شناسهٔ خبر: 35920 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

درخشش «جماران 2» بر پهنه خزر

جماران 2 ناوشکن جماران 2 پس از حدود 6 سال کار و تلاش مضاعف متخصصان صنعت دفاعی کشور، در دریای خزر به آب انداخته شد

به گزارش فارس،‌ ناوشکن جماران 2 پس از حدود 6 سال کار و تلاش مضاعف متخصصان صنعت دفاعی در صنایع شهید تمجیدی وزارت دفاع، با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسئولین کشور به آب انداخته شد.

ناوشکن جماران 2 در دریای خزر از حریم آبهای جمهوری اسلامی ایران حفاظت می‌کند تا بزرگترین دریاچه جهان زیر پای نگهبان دریایی ایران برای حفاظت از سهم 20 درصدی خود باشد.

خط تولید ناوشکن جماران 2 در اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی شهرستان انزلی با نام موج2 افتتاح شده بود.

ناوشکن 1420 تنی موج 2 با قدرت موتور 20000 اسب بخار و سرعت 30 گره دریایی قابلیت حمل بالگرد، انواع موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا، توپ‌های پیشرفته، توپ ضد هوایی، سیستم اژدر افکن و مجهز به سیستم جنگ الکترونیک است.

با توجه به نصب رادارهای پیشرفته آرایه فازی در ناوشکن جماران، قطعا ناوشکن جماران2 نیز دارای این نوع رادارها و یا نمونه هایی پیشرفته تر برای پوشش هرچه بهتر منطقه خواهد بود.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با اشاره به ساخت این ناوشکن اعلام کرده بود: در حال حاضر با استفاده از فناوری‌های مهم و پیشرفته شناورهایی مانند موج را می‌سازیم و شناور جماران 2 نیز با تسلیحات و تجهیزات ساخت داخل به ناوگان نیروی دریایی می‌پیوندد.

ناوشکن جماران 2 پیشرفته بدست متخصصان اقتدارآفرین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

 

حرف های احمدی نژاد

 

محمود احمدی‌نژاد در جریان مراسم به آب‌اندازی ناوشکن جماران 2 با تبریک میلاد حضرت زینب (س) اظهار کرد: خدا را شاکرم از اینکه در یکی از بهترین روزهای سال توفیق سفر به یکی از بهترین مناطق کشور و حضور در این مراسم پرافتخار را عنایت فرمود.

وی حرکت امام حسین (ع) را راه پیروزی خواند و افزود: ایمان و صلابت و ایستادگی و هوشمندی حضرت زینب (س) نشانه عشق او به امام بود.

رئیس جمهوری گفت: اگر حادثه کربلا نبود عشق و امیدی به آینده اسلام در جهان نبود.

وی گیلان را سرزمین عالمان و دیار رحمت و صمیمت و مقاومت مردان و زنان بزرگ و میرزا کوچک خان جنگلی خواند و افزود: گیلان دیار زرخیز است که انسان‌های متعالی در آن پرورش می‌یابند.

احمدی‌نژاد، با تصریح بر اینکه شاهد به نتیجه رسیدن کاری بزرگ هستیم، اذعان کرد: پشت جمله به آب انداختن یک ناو، خطرپذیری‌های بزرگ و تصمیم‌گیری‌ها و دلاوری‌های مهم نهفته است.

وی فعالیت این ناوشکن را رزم در دریا نامید و گفت: در بدنه و سازه این ناو که باید تلاطم‌های دریای خزر را تحمل کند، کار مهندسی پیشرفته صورت گرفته که با سرعت حداکثری وارد آب می‌شود و تجهیزات آن هر یک کاربردی دارد و بسیار تخصصی و ارزشمند است.

رئیس جمهوری، با اشاره به اینکه ناوشکن جماران «یک» در آب‌های جنوب مشغول فعالیت است، خاطرنشان کرد: جماران 2 پیشرفته‌تر است.

احمدی‌نژاد افزود: قرار شده موتورهای کشتی نیز ساخت ایران شود.

وی درباره فعالیت رزمی ناوشکن جماران 2 بیان کرد: در این ناو تجهیزات زیرسطحی نصب شده است.

احمدی‌نژاد، قابلیت تدافعی، تهاجمی و رهگیری، مجهز بودن به انواع توپ، اژدر و موشک و رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی را از ویژگی‌های ناوشکن جماران 2 نامید.

وی تجهیزات پدافندی و آفندی را از ویژگی‌های دیگر ناوشکن جماران 2 عنوان کرد و یادآور شد: تجهیز به سامانه‌های جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک از دیگر خصوصیات این شناور به شمار می‌رود.

رئیس جمهوری، با بیان اینکه در ساخت ناوشکن جماران 2 کاری بزرگ و ارزشمند انجام شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از اینها در مرز دانش روز دنیاست.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران و سازندگان ناوشکن به ویژه وزیر دفاع، صنایع دریایی و... متذکر شد: همه کمک کرده و ارزیابی و طراحی کردند تا این دستاورد بزرگ تقدیم ملت ایران شد.

احمدی‌نژاد اذعان کرد: مهم‌تر از ساختن این سامانه‌ها، روحیه ایمان و خودباوری است که در این صورت حد و مرزی برای پیشرفت وجود ندارد و ملت باید روی پای خود بایستد و زمانی که تمام جبهه ایمان با هم باشد شکست معنا ندارد.

وی با اشاره به اینکه می‌خواستند روزی هسته‌ای ایران را از بین ببرند، گفت: دانش هسته‌ای ایران همواره وجود دارد و همت و اراده و خودباوری در اندیشه متخصصان این سرزمین موج می‌زند و این رمز ماندگاری است.

رئیس جمهوری، حضور ناوشکن در دریای خزر را برای تقویت دوستی‌ها برپایه امنیت برای همه و مقابله با افراط‌گرایی‌ها و کسانی که می‌خواهند امنیت دریای خزر را به خطر بیندازند، ذکر کرد.

وی حضور ناوشکن جماران 2 در دریای خزر را برای مقابله با جریان قاچاق مواد مخدر، تروریسم و ایجاد همدلی و صلح و دوستی بین ملت‌های حوزه دریای خزر نامید.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: تمام کشورهای حوزه دریای خزر از پیشرفت‌های دفاعی ملت ایران خوشحال هستند و این امر را گامی برای امنیت خود می‌دانند.