شناسهٔ خبر: 52620 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۵ اردیبهشت در آئینه تاریخ

اجساد 8 کماندوی آمریکایی کشته شده در ایران تحویل داده شد !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۸

گروه ضربت کمیته انقلاب اسلامی امام خمینی در پی یک تلاش گسترده یکی از عوامل گروه فرقان را که گفته می شود در ترور شهیدان مطهری و قره نی دست داشته است دستگیر کرد .

دکتر مولوی رئیس کل بانک مرکزی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد ارز دو نرخه شده است .

در حال حاضر نرخ رسمی خرید و فروش دلار ۳۵/۷۰ و ۶۰/۷۰ می باشد ، با توجه به طرح پیشنهادی بانک ها مجاز خواهند بود ارز حاصل از صدور کالا را هر دلار معادل ۷۸ ریال خریداری کرده و با احتساب هزینه ۵/۷۹ ریال به متقاضیان بفروشند .

بنی صدر که به استان خوزستان سفر کرده است در جمع مردم اهواز پیرامون مسئله استعفای دکتر سنجابی گفت : در این مورد باید دولت و خود آقایان پاسخ دهند ، اما در مورد دخالت های نامشروعی که در سفارت ایران صورت می گرفته نظریات دکتر سنجابی را تائید میکنم .

 در گذشته آمریکا از ۱۲ راه مختلف میلیاردها تومان از درآمد نفت ایران را از کیسه این ملت بیرون میکشید و به همین علت الان سعی می کند اجازه ندهد انقلاب ما به ثمر برسد .

 وزیر دادگستری پس از دیدار با زندانیان گفت : طرحی در دست است که دادرسی در دادگستری کشور را یک مرحله ای خواهد کرد و بدین ترتیب واحدهایی که برای رسیدگی مراحل بعدی پرونده ها وجود دارد ، از بین خواهد رفت . 

حزب سوسیال دمکرات با انتشار بیانیه ای اعلام موجودیت کرد .

حزب سوسیال دمکرات با توجه به وظایف انقلابی خود با اعتقاد به سوسیالیزم علمی و تطبیق آن در شرایط جمهوری اسلامی و حفاظت از آزادی و مبارزه با هر نوع دیکتاتوری زیر هر گونه پوشش با قبول کلیه دیدگاه های علمی سوسیالیزم که اکنون احساس می شود می تواند مسیر جنبش سیاسی ملت ایران قرار گرفته و کلیه احزاب و اجتماعات مترقی انقلاب را بارورتر نماید و با استفاده از سنتهای آزادی خواهانه ملت ایران و آنچه که به صورت دستاورد انقلاب در دسترس همه مردم ایران قرار دارد اعلام موجودیت می نماید .

 یک مفسر سیاسی عالیرتبه شوروی امروز اعلام کرد که ترورهای سیاسی اخیر ایران کار نیروهایی است که از سوی شاه حمایت می شوند و از پشتیبانی ماموران سیا نیز برخوردارند .

هفته نامه الوطن العربی چاپ پاریس نوشت که انور سادات بار دیگر از شاه مخلوع دعوت کرده است که در مصر سکونت کند .

خبرگزاری فرانسه به نقل از دکتر مصطفی چمران گزارش اد که برقراری روابط میان ایران و لیبی منوط به مشخص شدن تکلیف امام موسی صدر است .

سرگرد عبدالسلام جلود عضو شورای انقلاب و دومین مردن نیرومند لیبی در یک سخنرانی طولانی در قم ادعا کرد امام موسی صدر ترور شده است .

 احمد صدر حاج سید جوادی وزیر کشور طی حکمی سرتیپ الیاس دانشور را به سمت ژاندارمری کل کشور منصوب کرد .

 دکتر ابراهیم یزدی در دیدار با دبیرکل سازمان امل گفت : بین ایران و لیبی روابطی برقرار نشده است .

۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۹

کماندوهای انگلیسی امشب با حمله به سفارت ایران در لندن ۱۹ تن از گروگان ها را آزاد کرده ، سه تن از گروگان گیران را کشتند و به حادثه ۶ روزه اشغال سفارت ایران پایان دادند .

دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی که در حال حاضر در تهران به سر می برد در گفت و گویی اظهار داشت : کتبا از شورای انقلاب تقاضا کرده ام که در تصمیم خود مبنی بر تحریم بازی های المپیک مسکو تجدید نظر کند .

در رابطه با بمب گذاری تهران ۶ نفر ایرانی و ۳ نفر خارجی دستگیر شدند . . از برخی از بازداشتی ها مواد منفجره به دست آمده است .

مهندس مصطفی میرسلیم معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور درباره نحوه برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای ملی اظهار داشت : انجمن های نظارتی که در دور اول انتخابات نتوانسته بودند بی طرفی خود را رعایت کنند و مورد قبول مردم در حوزه انتخابیه خودشان نبودند تغییر خواهند کرد و افراد بی طرف جایگزین آنها خواهند شد .

 مارشال تیتو رئیس جمهور ۸۷ ساله یوگسلاوی پس از ۴ ماه جدال با مرگ درگذشت .

 به دنبال برخی گزارشات از کرمان و تائید جانشین فرمانده ژاندارمری این استان مبنی بر وجود یک هلیکوپتر در بیابان های ۱۲۰ کیلومتری پاسگاه ژاندارمری بیرجک و و ۱۸۰ کیلومتری گروهان کهنوج ستاد مشترک ارتش اعلام کرد هم اکنون کارشناسان مشغول تحقیق درباره این هلیکوپتر بدون سرنشین می باشند .

وزارت امور خارجه در اطلاعیه ای اعلام کرد اجساد ۸ تن از کماندوهای آمریکایی مهاجم به ایران از طریق پزشکی قانونی تحویل اسقف کاپوچی شد .

خبرگزاری فرانسه امروز گزارش داد عده ای از افسران رژیم سابق ایران که در نخستین روزهای انقلاب توانستند فرار کند یک ارتش به اصطلاح آزادی تشکیل داده اند ، که ازهاری نخست وزیر نظامی کابینه و عامل جمعه سیاه از جمله سازمان دهندگان آن است .

۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۰

در حالی که طی روزهای گذشته بارها خبر فوت بابی ساندز در زندان و بر اثر اعتصاب غذا منتشر شده بود این خبر امروز به صورت رسمی تائید و اعلام شد بابی ساندز چریک مبارز ایرلندی که به مدت ۶۶ روز در اعتصاب غذا به سر می برد ساعت ۱ و ۱۷ دقیقه بامداد در زندان درگذشت .

خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکی از عقب نشینی عراق در جنگ تن به تن در جبهه دزفول است .

از جبهه مریوان نیز خبر می رسد گردان کلاه سبز و نیروهای هلی برد عراق در هجوم به ارتفاعات مریوان متلاشی شدند .

  خبرهای رسیده از خراسان حاکیست سیل در این استان ۶۴ کشته و ۴۰ مجروح به جای گذاشته است .

 بنی احمد نماینده فراری مجلس شاهنشاهی طی اعلامیه ای که در پاریس منتشر شد ضمن حمله شدید به جمهوری اسلامی از سازمان پیکار و مجاهدین خلق و قاسملو خواست تا با همکاری جبهه ملی و عناصر فعال حزب خلق مسلمان یک جبهه میهنی تشکیل دهند !

در جلسه دیروز هیئت دولت که به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر تشکیل شد بنا به پیشنهاد وزرای اقتصاد و دارایی و بازرگانی و تصویب هیئت وزیران آقایان خیرمحمد اعرابی با حفظ سمت در گمرکات کشور به عنوان رئیس کل بانک مرکزی و مهرداد باقری به عنوان قائم مقام وی در بیمه مرکزی منصوب شدند.

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود از شایعه پراکنی ضدانقلاب و منافقین در بازار خبر داد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه مطبوعاتی گفت : هیئت سه نفری حل اختلاف با قاطعیت عمل نمی کند .

افراد مسلح غیرقانونی شب گذشته به پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای ارتشی مستقر در سوگلی تپه میاندوآب حمله کردند.

در حالیکه مذاکرات عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه با مقامات لبنانی در بیروت با موانع جدیدی برخورد کرده است منابع دیپلماتیک غرب در خاورمیانه اظهار داشتند که مقامات آمریکایی در دمشق تماس های مکرر با دولت سوریه خواستار خروج موشک های این کشور از لبنان شده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما