شناسهٔ خبر: 52230 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۳ اردیبهشت در آئینه تاریخ

شکنجه گر معروف ساواک چگونه به هلاکت رسید ؟! + عکس

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱۳ اردیبهشت ۱۵۸

ساعت ۱۴ و ۲۰ دقیقه بعد از ظهر امروز کاروان حامل پیکر آیت الله شهید مطهری وارد قم شد.

در حرم مطهر حضرت معصومه (س) آیت الله گلپایگانی بر پیکر شهید مطهری نماز گذاردند و در نهایت پیکر این شهید در بالای سر حرم مطهر به خاک سپرده شد . 

حسینی شکنجه گر معروف ساواک امشب در بیمارستان شهربانی درگذشت .

محمد علی شعبانی

وی که نام اصلی اش محمد علی شعبانی بود و به حسینی شهرت داشت روز چهارشنبه ۲۴ اسفند سال گذشته هنگامی که پاسداران انقلاب او را مقابل خانه اش محاصره کرده بودند و قصد دستگیری او را داشتند با اسلحه کمری اقدام به خودکشی کرد .

۱۳اردیبهشت ۱۳۵۹

آیت الله بهشتی در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : ما با صراحت می گوئیم که در مسائل سیاسی ، عمل می کنیم نه عکس العمل ، ابتکار عمل در مسائل سیاسی باید در دست خود ملت ایران باشد .

ستاد بسیج ملی در اطلاعیه ای ضمن دعوت عموم ملت ایران به تشکیل گروه های مقاومت در سطح شهر و روستا ها اعلام کرد ارتش ۲۰ میلیونی قادر است دشمن را با تمامی تجهیزاتی که دارد در پهنه ایران عزیز خرد و منهدم کند .

روابط عمومی ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای در مورد مقابله با حمله هوایی احتمالی دشمن تاکید کرد : مردم بلافاصله پس از شنیدن صدای هواپیماهای شکاری اقدام به خاموش کردن کلیه چراغ ها نموده و بلافاصله رادیو های خود را روشن و به پیام های مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران که از رادیو ایران پخش خواهد شد گوش فرا دهند.

 دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی با حضور در اقامتگاه امام خمینی با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرد .

 جبهه ملی ایران در نامه ای به وزارت کشور خواستار دریافت اسناد ساواکی بودن ابوالفضل قاسمی نماینده درگز شد .

در جریان برگزاری میتینگ های سازمان چریک های فدایی خلق و سازمان مجاهدین خلق[منافقین] که به ترتیب در میدان آزادی و محل ترمینال خزانه فرح آباد به طور جداگانه برگزار شد درگیری های خشونت باری روی داد که بر اثر آن عده ای مجروح شدند .

 سخنگوی سپاه پاسداران مرکز گفت : به گروه های مسلح در شهر سنندج خسارات فراوانی وارد شده و این شهر تحت کنترل ارتش و سپاه است .

برخی از گروه ها و جریان های سیاسی مهاباد طی تلگرامی به امام خمینی و رئیس جمهور تقاضا کردند که جنگ در کردستان خاتمه یابد .

برچسب‌ها:

نظر شما