شناسهٔ خبر: 55789 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با حجت الاسلام سالک مطرح شد:

عربستان با ضد ایران گرایی در حال کندن گور خود است

سالک

نماینده/ امام خمینی، نه رهبری برای ایران، بلکه رهبری برای تمامی مستضعفان جهان بودند. پس از انقلاب اسلامی، حرکتهایی به تبعیت از این حرکت عظیم، و به تأسی از امام خمینی و ملت ایران به راه افتاد، و همه آن‌ها به امام خمینی به عنوان رهبرشان چشم دوخته بودند. بنابراین دور از ذهن نیست که از امام خمینی به عنوان مؤثر‌ترین شخصیت جهان اسلام در زمان خود یاد کنیم. ایشان داعیه دار اسلام ناب محمدی بودند و تنها راه رستگاری امت‌ها را چنگ زدن به حبل المتین و اتحاد بزرگ و جهانی مستضعفان می‌دانستند. راهی که منجر به نابودی مستکبران و آزادی قدس شریف می‌گردد. برای درک بهتر از جایگاه عربستان سعودی، قدس شریف و مرور دقیق ماجرای صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی، به گفتگو با حجت الاسلام شیخ احمد سالک، نماینده مجلس شورای اسلامی و نماینده سابق ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداختیم.

  • جایگاه عربستان در اندیشه امام چیست؟

یکی از کشورهای مدعی اسلامی بودن عربستان سعودی است. از جهات مختلفی می‌توان به عربستان نگاه کرد؛ از حیث تاریخ: کل عربستان سرزمین حجاز است و از صدر اسلام پیامبر رسالت خود را بعد از بعثت در خاک عربستان اعلام کرد و فعالیت در گسترش اسلام را در آنجا انجام داد. پس سابقه آن به صدر اسلام بر می‌گردد. در جایگاه بلندی قرار دارد؛ به خاطر حضور اهل بیت (ع) و پیامبر (ص)، می‌توانست بزرگ‌ترین ناشر اسلام ناب باشد.

  • آیا حکام عربستان توانسته‌اند از جایگاه بلند دین اسلام و پیامبر در نشر اسلام استفاده کنند؟

حکام عربستان نه تنها استفاده نکردند بلکه ایجاد مانع برای فرهنگ ناب اسلام را به شکل‌های مختلف داشته‌اند و بیشتر اسلام آنان اسلام آمریکایی است تا اسلام ناب محمدی، که امام (ره) چنین توصیف فرمودند: «اسلام تحجرى و اسلام آمریکایى همانند دو سر قیچى براى قطعه قطعه کردن اسلام ناب محمدى به میدان آمده‌اند و خلاف آنچه بسیاری می‌پندارند، آخرین مقاتله ما - به مثابه سپاه عدالت - با دموکراسی غرب نیست، بلکه با اسلام آمریکایی است، که اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیرپا‌تر است.» عربستان با ضد ایران گرایی در حال کندن گور خود است، در حال حاضر نبردهای اساسی رویارویی شیعه و سنی که توسط وهابیان عربستان سعودی تحریک می‌شود، در خیابان‌های سوریه و در مناطق دیگر باید خاتمه یابد که قلع و قمع شدن افراطیون و تروریست‌هایی که توسط ریاض پرورش داده می‌شوند، تنها گزینه مناسب پیش روی حکام عربستان خواهد بود، مگر اینکه عربستان سعودی دست به خودکشی زده و همچنان به هم دستی خود با اسراییل ادامه دهد.

  • آیا از جنبه های دیگر هم، عربستان اهمیتی دارد؟

عربستان از حیث جغرافیایی در کشورهای حوزه خلیج فارس بیشترین وسعت را به خود اختصاص داده است، نوع حکومت آنان عشیره ای و سلطنتی است؛ نوع ارتباطات عربستان تحت تاثیر آمریکا و اسراییل و اروپاست و از بسیاری از تمدن‌ها عقب هستند، مثل نقش زنان در جامعه و غیره، برخوردار از معادن و نفت فراوان هستند که درآمد حاصل بیشتر به جیب هزاران شاهزاده حکام عربستان می‌رود؛ که اکثرا در کشورهای غربی ساکن هستند.

  • نگاه شما به وضیعت نیروی انسانی عربستان سعودی و حاکمیت آن چگونه است؟

متناسب با وسعت عربستان، این کشور نیروی انسانی کمی دارد و از حیث مذهب و حاکمیت، سنی وهابی است، اهل سنت و شیعه در عربستان سعودی وجود دارد ولی میدان به شیعیان در حکومت نمی‌دهند و در شدید‌ترین شرایط امنیتی به سر می‌برند. با این وجود فرهنگ تشیع در عربستان رو به پیشرفت است.

