شناسهٔ خبر: 50665 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

در حاشیه هتاکی جدید نعیمه اشراقی ؛

توصیه ای به منسوبان امام: این مصاحبه را حتما بخوانید !

خانواده امام

نماینده - حاج سید احمد خمینی فرزند برومند حضرت روح الله ۳۳ سال پیش در چنین روزی در ۲۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۰ سخنانی تاریخی ایراد کرده اند که با گذشت بیش از سه دهه هنوز تازگی خود را حفظ کرده است .

پیش از آن که ذهن مخاطبان محترم را با حاشیه های غیر ضرور آزار دهیم به اصل این سخنان که طی مصاحبه ای در روزی که به آن اشاره شد در کلیه روزنامه های رسمی کشور منتشر شد اشاره می کنیم و بعد یک تذکار به منسوبین به خانواده امام ...

سید احمد خمینی : به علت نزدیکی به امام به ما احترام می گذارند

سید احمد خمینی فرزند امام در این مصاحبه می گوید  : ابتدا لازم می دانم یکی دو مسئله را تذکر دهم : اول این که منسوبین حضرت امام باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با ایشان است که با ما مصاحبه می شود و یا به ما احترام می شود و الا خود ما که چیزی نیستیم و ویژگی هایی نداریم .

ما که کسی نیستیم ؛ اگر امام نبود کسی ما را نمی شناخت

وی ادامه می دهد  : نه زندان رفته ایم و نه شکنجه شده ایم و نه در فلسفه غرب و شرق اهل نظریم و نه در فقه و اصول مجتهد نه ادیبیم و نه منطقی فقط و فقط منسوب امامیم. پس باید دقیقا توجه کنیم که اگر امام نبودند هرگز کسی ما را بدان صورت نمی شناخت تا با ما مصاحبه کند پس من من نکنیم که هیچیم. من چون فرزند امام هستم می آیند و با من مصاحبه می کنند چاپ می کنند و آن را تیتر می کنند و الا از قبیل من زیادند و از من بهتر بسیار و در حوزه های علمیه سراسر ایران از قبیل ما فراوان که کسی با آنان مصاحبه نمی کند.

سوء استفاده از انتساب به امام خلاف شرع مبین است

سید احمد خمینی اظهار می دارد : لذا باید توجه کنیم که از این انتساب سوء‌استفاده نکنیم که خلاف شرع مبین است.

خودت را بکشی منسوب امامی /مگر می شود گفت کاری به امام ندارم حرف خودم را می زنم!

وی می گوید : مسئله دیگر این که اگر هم بگوئیم که من کاری با امام ندارم و من خودم هستم و حرف های من حرف های من است و به امام مربوط نمی شود کما این که از روی عدم آگاهی قبلا گفته شده بود این خدعه و فریب است زیرا تنها با عنوان فرزند امام و ...است که میتوانند لی لی به لالامان بگذارند و الا کسی هستی تا کسی تو را بشناسد؟! چه رسد به این که با تو صحبت کند و تیتر کند و هر کس استفاده خودش را بکند؟! خودت را بکشی فرزند امامی و با این ژست که : نه خیر من با امام کاری ندارم و فقط حرف های خودم را می زنم کار تمام نمی شود.

یا باید حرف نزنی یا حرفت صد درصدر مورد رضایت امام باشد

سید احمد خمینی ادامه می دهد :  پس یا باید مصاحبه نکنی و یا وقتی مصاحبه می کنی صد در صد امام راضی باشد و الا سوء‌استفاده چی هستی چون چیزی نیستی . تو را به خدا به خودمان رجوع کنیم : آیا غیر از این است ؟! پس سعی کنیم خلاف نکنیم چون می دانیم از قبیل ما هزاران هزار هستند پس چرا نمی روند با آنانان مصاحبه کنند؟ رک کیهان ، ۲۴ فروردین ۱۳۶۰ ، صفحه ۱۱ و اطلاعات ، ۲۴ فروردین ۱۳۶۰ ، صفحه ۱۱ و جمهوری اسلامی ، ۲۴ فروردین ۱۳۶۰ ، صفحه ۱

این مصاحبه و این سخنان بسیار واضح تر از آنی است که نیاز به تفسیر و تبیین و یا استفاده غیر مستقیم برای رسیدن به هدفی باشد .

