شناسهٔ خبر: 53162 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

در جلسه ای اضطراری صورت می گیرد :

نحوه قیمت گذاری خودرو ، روی میز شورای قیمت گذاری

خودرو

به گزارش نماینده به نقل از ابرار  ؛ عضو ناظر شوراي رقابت از تشكيل جلسه فوري شوراي رقابت خبر داد و گفت : در تلاشيم به زودي جلسه شوراي رقابت تشكيل شود تا هر چه سريعتر در خصوص فرمول نهايي قيمت گذاري خودرو تصميم گيري شود.

عيسي امامي در گفتگو با خبر خودرو، با اشاره انتقاداتي كه در مناظره اخير صنعت خودرو در خصوص تعلل شوراي رقابت در اعلام دستورالعمل قيمت گذاري صورت گرفت ، گفت : براي جلوگيري از اين گونه انتقادات و بمب باران هاي رسانه اي نسبت به شوراي رقابت و ممانعت از تعيين قيمت خودرو در حاشيه بازار و افزايش قيمتي كه مورد درخواست شركتهاي خودروساز است ، بناداريم تا جلسه فوق العاده و اضطراري شوراي رقابت طي امروز يا فردا تشكيل شود.

وي تاكيد كرد : هدف از تشكيل جلسه فوري شوراي رقابت ، تعيين تكليف هر چه سريعتر قيمت گذاري خودرو است.وي افزود : لذا از هفته گذشته اين موضع كليد زده شد و تا كنون علت تاخيري كه در برگزاري اين جلسه صورت گرفته هيچ گونه توجيه منطقي نداشته است اما به جهت اينكه اين هفته نيز با مشكل تعطيلات برخورد مي شود در تلاشيم طي امروز يا فردا جلسه شوراي رقابت تشكيل شود.

وي گفت : با تشكيل اين جلسه دستيابي به نتايج و دستورالعمل قطعي فرمول قيمت گذاري سرعت بيشتري خواهد يافت اما به نظر نمي رسد با اين جلسه بررسي شوراي رقابت در خصوص قيمت گذاري خودرو به نتيجه برسد.عضو كميسيون برنامه و بودجه در مجلس همچنين با توجه به ورود كميسيون صنايع و معادن در خصوص قيمت خودرو گفت : كميسيون صنايع و معادن مجلس در بررسي وضعيت صنعت خودرو صلاحيت عام دارد به همين جهت ورود اين كميسيون به موضوع قيمت خودرو مشكلي به لحاظ صلاحيت قانوني ندارد.

امامي افزود : البته مجلس شوراي اسلامي به واسطه قانون افزايش ارتقا مكانيسمي را تحت عنوان شوراي رقابت تعريف كرد و اين صلاحيت را به شوراي رقابت داد كه مطابق با سياست هاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي صورت گرفته است.وي گفت : در اين جريان شوراي رقابت بايد به وظايف خودرو عمل كند و اينكه چرا كند عمل شده و آيا اين نوع عملكرد دلايلي دارد يا خير در حال بررسي هستيم اما ما به حسب مورد به جهت اينكه ناظر مجلس در شورا رقابت هستيم به شدت در حال پي گيري هستيم كه هر چه سريعتر جلسه اي را تشكيل دهند و به بحث قيمت خودرو ورود كنند تا فرمول نهايي قيمت مشخص شود تا خودروسازان سرخود به موضوع قيمت خودرو وارد نشوند.

عضو ناظر شوراي رقابت تصريح كرد : از مواردي كه مقرر گرديد تا مورد بازنگري شوراي رقابت قرار گيرد بحث تاثير كيفيت و مدل و نوع خودرو و همچنين عوامل تورم بخشي در فرمول قيمت گذاري خودرو بود .

امامي گفت : معتقديم كه شوراي رقابت علاوه بر تعيين فرمول قيمت گذاري مي تواند به موجب اين فرمول ،اعلام قيمت نيز نمايد.اعتراض اعضاي ناظر به تعويق جلسات شوراي رقابت و تعلل در قيمت‌گذاري خودرو عضو ناظر شوراي رقابت با اشاره به اينكه شورا بايد با قاطعيت تمام وظايف خود را انجام دهد و به‌بهانه‌هاي مختلف تعلل نكند، گفت: عدم دريافت گزارشات، تعيين تكليف دستور العمل قيمت‌گذاري خودرو را با ابهام مواجه ساخته است.

عيسي امامي ، با اشاره به اينكه علي‌رغم چشم‌انتظاري اعضا، جلسه هفته پيش شوراي رقابت برگزار نشد، اظهار داشت: نمايندگان مجلس به‌عنوان عضو ناظر شوراي رقابت به اين وضع معترض هستند زيرا شوراي رقابت نبايد زمان را از دست بدهد.وي با بيان اينكه ركود بازار خريد و فروش خودرو و بلاتكليفي مردم در اين بازار اقدام عاجل شوراي رقابت را مي‌طلبد، افزود: شوراي رقابت بايد با قاطعيت تمام وظايف خود را انجام دهد نه‌آنكه عدم گزارشات را بهانه و بررسي قيمت خودرو را به جلسات آينده موكول كند.

اين عضو ناظر شوراي رقابت ارتقاي كيفيت خودروهاي داخلي را يكي از فاكتورهاي اساسي قيمت‌گذاري خودرو برشمرد و گفت: هنوز گزارشات كامل مركز ملي رقابت به شورا ارسال نشده است و اين امر كنار عدم دريافت گزارش تورم‌بخشي بانك مركزي باعث شده تا همچنان تعيين تكليف دستور العمل قيمت گذاري خودرو با ابهام روبه‌رو شود.

وي با اشاره به اينكه با اختصاص ارز مبادله‌اي به صنعت خودرو در آينده مي‌توان به ثبات قيمت‌ها اميدوار بود، تصريح كرد: متأسفانه در حال حاضر قيمت خودرو بدون هيچ حساب و كتابي افزايش يافته است كه اين وضعيت تصميم قاطع مسئولين را مي‌طلبد.

برچسب‌ها:

نظر شما