شناسهٔ خبر: 55083 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نزدیکی گام به گام «شارلاتانیزم مطبوعاتی»

بانوی فمنیست نشریات زنجیره ای با «زنان امروز» بازگشت !

شهلا شرکت

نماینده - شهلاشرکت با مجله زنان امروز بازگشت ! خبری که در ظاهر شاید عجیب به نظر نرسد ولی زمانی که به سابقه مدیریت این نشریه جدید توجه کنیم خواهیم دید که امتیاز انتشار زنان امروز در ادامه همان مسیری است که فرهنگ کشور را به قهقرا می برد.

شهلا شرکت کیست ؟

در ویکی پدیا از شهلا شرکت با عنوان زنی فمنیست یاد شده و سایت خبری سحام نیوز مرتبط با یکی از سران فتنه او را مجموعا « زنی دیندار، لیبرال، فمینیست و اصلاح‌طلب» خوانده است !

رویکرد فمنیستی شهلا شرکت بود که باعث شد او پس از نزدیک به ۱۰ سال مدیریت زن روز از این نشریه اخراج شود و بلافاصله از بهمن ماه سال ۱۳۷۰ کار در نشریه ای با عنوان «ماهنامه زنان» را آغاز کند.

در یک کلام فمنیست بودن و لیبرال اندیشیدن از ویژگی های بارز شهلا شرکت است .

شهلا شرکت

۷ سال پیش ماهنامه زنان به مدیر مسئولی شهلا شرکت پس از ۱۶ سال فعالیت توقیف شد .

«زنان» در بهمن ماه سال ۱۳۷۰ خورشیدی آغاز به کار کرد افرادی چون مهرانگیز کار و حسن یوسفی اشکوری از جمله کسانی بودند که در دهه هفتاد در این نشریه مقالاتی در این زمینه می‌نوشتند.

بی بی سی فارسی این ارگان رسانه ای استعمار پیر تعبیر جالبی در باره نشریه توقیف شده زنان دارد که امروز قرار است در لباس زنان امروز و با افزوده شدن یک واژه همان مسیر سابق را طی کند .

بر اساس گزارش بی بی سی فارسی «به گفته بی‌بی‌سی، در نیمه اول دهه ۱۳۷۰، مجله زنان در کنار نشریاتی چون ماهنامه کیان، ماهنامه آدینه، پیام امروز، ایران فردا، دنیای سخن و جامعه سالم از نشریه‌های جریان روشنفکری ایران به شمار می‌رفت و در شرایطی که فمینیسم به غلط در ایران بار منفی داشت و در بعضی از آیین‌نامه‌های دولتی نیز رواج آن نهی شده بود، مسئولان ماهنامه زنان این مجله را «تنها ماهنامه فمینیستی ایران» می‌خواندند.»

زن امروز

به هر حال ماهنامه زنان با مدیریت شهلا شرکت بهمن ماه سال ۱۳۸۶ بعد از ۱۶ سال فعالیت و تبلیغ لیبرالیسم و رویکرد فمنیستی توقیف شد .

 

شرکت

بر اساس گزارش رسانه ها در آن دوره «ماهنامه زنان به مدير‌ مسئولي شهلا شركت در جلسه هيئت نظارت بر مطبوعات به ‌دليل درج مطالب و اخبار به گونه‌اي كه موجب سلب امنيت رواني جامعه مي‌شد، همچنين به دليل به مخاطره انداختن سلامت روحي، فكري و رواني مخاطب و القاي اين‌كه در جامعه امنيت وجود ندارد و به دليل سياه‌‌نمايي وضعيت زنان در جمهوري اسلامي لغو مجوز شد. وي اظهار داشت: اين ماهنامه به دليل اخلال در حقوق عمومي و تضعيف نهادهاي نظامي و انقلابي از جمله بسيج مستند به اصل ۲۴ قانون اساسي و صدر ماده ۶ قانون مطبوعات و مصوبه نشست ۲۹۸ شوراي عالي امنيت ملي به تاريخ ۲۸/۸/۷۹ و تبصره ۲ از ماده ۵ قانون مطبوعات مبني بر لازم‌الاجرا بودن اين مصوبات به دليل بي‌توجهي به تذكرات كتبي و شفاهي كه پيش از اين مكرراً به مدير مسئول نشريه در باب رعايت قانون مطبوعات و ساير مقررات و دستور‌العمل‌هاي مربوطه داده شده است، بنا به رأي اعضاي هيئت، لغو مجوز شد.»

شرکت

با این وجود امروز خبرها حاکیست شهلا شرکت با زنان امروز بازگشته است . نشریه ای که روشن است با همان رویکرد سابق راهی دکه روزنامه فروش ها خواهد شد تا دولت تدبیر و امید یک گام دیگر به آن چه که در دولت اصلاحات در عرصه فرهنگی شاهد آن بودیم یعنی شارلاتانیزم مطبوعاتی نزدیک شود.

نظر شما