شناسهٔ خبر: 54063 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جدیدترین آمار ایدز در ایران اعلام شد

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت آخرین و جدیدترین آمار موارد ثبت شده مبتلایان به بیماری ایدز در کشور را اعلام کرد. براین اساس اعتیاد تزریقی ۵۲ درصد، برقراری روابط جنسی ۳۳ درصد، و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۳.۴ علت ابتلا بوده است.

ایدزبه گزارش نماینده به نقل از تسنیم، عباس صداقت اظهار داشت:  بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی، تا تاریخ یک دی ماه ۱۳۹۲ مجموعاً ۲۷ هزار و ۴۱۶ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده اند که ۸۹ درصد آنان را مردان ۱۱درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: تاکنون ۵ هزار و ۴۲۸ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شدند و ۵ هزار ۶۱۶ نفر از افراد مبتلا فوت کرده اند. ۴۵.۹ درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشتند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته صداقت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردیکه از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۶۸.۵ درصد)، رابطه جنسی (۱۳.۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۳ درصد) بوده است و راه انتقال در ۱۷.۱ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رئیس اداره ایدز خاطرنشان کرد: در مقایسه این آمار با مواردیکه ابتلا آنان در سال ۱۳۹۱ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۵۲ درصد،  برقراری روابط جنسی ۳۳ درصد، و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۳.۴را تشکیل داده است. در ۱۱.۶ درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بود و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است، ضمناً ۷۴.۴ درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان ۲۵.۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

نظر شما