شناسهٔ خبر: 54625 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

باز خوانی تحریم های ایران ، این بار به صورت کتاب

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری فارس، پرسش‌ها درباره نفس تحریم به مثابه ابزار کارآمد فشار علیه حاکمیت‌های مستقل و خودبسنده مورد پرسش کارشناسان قرار گرفته است. ارتقای سطح آگاهی‌ها در کشورمان نسبت به پیشینه، مکانیسم و کاربرد تحریم‌ها و مهم‌تر از آن سبکِ فکر و شیوه ارزیابی‌ها و متدهای پیش‌بینی‌های طراحان تحریم‌ها به برخورد با این تحریم‌ها کمک زیادی می‌کند.

با ترجمه کتاب بازخوانی تحریم‌های اقتصادی به زبان فارسی و انتشار آن تا اندازه‌ای زمینه محقق شدن این امر فراهم شده است. به ویژه از آن‌رو که نویسندگان این کتاب خود از نظریه‌پردازان و طراحان تحریم‌ها و توجیه‌کنندگان کارایی تحریم‌ها برای مهار حاکمیت‌های غیرهمسو با ایالات متحده در عرصه روابط بین‌الملل هستند.

کتاب «بازخوانی تحریم‌های اقتصادی» توسط نادر جعفری و به سفارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به زبان فارسی ترجمه و با پیوست‌هایی درباره تحریم‌های اعمالی علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

عنوان اصلی کتاب «Economic Sanctions: Reconsidered» است که مؤسسه مطالعات اقتصادی پترسون سومین ویراش آن‌را در سال ۲۰۰۷ منتشر نموده و در ۲۰۰۹ نیز آن‌را تجدید چاپ کرده است.

این موسسه در بیش از سه دهه گذشته، در زمینۀ پژوهش‌های علمی دربارۀ تحریم‌های اقتصادی پیشرو بوده است. چنانکه پیش‌تر اشاره شد این کتاب توسط چهار تن از کارشناسان مبرز موسسه پترسون که خود از نظریه‌پردازان تحریم و مشاوران دولت‌های ایالات متحده در طراحی و اعمال تحریم‌های اقتصادی بوده‌اند به نگارش درآمده است.

کتابی که به شیوهای علمی و روشمند و مبتنی بر مستندات تحریم‌های گذشته زمینه آشنایی با تحریم‌های اقتصادی و پیامدهای آن‌ و دستیابی به شناخت عمیق‌تری از تحریم، اهداف و سازوکارهای آن‌را را فراهم می‌کند و یکی از معتبرترین و مورد ارجاع‌ترین کتب درباره تحریم‌ها در سطح جهان محسوب می‌شود.

ضمایم افزوده شده توسط مترجم (ضمایم «د» و «هـ» و «و») است که دربرگیرنده اسنادی دربارۀ تحریم‌های ایران شامل برگردان متن کامل «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای»، برگردان متن کامل «فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد»، قوانین، قواعد و مقرّرات تشکیل‌دهندۀ چهارچوب حقوقی تحریم‌های ایران مشتمل بر بیانیه و قطعنامه‌های شورای امنیّت قوانین مصوّب، فرمان‌های اجرایی و سایر موارد –که در ایالات متحده امریکا در زمینه تحریم ایران تصویب شده و در فرایند تحریم ایران مورد استناد واقع شده‌اند- و مروری بر تحریم‌های علیه ایران شامل «گاهشمار تحریم‌های اعمالی علیه ایران تا توافق هسته‌ای ژنو» و «تحلیل تحریم‌های اعمالی علیه ایران» و برخی گزارشات وزارت خزانه‌داری آمریکا دربارۀ تحریم‌های ایران می‌شود.

نام کتاب: بازخوانی تحریم‌های اقتصادی

نویسندگان: ‌گری کلاید هافبوئر و دیگران

ترجمه: نادر جعفری

شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۶۶۳۷-۱۴-۳

تاریخ انتشار: پاییز ۱۳۹۲

برچسب‌ها:

نظر شما