شناسهٔ خبر: 45855 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

دلیل گرانی عسل / تفاوت قیمت عسل طبیعی با عسل شکری

تنها ۲۰ درصد از عسل تولید شده کاملا طبیعی است و ۸۰ درصد عسل تولیدی کشور مخلوطی از شهد گل و شکر است

به گزارش نماینده ؛ رییس انجمن ملی زنبورداران و تولید کنندگان عسل ایران گفت: ازابتدای سال تاکنون حدود ۷۴ هزار و ۵۷۷ تن عسل در کشور تولید شده است.
عبدالرضا بیگناه با بیان این مطلب به خبرنگار اقتصادپرس اظهار داشت:سالانه حدود ۵۰هزار تن عسل در کشور تولید می شود که ۲۰ درصد ازاین عسل ارگانیک و نیمه ارگانیک بوده و        ۸۰درصد عسل تولیدی کشور مخلوطی از شهد گل ها وشکر است.
وی توضیح داد: در بسیاری ازکشورها مانند چین، ژاپن ، آلمان ،امریکا و... برای تولید عسل ،زنبورها با مخلوطی ازشهد گیاهان وشکر تغذیه می شوند و این کار در دنیا رایج است.
وی تصریح کرد: در حالی که در ایران مردم باشنیدن و دیدن عسل تولیدی از شکر برخورد خوبی نشان نمی دهند .
وی ادامه داد:نبود تمایل به مصرف عسل در کشور سبب شده تا تولید آن صنعتی نشود و نتوانیم در این بخش به پیشرفت برسیم.
بیگناه خاطر نشان کرد: دولت باید از تولید عسل و زنبورداران حمایت کند و مطمئن باشد با توجه به شرایط آب وهوایی و تنوع گیاهی این صنعت می تواند بسیار درآمد زا وارزآور باشد.
وی گفت: خوشبختانه با توجه به شرایط طبیعی ،استعداد کشور برای تولید عسل بسیار خوب و بی نظیر است.
وی عنوان کرد: در سال ۲۰۱۲ تعداد کلونی‌های زنبور عسل در جهان ۷۵ میلیون کلونی بود که تولید عسل از این تعداد کلونی ۶۵۰ هزار تن بوده است.
به گفته وی، متوسط تولید عسل از هر کلونی در جهان ۲۱ کیلو بوده وسرانه مصرف آن ۲۲۵ گرم است.

وی گفت: کشورهایی مانند چین، ترکیه و اکراین عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده عسل در جهان هستند که در این میان کشور ما با تولید ۷۴ هزار و ۵۷۷ تن عسل در سال جاری در جایگاه هشتم جهان قرار دارد.
وی ادامه داد: باتوجه اینکه در ایران بیش از شش میلیون و ۳۰۰ هزارکلونی زنبورعسل مدرن وجود دارد به لحاظ تعداد کندو در رتبه چهارم جهان قرار دارد.
به گفته وی در سال ۹۲ تعداد ۷۳ هزار و ۵۳۵ نفر زنبوردار در کشور آمارگیری شدند که در کنار آنها ۲۰۶ تعاونی زنبوداری و ۲۰ اتحادیه زنبورداری استانی نیز فعال بودند.
وی با بیان اینکه سرانه تولید عسل در کشور ۹۶۷ گرم و سرانه مصرف آن ۹۲۶ گرم است، افزود: در سال ۹۲ حدود ۵۶۹ هزار و ۷۰۰ ملکه زنبورعسل در کشورتولید شده است.
عضوهیات رییسه اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در اقصی نقاط ایران می توان پرورش زنبورداری را گسترش داد و این کار تنها با حمایت دولت امکان پذیر است.
وی خاطر نشان کرد: اگر حمایت های لازم صورت گیرد به حتم می توان سالانه ۵۰۰هزار تن عسل صادر کنیم.
بیگناه در مورد میزان صادرات این محصول گفت:سالانه ۳۰درصد ازعسل تولیدی ایران به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس،سنگاپور،اندونزی و...صادر می شود که متوسط قیمت هر کیلو ازاین محصول بین ۸ تا۱۰ دلار است.
وی درباره قیمت خرید این محصول ازتولید کننده نیز به خبرنگار اقتصادپرس بیان کرد: بهترین و باکیفیت ترین عسل ارگانیک به صورت عمده بین ۱۸تا ۲۰هزار تومان و عسل همراه با شکر نیز کیلویی بین ۱۰تا ۱۲ تومان قیمت دارد.
وی درباره علت عرضه عسل با قیمت های بالا و تقریبا نجومی در داخل کشور توضیح داد:معمولا دلالان و فروشندگان اقدام به عرضه عسل با این قیمت ها می کنند این در حالی است که زنبورداران محصول خود را با قیمت های متعارف و ارزان می فروشند.

 

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۰۴:۲۲حمزه 0 0

    البت
    
                                

نظر شما