از این سخنان پلی می زنیم به یکی از مصاحبه های نعیمه اشراقی نوه حضرت امام با روزنامه شرق . وی در این مصاحبه که به تاریخ ۶ مرداد ۱۳۹۲ در این روزنامه منتشر شد می گوید :« همیشه دنبال یک شخصیت مستقل برای خودم می‌گشتم چون هم تحصیلات عالیه دارم و هم در اجتماع فعالم. همه اینها حس اشتیاق به استقلال را در من تقویت می‌کرد اما اشتباهم این بود که برخلاف تصورم هرچه از فوت امام گذشت سایه ایشان کمرنگ‌تر و استقلال شخصیت ما بیشتر نشد. بعدها متوجه شدم شخصیت‌هایی مثل امام که تاریخ‌ساز هستند و در جامعه‌شناسی شخصیتی جزو گرید یک محسوب می‌شوند، هیچ‌وقت فراموش‌شدنی نیستند»

اشراقی البته در ادامه و با تاکید بر اشتباه بودن تلاش ها برای فراموش شدن امام می گوید « همیشه مواظب هستم کاری انجام ندهم که به شخصیت ایشان خدشه وارد شود. این مسوولیت هیچ‌وقت از بین نمی‌رود و این تعهد باعث می‌شود تا حتی اگر کاری را دوست ندارم به خاطر علاقه و احترام به شخصیت ایشان انجام دهم. از نظر موهبت هم امام هیچ موقعیت خاصی برای خانواده خود قایل نبودند.»

بعد از انتشار این مصاحبه تاکنون دو اقدام بسیار شنیع از سوی نعیمه اشراقی صورت گرفته است . اولی توهین به خانوده معزز و محترم شهدا که واکنش های بسیار گسترده ای را در پی داشت که به عقب نشینی ظاهری وی منتهی گردید و دوم توهین شرم آور به احکام مقدس اسلام و شخص نبی معظم اسلام که به عذرخواهی مجدد اشراقی و توجیه دوباره منجر گردید .

قصد پرداختن به این دو اقدام را نداریم که مرور آن ها باعث کدر شدن قلب و تاسف شدید مخاطبانی خواهد شد که به حضرت روح الله علاقمند هستند و از هتاکی منسوبان به ایشان آن هم به این نحو گله مند می باشند.

به اظهارات حاج سید احمد خمینی باز می گردیم ؛ منسوبان به حضرت امام شخصیت مستقلی ندارند ، اگر امام نبود کسی اینان را نمی شناخت و به قول یادگار امام «نی نی به لالاشان»  نمی گذاشت.

تلاش نعیمه اشراقی برای فراموشی امام و پررنگ شدن استقلال خود تلاشی خنده دار و شبیه تیر به آسمان انداختن است هر چند او خود به این اشتباه معترف است ولی ای کاش این مصاحبه تاریخی که نکات فراوانی برای امروز در آن نهفته است به سمع و نظر تعدادی از منسوبان به خانواده حضرت امام از جمله نعیمه اشراقی برسد .

 ای کاش نعیمه اشراقی و تنی چند از منسوبان حضرت روح الله که تمام هستی خود را از برکت انتساب به آن وجود نورانی دارند به این واقعیت پی ببرند که جز این انتساب آنان چیزی نیستند و ارزشی ندارند و اصلا کسی آنان را نمی شناسد .

آیا شایسته است فردی چون نعیمه اشراقی با انتسابی که به امام خمینی دارد هر روز با یک هتاکی جدید که از ضد انقلاب خارج نشین نیز انتظار نمی رود دل مردمی که عاشق امام خویش هستند را بیازارد .

غرض در این نوشتار نعیمه اشراقی و سخنان گاه و بیگاه او نیست سخن این جا است که آیا منسوبان به حضرت امام جز انتسابی که به ایشان دارند اهمیتی برای مردم برخوردار هستند؟

 آیا اینان افرادی چون دیگر مردم بودند و نسبتی خاص با امام نداشتند کسی سخنانشان را می شنید و به آن اهمیت می داد ؟ یقینا جواب منفی است چنان چه یادگار به عرش سفر کرده امام نیز بر آن در مصاحبه ای که ذکر آن رفت تاکید داشت و پس انتظار  می رود مخاطبان واقعی این مصاحبه و این سخنان به خود آیند و بیش از این پرده دری نکنند  و ...

برچسب‌ها:

نظر شما