شناسهٔ خبر: 44834 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

با انتشار مطلبی در سایت رسمی هاشمی رفسنجانی:

تاکتیک هاشمی برای انتخابات مجلس خبرگان لو رفت

خبرگان1 یکی از سایت های خبری در مطلبی با عنوان «شطرنج آیت الله در زمین خبرگان» به تاکتیک هاشمی برای انتخابات مجلس خبرگان پرداخت. در این مطلب که بلافاصله در سایت رسمی هاشمی رفسنجانی نیز منتشر شد، حاکی از تأیید مطلب فوق توسط گردانندگان این سایت است.

نماینده: طی یکی دو هفته اخیر در چند مطلب به موضوع برنامه ریزی جریان کارگزاران و اصلاح طلب برای تغییر در بافت اعضاء مجلس خبرگان اشاره کرده بودیم، موضوعی که در روزهای اخیر ابعاد جدیدی از آن آشکار شده است.

به گزارش نماینده، مطابق مطالبی که منتشر کرده بودیم، سیدمحمد خاتمی در جمع برخی از اعضای مجمع روحانیون گفته بود: «ما باید خود را برای انتخابات خبرگان آماده کنیم. من انتخابات خبرگان را مهم‌تر از انتخابات مجلس می‌دانم. باید ترکیب خبرگان را عوض کنیم. با مجمع محققین قم صحبت کرده‌ایم که از میان روحانیون جوان و خوشفکر نیروهایی را شناسایی و برای حضور در خبرگان آماده سازیم.»

بعد از آن خبرهایی از گوشه و کنار مبنی بر فعالیت این جریان ها برای ورود و تأثیرگذاری بر مجلس خبرگان شنیده می شد. بر همین اساس، عیسی سحرخیز که پیش از این معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در دولت اصلاحات و از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ است، در مصاحبه خود با یکی از روزنامه های نزدیک به هاشمی، سخن از تشکیل حلقه ای سیاسی با محوریت هاشمی رفسنجانی و حضور افرادی چون ناطق نوری، خاتمی، سیدحسن خمینی کرد و گفت:

«آقای ‌هاشمی به گونه‌ای حلقه اتصال جریان‌هایی هستند که با جریانی که در ۸سال گذشته بر کشور حاکم بوده، مخالف است. ایشان به خوبی توانسته یك حلقه‌ای ایجاد كند كه در آن به صورت توأمان و همزمان آقای روحانی، سید حسن خمینی، ناطق نوری، آقای خاتمی و حتی عبدالله نوری حضور دارد. این حلقه توانسته هر كدام در جایگاه خودش نقش مثبت و سازنده‌ای را چه در پشت پرده و چه به صورت عینی و علنی نشان بدهند. ضمن اینکه هر کدام از این افراد جریان‌ها و سلایق مختلف سیاسی را در کشور نمایندگی می‌کنند که در زمان‌های لازم می‌تواند به کمک دولت حسن روحانی بیاید. این حلقه باید فارغ از نامگذاری‌ها و خط گذاری‌هایی چون محافظه كار، اصلاح‌طلب یا كارگزارانی، در یك حركت همگرایانه و متحد كار خودش را همچنان به پیش ببرند. نقش آقای ‌هاشمی همانند نقش آقای خاتمی و در كنارش آقای ناطق نوری به نظر من بسیار مهم است. ما نباید به این افراد به صورت انفرادی نگاه کنیم.حتی نباید یکی از این بزرگان را به عنوان چهره شاخص مطرح کنیم و نقش بقیه را کمرنگ جلوه بدهیم بلكه همه باید روی این جمع و این حلقه اتصال سرمایه‌گذاری کنند و در زمان‌های لازم از آن بهره ببرند.»

