شناسهٔ خبر: 55396 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

ابوترابي فرد در برنامه خیابان ایران:

ماموریت یافتم نامه محرمانه رهبری را منتشر کنم/ دلواپسان به دنبال تضعيف دولت نيستند/ عملكرد دولت کمتراز حد انتظارم بود

ابوترابی نایب‌رئیس مجلس در برنامه "خیابان ایران" اظهار داشت: برنامه هايي كه تحت عنوان دلواپسان مطرح مي شود هم دغدغه هايي است كه من با توجه به شناختي كه از برخي از اين دوستان دارم فكر نمي كنم كه اينها به دنبال مسائل ديگري باشند

به گزارش نماینده به نقل از «نسیم»،  حجت السلام ابوترابي فرد در برنامه خیابان ایران شبکه یک،دیشب با اشاره به نظام بانكداري ايران بيان داشت: بنده معتقدم كه يكي از دلايل  كليدي تورم در كشور نظام بانكداري ماست ، نظام بانكداري ما هم از نظر سياست گذاري و هم از نظر نظارت رفتار سيستم بانكي را مناسب نمي دانم.
برنامه خیابان ایران،برنامه ای از گروه اجتماعی شبکه یک می باشد که پنجشنبه و جمعه  هر هفته به صورت زنده از  ساعت۲۳به مدت۱۸۰ دقیقه به تهیه کنندگی حامد جوادزاده و اجرای عبداله روا به روی آنتن می رود.
 سيد محمد حسن ابوترابي فرد نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و نايب رئيس اول مجلس ميهمان اين هفته برنامه خيابان ايران شد تا با  دكتر مرتضی حيدري مجري برنامه به گفتگو بنشيند.
 حيدري با اشاره به سالروز ارتحال برادر حجت السلام ابوترابي فرد از وي پرسيد: چرا برادر شما را به نام سيدآزادگان مي شناسند؟ حجت السلام ابوترابي فرد در پاسخ به اين پرسش گفت: در زماني كه هنوز آزادگان از عراق بازنگشته بودند و تازه داشت زمينه ازاديشان فراهم مي شد يكي از آزادگان كه از اقليت هاي ديني نيز بود گفت: خداوند قبل از آفرينش انسان پيامبر را خلق كرد تا هدايت بشر را به دست او بسپارد اين در اسارت هم اتفاق افتاد تا قبل از اينكه ما را به اسارت برند برادر شما را به اسارت برد تا در آنجا هدايت گر اسرا باشد.
 وي در ادامه با اشاره به اينكه برادر ايشان در تصادف رانندگي فوت كرد بيان داشت: متا سفانه با توجه به اين كه با رشد سريع خودرو مواجه هستيم و به طبع آن شاهد مسافرتهاي برون شهري و حجم عظيم مسافرت هاي خواهيم بود اين آسيب يكي از موارد جدي و مشكلات پيش رو نظام است كه البته نظام با شناسايي و رفع حداكثري مشكلات در اين زمينه تواسته به توفيقاتي در اين زمينه دست يابد و ما مي بينيم در سالهاي اخير ما شاهد كاهش معنا دار اينگونه حوادث در سطح كشور هستيم هر چند با شرايط مطلوب فاصله داريم.
 حجت السلام ابوترابي فرد افزود: به دليل آسيب هاي جدي اي كه مسئله تصادفات بر كشور تحميل مي كند چه به لحاظ اقتصادي چه به لحاظ اجتماعي مسئولين ذيربط به طور جدي در صدد رفع اين مشكل بر آمدند به طوري كه پليس با حضور گسترده خود و مجلس با شناسايي نقاط آسيب زا و مجلس با اختصاص بودجه مناسب براي بهبود شرايط اين نقاط به دنبال حل اين مشكل هستند چرا كه كاهش تلفات ناشي از رانندگي نفش مهمي در توسعه و پيشرفت كشور دارد.
 نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن اشاره به سفر اخيرش به پاكستان اظهار داشت: در مجلس هفتم طرح مجمع مجالس كشورهاي اسيايي شكل گرفت كه با حضور ۴۱ كشور جهان اين مجلس به عنوان يك نهاد بزرگ سياسي شكل گرفت كه در اين سفر بنا داشتيم با نمايندگان اين مجالس در خصوص مسائل مهم منطقه به گفتگو بپردازيم كه عمدتا مسائلي از قبيل رشد گروه هاي تكفيري در منطقه و برهم زدن امنيت در منطقه موضوعاتي بود كه توجه ما را به خودش جلب كرده بود كه در اين سفر با نمايندگان مجالس مطرح كرديم.
