شناسهٔ خبر: 55830 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جهان اسلام گرفتار مثلت استبداد، استعمار و افراط شده است

هاشمی آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به شخصیت متعالی حضرت امام در جنبه های مختلف، ایشان را شخصیتی بی نظیر در قرون اخیر برشمرد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنفرانس بین المللی امام منادی اعتدال و وحدت که روز گذشته در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت:‌ اعتدال در وجود حضرت امام و زندگی شخصی و خانوادگی ایشان کاملا محسوس بود.

وی افزود: ‌ریاکاری هایی که طور دیگری خود را در جامعه نشان می دهد و برخی بیرون و درونشان متفاوت است در وجود امام نبود.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: امام راحل معتدل بود، نه تشریفاتی و نه اهل تظاهر و ریا بود و هرگاه حقیقت را می دیدند به همان شکل می گفتند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی  افزود: خلوص امام در ارتباط با خدا و رفتار با مردم شخصیت ایشان  را بسیار محکم کرده بود.

وی علم و تیزهوشی امام را از دیگر ویژگی های ایشان دانست و گفت:‌ امام مسائل را به خوبی تحلیل می کرد و گاه درباره وقوع برخی رویدادها در آینده اخطارهایی می داد که پس از سالها برای ما ثابت می شد.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: زمانی که امام به فکر مبارزه و تشکیل حکومت افتاد در حوزه های علمیه، تصور معمولی این بود هر پرچمی که در زمان غیبت و پیش از ظهور بلند شود، پرچم ضلال است.

وی گفت: شما از امام افراط نمی بینید همچنان که در جنگ نیز اجازه افراط نمی دادند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود:‌ جنگ، جنگ است و وقتی دشمن به کشوری حمله کند و با غارت گری مردم را بکشد هیچ کشور فاتحی پشت مرز نمی ایستد بلکه وارد کشور متجاوز می شود و دشمن را تعقیب می کند.

وی گفت: در فتح خرمشهر با آن عظمت که ثابت شد ایران بر عراق غلبه کرده است امام اجازه ندادند نیروها به عراق وارد شوند در حالی که همه تصور می کردند دشمن را تا بغداد تعقیب می کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: در آن دوره وقتی اعلام شد که آتش بس را بپذیریم امام گفتند ما خواسته هایی داریم و باید حق مردم گرفته شود و آن را پیگیری می کنیم.

وی افزود: امام ورود نیروهای ما به خاک عراق را موجب حمایت کشورهای بین المللی از عراق دانستند و از همه مهم تر استدلال کردند ما می خواهیم به ملت عراق کمک کنیم نه اینکه آنان را بکشیم، آینده ملت ایران و عراق یکی خواهد بود پس شما نباید وارد مناطقی شوید که مردم حضور دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: براساس این دیدگاههای امام ما تا آخر جنگ هیچ گاه حتی در روستایی از عراق وارد نشدیم در حالیکه عراق شهرهای ما را حتی با سلاح های شیمیایی بمباران می کرد و هواپیمای مسافربری را هدف قرار می داد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: امام می فرمودند شهرهای عراق را هدف قرار ندهید و اگر لازم شد ۴۸ ساعت قبل اعلام کنید تا مردم بیرون بروند ، کجای دنیا اینگونه عمل می شود.

وی گفت:‌ این در حالی است که مدعیان حقوق بشر فقط با انداختن یک بمب در هیروشیما ۲۰۰ هزار نفر را کشتند و چند نسل بعد را معیوب کردند .

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شخصیت متعالی حضرت امام در جنبه های مختلف، ایشان را شخصیتی بی نظیر در قرون اخیر دانست.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت : متاسفانه جهان اسلام گرفتار مثلت استبداد، استعمار و افراط شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: کشورهای جهان اسلام با بیش از یک میلیارد و۶۵۰ میلیون نفر به عنوان یک سوم جمعیت جهان می توانند وزنه بزرگی در عرصه بین الملل باشند.

وی گفت: ‌جهان اسلام می تواند با دوستانش بیشترین رای را در سازمان ملل و مجامع عمومی داشته باشد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تاسف از ظهور جریان سلفی در جهان اسلام افزود: بدتر از همه وضع حاکم بر امت اسلام است به نحوی که سلفی ها به شکل جدید به عرصه آمدند و با منفجر کردن خود، جان مردم را می گیرند.

وی گفت: چطور می شود که مسلمانی حاضر می شود خود را آتش بزند و متلاشی کند تا چند مسلمان دیگر را بکشد، حتما در دلش پدیده ای وجود دارد و تفکری وجود دارد که ما گرفتار آن شده ایم.

