شناسهٔ خبر: 54084 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رئیس نظام پزشکی عنوان کرد:

کاهش 22 درصدی سرانه مصرف مواد لبنی با پرداخت یارانه‌ها

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران یکی از آسیبهای اجرای پرداخت یارانه ها را کاهش 22 درصدی سرانه مصرف مواد لبنی در کشور دانست.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، دکتر علیرضا زالی صبح سه شنبه در بیست و پنجمین کنگره متخصصان داخلی ایران که در مرکز همایش های رازی برگزار شد گفت: در سالهای گذشته حوادث تلخی در حوزه سلامت رخ داده است که بیشترین آسیب آن متوجه مردم بوده است.

وی با اعلام اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سهم مردم از مصرف مواد لبنی حدود ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است گفت: این در حالی است که مشکل پوکی استخوان به شدت سلامت جامعه و به خصوص زنان ما را تهدید می کند.

زالی با اعلام اینکه پرداخت یارانه ها اثر مستقیم بر سفره مردم داشته است افزود: کاهش مصرف مواد لبنی در حالی اتفاق افتاده که میانگین مصرف شیر و لبنیات در ایران کمتر از آمار جهانی بوده است.

وی همچنین از واردات روغن های با اسیدهای چرب در سه چهار سال اخیر خبر داد و گفت: این روغن های وارداتی بالاترین اشباح اسیدهای چرب را دارند و برای سلامت مردم بسیار خطرناک است.

وی با عنوان این مطلب که هرگونه مداخله در بحث روغن می تواند نگران کننده باشد گفت: مصرف ناچیز زیتون و روغن زیتون از دیگر معضلاتی است که در دست سلامت غذایی با آن مواجه هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران آلوده بودن مواد غذایی در میوه جات به سموم نباتی را یک مسئله بسیار جدی دانست و گفت: وجود فلزات سنگین و آلاینده در محصولات کشاورزی بخصوص فرآورده های گلخانه ای موضوعی است که نمی توان نسبت به آن بی  اعتنا بود و از کنار آن گذر کرد.

وی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی را می بینیم افزود: وجود سم نباتی موجب بروز سرطان و مشکلات دیگر می شود.

زالی در ادامه به سالمند تر شدن جامعه ایرانی اشاره کرد و گفت: ما هنوز آمادگی مقابله با مشکلات سالمندی را نداریم در حالی که این افراد باید از حمایت های اجتماعی و روانشناسی برخوردار شوند.

زالی با اعلام اینکه سن امید زندگی در کشور به ۷۳ سال رسیده است گفت: این وضعیت در حالی می تواند مطلوب باشد که ما برنامه ریزی لازم برای دوران سالمندی داشته باشیم به طوری از ۵۶ سالگی تا ۷۳ سالگی را می توان سن شروع کسالت ها که همراه با رنج و مشکلات مختلف است نام برد.

نظر شما