 وي افزود: مسلما ايران با كشوري مثل پاكستان كه داراي مشكلات و معضلات متعدد اجتماعي است هم مرز است كشور كه به لحاظ امنيتي شرايط مطلوبي ندارد به طوري كه در برخي ايالات آن مانند بلوچستان عملا دولت حضور محسوس ندارد ، ما در اين سفر برای ارتقای سطح امنيت در نقاط مرزي گفتگو هاي خوبي انجام داديم و مسئولين پاكستاني هم اين دغدغه ها رو داشتند و آنها هم در تلاش اند تا به ارتقاي سطح امنيت در منطقه كمك كنند چرا كه امنيت در منطقه و ثبات باعث رشد اقتصادي همين كشور ها هم مي شود.
حجت السلام ابوترابي فرد با اشاره به سوابق انقلابي خودش در قزوين بيان داشت: بنده در دوران انقلاب از اعضاي محور در قزوين بودم يادم مي ايد كه شهيد بهشتي براي من پيغامي فرستاد و از من خواست تا بر حسب فضايي كه در تهران وجود داشت به تهران بروم كه بنده با توجه به احساسي كه داشتم حضور خود را در قزوين بيشتر لازم مي ديدم و آنجا باقي ماندم بعد از انقلاب هم تاكنون ارتباطم رابا قزوين حفظ نمودم و در آنجا فعال هستم و در نمازجمعه ها هم حضور پيدا مي كنم.
نايب ریيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به اين كه در چند دوره از نمايندگي اش در مجلس شوراي اسلامي از قزوين نماينده بود و در اين دوره اخير به عنوان نماينده تهران مطرح شد خاطر نشان كرد: حضور من در دوره اخير به عنوان نماينده تهران به اين خاطر بود كه مي ديدم در قزوين جواناني كه شايستگي حضور در مجلس را دارند وجود دارند كه بودن من در انجا مانع از حضور آنها می شد به همين دليل به تهران آمدم و حوزه انتخابيه خودم  را تهران انتخاب كردم.
 وي در ادامه با اشاره به اين مطلب كه نمايندگان مجلس بايد ديدگاهي فراتر از بعد حوزه انتخابيه خود داشته باشند افزود: نمايندگان مجلس بايد مسائل ملي رو هم مد نظر داشته باشند هر چند مسائل حوزه انتخابيه هم به طور حتم با توجه به مشكلاتي كه مردم در اين حوزه ها بداند ناخوداگاه مطرح خواهد شد اما در كل بايد ديدگاه ملي بر نمايندگان مجلس ديدگاهي غالب باشد.
 نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به ادغام سازمان برنامه و بودجه در معاونت مديريت و نظارت راهبردي رياست جمهوري اظهار كرد: از نظر من انحلال سازمان مديريت برنامه و بودجه كارايي اين نهاد را كاهش داد البته ديد اقاي ریيس جمهور براين است كه مي توان در همين معاونت هم از كارايي لازم بهره بردو اين معاونت كارشناسان خوبي را در خدمت خود دارد.
 حجت السلام ابوترابي فرد در ادامه صحبت هاي خود با اشاره به سابقه حضورش در وزارت دفاع گفت: در دوراني كه در اين وزارت خانه بودم مامور شدم تا تعدادي از دانشجويان منتخب كه در زمان رژيم طاغوت گزينش شده بودند و براي تحصيل در المان به سر مي بردند را براي ادامه تحصيل به ايران دعوت كنم انها فكر مي كرند كه اگر به ايران بيايندديگر براي ادامه تحصيل نمي توانند به المان برگردند ما با گفتگوهايي كه با انها انجام داديم تقريبا همه انها به غير از يكي دو نفر را كه شرايطش فراهم نبود را به ايران برگردانديم اينها كه حدود ۸۰ نفر بودند بعد از ورود به ايران از جبهه ها بازديد كردند و بعد از مدتي كه المان برگشتند بعد از ادامه تحصيل در صنايع دفاعي كشور مشغول فعاليت شدند.