رئیس مجمع تشخص مصحلت نظام استبداد، افراط گری و سلطه اجانب و کفار را سه عنصر علیه جهان اسلام برشمرد که امام به شدت با آن مخالف بودند.

وی افزود: این سه عنصر نمی گذارند انقلاب های مردم مسلمان به ثمر برسند، همچنان که مردم مصر با انقلاب خود نیروهای نظامی را از صحنه به در کردند اما آنان دوباره به قدرت بازگشتند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به وقایع سوریه گفت: مردم این کشور به خیابان ها آمدند تا حقشان را بگیرند امایک مشت تروریست از این طرف و آن طرف وارد شدند و مردم را کشتند.

وی با هشدار درباره از دست رفتن عظمت دنیای اسلام به علت اختلافات افزود: جهان  اسلام به علت اعمال شماری تندرو از یک سو و عده ای قدرتمند و زورگو از سویی دیگر درحال تحقیر شدن است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در ایران نیز این اتفاق در حال روی دادن بود اما امام با عظمتش این مسئله را در زمان خودش حل کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: امام بسیار مواظب بودند که انقلاب مردم با چیزهای دیگری مخلوط نشود و براین اساس مردم را ولی نعمت می دانستند و برای ملت شخصیت قائل بودند و برهمین اساس از مردم کمک می خواستند.

وی گفت: در جنگ تحمیلی شرق، غرب و ارتجاع منطقه علیه ما می جنگیدند در چنین شرایطی که ارتش نیز در حال تسویه بود امام با اتکال به مردم و قدرت ملی جنگ را مدیریت کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ،‌تفکر وحدت را با اندیشه های امام قابل تحقق دانست و افزود: امام دلش برای وحدت جوامع اسلامی می سوخت و اختلافات، او را رنج می داد.

وی اضافه کرد: هفته وحدت در زمان امام راحل تعبیه شد و همچنان ادامه دارد زیرا می خواست دعوت به وحدت کند و کلماتش مملو از وحدت کلمه است ، چون مسئله جهان اسلام تلقی می شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: اگر جنگ نبود، امام در همان سال های اول انقلاب ملل اسلامی را به اتحاد دعوت می کرد.

وی تصریح کرد: ما قصد کشور گشایی نداشتیم صدور انقلاب نیز که آن را شنیده اید منظور، نشر افکار امام است تا مسلمانان نیز به آن عمل کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تبیین اندیشه های امام راحل در زمینه وحدت اسلامی افزود: مبنای وحدتی که ایشان داشتند در دنیای اسلام قابل تحسین است اما متاسفانه ما گرفتار تفرقه شده ایم.

وی گفت: نمی دانم که این افکار از کجا پیدا شده است و اهل سنت و تشیع بر سر چه چیزی می جنگند ، مگر در قرآن کریم حتی به یهود و نصارا خطاب نشده است که اهل کتاب بیایند و در مشترکاتشان همکاری کنند؟ ما مسلمانان که مشترکات بیشتری داریم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اختلافات اهل تسنن و تشیع را در احکام اسلام جزئی دانست و افزود: فرقی نمی کند که وضو یا نماز پیروان هر مذهب چگونه باشد.

وی همچنین اختلافات درباره خلفای اول تا چهارم را از نظر تاریخی مسئله ای منسوخ دانست و اضافه کرد: آیت الله بروجردی بر این مسئله تاکید داشتند که حتی اگر سر خلافت دعوا کنیم دیگر باز نمی گردد مسئله این است که حجت کجاست و دینمان را از چه کسی می گیریم.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: آیت الله بروجردی به گونه ای عمل کرد که رئیس وقت الازهر با صدور فتوایی تشیع را نیز مانند مذاهب اربعه قابل تقلید دانست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر لزوم پرهیز مسلمانان از تضعیف یکدیگر افزود: منافع ما برای رفاه حدود ۵۰ کشور کافی است.

وی ابراز امیدواری کرد میهمانان شرکت کننده در مراسم بزرگداشت امام با افکار و شخصیت امام آشنا شوند و این دریچه ای برای همکاری بیشتر شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی خطاب به علمای اهل تسنن از آنان خواست با نصیحت تکفیری ها آنان را از راه بدی که در پیش گرفته اند و با منفجر کردن خویش به جهنم می روند خودداری کنند.

وی با ابراز تاسف از گرفتاری جهان اسلام که مثلث استبداد، استعمار و افراط گفت:‌ ایران با درایت امام گرفتار این دور تسلسل نشد و به همین علت ماند و ۳۵ سال مانده است و هر روز قوی تر می شویم.

نظر شما