در همین حال، دیروز یکی از سایت های خبری در مطلبی با عنوان «شطرنج آیت الله در زمین خبرگان» به تاکتیک هاشمی برای انتخابات مجلس خبرگان پرداخت. در این مطلب که بلافاصله در سایت رسمی هاشمی رفسنجانی نیز منتشر شد و حاکی از تأیید مطلب فوق توسط گردانندگان این سایت است، چنین آمده است:

«هاشمی با سابقه 26 ساله حضور در هیئت رئیسه و سه سال ریاست مجلس خبرگان، نشان داده است که به خوبی فضای این مجلس و انتخابات آن را می‌شناسد. جریان مخالف رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نیز با شکست روبرو شده‌اند به خوبی می‌دانند که آیت‌الله مهدوی کنی با توجه به کهولت سن و دلگیری از جریان اصول گرایی، تمایلی به حضور در انتخابات مجلس خبرگان ندارد و ترجیح می‌دهد همچنان ریاست دانشگاه امام صادق را بر عهده داشته باشد تا مجلس خبرگان رهبری را. این جریان با توجه به احتمال شرکت نکردن مهدوی کنی در انتخابات و فقدان نیروی قدرتمندی که بتواند با هاشمی رقابت کند، به دنبال ایجاد یک فضای متشنج رسانه‌ای بر علیه رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری است.»

نویسنده سپس به تاکتیک هاشمی برای آوردن حسن روحانی و سیدحسن خمینی به صحنه انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرده و می نویسد:

«به نظر می رسد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که استاد بازی شطرنج در سپهر سیاست ایران است، استراتژی ویژه‌ای را برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در نظر دارد. او به دنبال آوردن دو فرد محبوب در جامعه به انتخابات است. هاشمی در اولین گام، به دنبال حضور دوباره حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است تا روحانی بعد از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی سومین رئیس جمهوری باشد، که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت می‌کند.

حضور روحانی در انتخابات می‌تواند، اولین برگ برنده هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری باشد. اما پروژه اصلی هاشمی رفسنجانی در کنار حضور حسن روحانی، دعوت از سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. دعوتی که چندی پیش از سوی برخی اصلاح طلبان انجام شد. برخی چهره های با سابقه اصلاح طلب از حاج سید حسن آقای خمینی که سالیانی را در قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخته خواسته اند خود را برای انتخابات خبرگان رهبری نامزد کند.

گفتنی است یادگار امام تاکنون به این دعوت واکنشی نشان نداده است. حضور حسن روحانی و سید حسن خمینی در کنار آیت‌الله هاشمی می‌تواند پیروزی قطعی لیست مشترک این سه با سرلیستی هاشمی در تهران را قطعی کند و در کنار آن جذابیت این سه ضلع برجسته کشور می‌تواند سایر استان‌ها را نیز با تهران همراه کند.»

نویسنده در انتهای مطلب خود چنین نتیجه می گیرد که هاشمی با پیروزی خود در انتخابات خبرگان، می تواند تمام مخالفین خود را از صحبنه سیاسی ایران حذف کند:

«ریاست دوباره هاشمی رفسنجانی و نایب رئیسی حسن خمینی می‌تواند گزینه مطلوب جریان دولت و دوستداران این جریان باشد. شکست در انتخابات مجلس خبرگان بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شکست احتمالی در دهمین دوره مجلس شورای می‌تواند پایانی باشد بر دوران سیاسی مخالفان آیت‌الله که سال‌ها سعی کردن او را از صحنه سیاسی ایران حذف کنند.شاید مجلس خبرگان رهبری آخرین زمین بازی هاشمی هشتاد ساله در فضای سیاسی ایران باشد، بازی که آیت‌الله سعی می‌کند تمام مخالفین خود را از صحنه سیاسی ایران حذف کند.»

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۲-۱۱-۰۷ ۰۰:۲۷محمد 0 0

    وقتی خبری را از جیی  نقل می کنید ..ادرس ان را هم بدهید ..این سایت خبری کدام است ؟
    
                                
  • ۱۳۹۲-۱۱-۲۶ ۲۲:۵۷عمار 0 0

    بسمه تعالی 
    متاسفانه بعضی از افراد خیال می کنند که چیزی هستند ولی باید بدانند که این نظام صاحبی دارد و آن هم آقا امام زمان است و ما را به حال خود رها نخواهند کرد
    السلام علیک یا بقیه الله
                                

نظر شما