 * ماموریت یافتم نامه محرمانه مقام معظم رهبری را به اطلاع مردم برسانم
 وي با اشاره به مسئله خانه نشيني احمدي ن‍ژاد گفت: ماجراي خانه نشيني بر مي گشت به اظهار نظر صريحي كه بيان شده بود مبني بر حفظ وزير اطلاعات وقت و دولت مخالفت هايي داشت و از نگاه ديگري به اين مسئله مي نگريست.
 اما مسئله انتشار نامه ؛در خصوص نامه اي بود كه خود مقام معظم رهبري براي رئيس جمهوري ارسال كرده بودند و در آن از ايشان در خواست شده بود تا اقاي مشايي به عنوان معاون دولت انتخاب نكنند ، خب دولت جوابي براي اين نامه ار سال نكردو به مفاد اين نامه عمل نشد بنابر اين بنده ماموريت يافتم اين مسئله را به اطلاع مردم برسانم كه البته مدتي در اين امر صبر كردم و به خاطر اين بود كه ملاقاتي صورت گرفت و خب دوستان پيشنهاد دادند تا بعد از اين ملاقات در انتشار نامه صبر كنيم كه متاسفانه اين ملاقات بي نتيجه ماند و بنده اين مفاد اين نامه را به اطلاع مردم رساندم.

 * ما هميشه در معرض تهديدات جريانات انحرافي هستيم
 نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفتگوي خود و در پاسخ به اين سوال كه به جريان انحرافي اعتقادي داريد گفت: جريانات انحرافي هميشه وجود دارد و ما هميشه در معرض تهديد و اسيب هستيم مخصوصا مديريت كشور بايد همواره مراقب باشند كه در معرض تهديدات قرار نگيرند.
 حجت السلام ابوترابي فرد با اشاره به كانديداتوري اش در انتخابات سال گذشته تصريح كرد: در زماني كه در مجلس ششم وارد مجلس شدم حس مي كردم كه بر خلاف گفته عده اي رياست جمهوري اختيارات بسياري دارد كه مي تواند از اين ظرفيت در جهت براي رفع مشكلات كشور كمك كند اين بود كه با مشورت شخصيت هاي بزرگ اصولگرايان تصميم گرفتيم در عرصه انتخاباتي ورود پيدا كنم.
 وي در بر شمردن دلايل انصرافش افزود: در ان زمان حس مي كردم كه نوعي رقابت بين جريانات اصول گرا در حال شكل گيري است كه مي تواند براي اين جريان اسيب زاد باشد و خب چون ما نظرسنجي هاي معنا داري هم در دست نداشتيم و اين نظر سنجي ها با نزديك شدن به زمان انتخابات معنا دار تر مي شدند صلاح ديديم كه از صحنه كنار برويم.
 نايب رئيس اول مجلس با اشاره به راي اوردن اقاي روحاني در انتخابات رياست جمهوري بيان داشت: راي اوردن يك روحاني در انتخابات خود نشان از پيوند هاي ديني مردم با اصول انقلاب داشت ضمن اينكه اقاي روحاني خود جز جامعه روحانيت مبارز نيز است و سوابق انقلابي و بعد از انقلاب ايشان هم نشان از اشراف ايشان به مسائل كشور دارد.