 

  • ماجرای قطع رابطه با عربستان چه بود؟

عربستان سعودی در جریان سال ۱۳۶۶ در تظاهرات خانه خدا بیش از ۴۰۰ نفر را در حریم امن الهی به خاک و خون کشید، در حالی که در ماه حرام قتل نباید باشد؛ ولی حکومت این ننگ را به پیشانی خود گذاشت و من شاهد این کشتار بودم. تجاوز ماموران یا مزدوران سعودی با شلیک گازهای سمی و خفه کننده شروع شد و به دنبال آن رگبار گلوله‌ها به قصد کشتن و نه متفرق کردن راهپیمایان برائت از مشرکین سرازیر شد و پیکرهای پاک انسانهایی که جرمشان اعلام برائت و بیزاری از امریکا و اسرائیل و ایادی ناپاکشان بود، در خاک و خون غلتیدند. لذا امام راحل دو بیان مهم خطاب به سران عربستان داشتند: اول؛ اگر عرضه ندارید مکه را اداره کنید به ما بسپارید تا آن را اداره کنیم و دوم رفتن به حج را ممنوع کردند و جملاتی درباره واقعه حجاج دارند.

  • وضعیت امروز عربستان چطور است؟

در شرایط کنونی عربستان عامل آمریکا و اسراییل است در بسیاری از فعالیت‌های تروریستی دست دارد که با تربیت تروریست و اعزام آن به سوریه و عراق و لبنان و دیگر مناطق عربی و غیر عربی، شاهد خرابی‌هایی هستیم. خرابی‌های سوریه، فلسطین، یمن، قطر و بعضی کشورهای دیگر مثال دیگری از این مسئله است. و اینکه جایی که باید خواستگاه مسلمین جهان باشد، به مأمن تروریست‌های جهان تبدیل شده است؛ که بازگشت تروریست‌ها و سرریز آن به کشورهای غربی و اروپایی و ایجاد مزاحمت از دیگر مشکلات مهم حکام سعودی است.

  • ماجرای حکم قصاص سلمان رشدی چه بود؟

صدور حکم ارتداد و اعدام سلمان رشدی از دیگر اقدامات و تدابیر امام راحل بود که ضربه‌ای بر پیکره توطئه‌های غرب زد. در مهر ماه ۱۳۶۷ کتابی تحت عنوان «آیات شیطانی» به قلم «سلمان رشدی» که در قالب رمان، آکنده از اهانت‏‌ها و افترائات زشت و ننگین به ساحت مقدس پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و خانواده و اصحاب شریف ایشان بود، و اسلام و قرآن را با تعابیر سخیف توصیف کرده بود، در لندن انتشار یافت. حضرت امام خمینی فتنه جهان استکبار را با صدور حکم ارتداد و مهدور الدم بودن نویسنده و ناشرین آن، به خود آنان بازگرداندند. با صدور فتوای تاریخی امام موجی توفنده از امت مسلمان در مصاف با کفر پدید آمد. سلمان رشدی از لحظه صدور حکم، مخفی شده و پلیس اسکاتلندیارد، حفاظت وی را با صرف هزینه‌های کلان بر عهده گرفت. امام در بیان دیگری فرمودند «وظیفه همه کسانی که کار از عهده آنان بر می‌آید و دستشان به این شخص می‌رسد، این است که این حکم را اجرا کنند. و سلمان رشدی اگر زاهد زمان هم بشود اعدام او بر هر مسلمانی واجب است»

  • سلمان رشدی در چه شرایطی به سر می‌برد؟

انگلستان تمام قوای حفاظتی خود را به کار برده برای کشته نشدن او و در شرایطی بسته و به دور از اجتماع به سر می‌برد، زیرا اگر کشته شود دستگاه امنیتی انگلستان زیر سئوال می‌رود. امروز هم بعد از گذشت بیش از ۲۴ سال از حکم امام، حکم همچنان بر قوت خود باقی است و توسط افراد غیرتمند و مطیع احکام الهی دنبال می‌شود.

  • جایگاه فلسطین و آزادی قدس در اندیشه امام چگونه بود؟

ﻗﺪس و آرﻣﺎن ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳﮋه‌ای در اﻧﺪﻳﺸﻪ اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﻲ (ره) داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﻲ (ره) ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ را ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﻓﻜﺮی و ﻓﺮھﻨﮕﻲ ﻣﻲ داﻧﺴﺖ، آن را ﻣﺴﺌﻠﻪ‌ای دﻳﻨﻲ و ﻋﻘﯿﺪﺗﻲ نیز ﻣﻲ داﻧﺴﺖ. بیش از ۶۵ سال از تولد غده سرطانی اسراییل در خاورمیانه می‌گذرد، هزاران جنایت کرده و آثار آن بر روی کشورهای اسلامی کاملا مشهود است. ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از دردناک‌ترین عملیات‌های تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس است؛ ولی ما مطمئن هستیم اسراییل از صفحه جغرافیای جهانی حذف خواهد شد.

 

 منبع: نشریه آراز و امانات استان آذربایجان غربی

برچسب‌ها:

نظر شما