمایندگی از هیئت نظارت بر ضوابط نشر کتاب کودک و نوجوان).

شجاعی صائین سپس درباره وظایف کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در استان‌ها بر اساس آئین‌نامه پیشنهادی، ضمن یادآوری فعالیت ۵ کارگروه مشابه در استان‌های خراسان رضوی، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و کرمان، گفت: در حال حاضر ناشران این ۵ استان کتاب‌های خود را برای بررسی به این کارگروه‌ها ارائه می‌کنند و نیازی به ارجاع آنها به مرکز (تهران) نیست. اگر ما بتوانیم این کارگروه‌ها را مثلاً در ۵ استان دیگر ایجاد کنیم و این امور به استان‌ها واگذار شود، طبیعتاً هم شاهد مشارکت بیشتر نخبگان استانی در بررسی کتاب‌ها و هم تسریع در این امر خواهیم بود.

وی در خصوص کارویژه کارگروه‌های تخصصی در مراکز نشر هم تاکید کرد: در صورت تصویب نهایی آئین‌نامه مربوطه، اگر ناشری درخواست تشکیل کارگروه بررسی کتاب را داشته باشد، می‌تواند طبق آئین‌نامه نامه مربوطه که جزئیات آن بعد از تصویب از سوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر اعلام خواهد شد، درخواست خود را مطرح کند و در صورت موافقت با این تقاضا، این کارگروه مثل یکی از کارگروه‌های بررسی ما تلقی خواهد شد و ناشر مربوطه هم پس از اخذ تائیدیه کارگروه خودش در مورد عناوین مربوطه، به دفتر کتاب مراجعه خواهد کرد. در این مرحله ما دیگر کتاب را بررسی نخواهیم کرد و تنها اقدام به ثبت مجوز آن خواهیم کرد.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال گفت: لفظ «واگذاری ممیزی» در این خصوص به لحاظ حقوقی، کلمه دقیقی نیست و بلکه این در واقع تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در مراکز انتشاراتی اعم از دولتی، خصوصی و عمومی است با این حال این کارگروه‌ها می‌توانند مثل کارگروه‌های مستقل در دفتر کتاب و یا کارگروه‌هایی که در ۵ استان مذکور تشکیل شده است، عمل کنند و نظر آنها مبنای صدور مجوز کتاب خواهد بود.

علی شجاعی صائین در پایان اعلام کرد: این دو آئین نامه در اولین جلسه هیئت نظارت بر ضوابط نشر که امیدواریم ظرف ۲ هفته دیگر تشکیل شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب نهایی، ما موظف هستیم که مقدمات اجرایی آن را فراهم کنیم.

نظر شما