 * دلواپسان به دنبال تضعيف دولت نيستند
 وي در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث هسته اي و نوع نگاهي كه در جريانات مختلف سياسي كشور بر اين روند حاكم است افزود: در اين عرصه دو ديد گاه وجود دارد يكي اين است كه بايد بر ظرفيت هاي دروني كشور توجه كنيم كه اين ديدگاه به ديدگاه مقام معظم رهبري نزديك است و ديگري نگاه به برون است ما معتقديم كه بايد از ظرفيت هاي دروني كشور اقتدار خودمان را ثابت كنيم و از ان در مذاكرات هسته اي بهره گيريم نه با نگاه به بيرون كه اين نگاه مي تواند به ما اسيب بزند.
 حجت السلام ابوترابي فرد ادامه داد: در همين راستا اين برنامه هايي كه تحت عنوان دلواپسان مطرح مي شود هم دغدغه هايي است كه عده اي مطرح مي كنند و من با توجه به شناختي كه از برخي از اين دوستان دارم فكر نمي كنم كه اينها به دنبال مسائل ديگري باشند ما نبايد فكر كنيم كه انتقاد و مطرح كردن دلواپسي ها موجب تضعيف دولت خواهد.
 نايب رئيس مجلس ادامه داد: اين دوستاني كه تحت عنوان دلواپس همايش برگزار مي كنند با شناختي كه من ازآنها دارم از اين گونه مسائل مبرا هستند و اين ها به موفقيت رئيس جمهور فكر مي كنند.

 * عملكرد دولت از حد انتظارم كمتر بود
 وي با اشاره به عملكرد اين چند ماهه دولت بيان داشت: دولت در عرصه هاي اقتصادي ، تدوين لايحه بودجه سال ۹۳ نتوانست آنطور كه بايد عمل كند ، انتظار بيشتري از اين دولت داشتم همچنين وي ادامه داد كه برداشت ۴ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ولاري و استقراض ۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد توماني در راستاي مديريت تورم و رشد نقدينگي اقتصادي نبود و برخي از اين عملكرد قابل نقد است.
 حجت السلام ابوترابي فرد عنوان كرد: در عرصه فرهنگ ما نقاط اسيب پذيري داريم ، ما بايد مراقب باشيم مباني ارزشي اسلام كه ريشه اقتدار است اسیب نبيند و دستگاههاي متولي از جمله وزارت فرهنگ ، اموزش و پرورش و وزارت علوم بايد از هر ظرفيتي استفاده كنند تا مباني ديني اسيب نبيند.


 * ۱۸ تير سال ۷۸ بانظر رهبری در خدمت دانشجويان بودم
 حجت السلام ابوترابي فرد با اشاره به حوادث سال ۷۸ و شايعه استعفاي خود گفت: من در۱۸ تير سال ۷۸ بانظر مقام معظم رهبری در خدمت دانشجويان بودم و با انها جلسه بر قرار مي كردم و مشكلات انها را بررسي و پيگيري مي كردم  و در سال ۸۸ نيز مقام معظم رهبري باز هم من را مامور كرد تا مسائل مربوط به دانشجويان را بررسي كنم و در كنار انها باشم.


 * يكي از علل كليدي تورم در كشور نظام بانكداري ماست
 حجت السلام ابوترابي فرد با اشاره به نظام بانكداري ايران بيان داشت: بنده معتقدم كه يكي از دلايل  كليدي تورم در كشور نظام بانكداري ماست ، نظام بانكداري ما هم از نظر سياست گذاري و هم از نظر نظارت رفتار سيستم بانكي را مناسب نمي دانم.
 وي ادامه داد: نظام بانكداري ما ربوي نيست اما اجراي ان ربوي است يعني در چهار چوب قوانين اجرا نمي شود.
 نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به اين ناكارامدي هاي نظام بانكي گفت: كه اين معوقات بانكي و اين مفاسدي كه پيش مي ايد ريشه در همين ناكارمدي ها دارد.

نظر شما