شناسهٔ خبر: 177140 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

انتقاد از شستشوی غیرکارشناسی مجسمه فردوسی در تهران

شورای شهر عضو شورای اسلامی شهر تهران نسبت برخی مسائل در شهر تهران تذکر داده و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز از شستشوی غیرکارشناسی مجسمه فردوسی انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده»، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان هفتاد و پنجمین جلسه شورا با ارایه تذکرات خود، برخی مشکلات شهر تهران را پیگیری کردند.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شستشوی غیر کارشناسی مجسمه فردوسی موجود دو رنگ شدن مجسمه شده است.

وی با بیان اینکه این مجسمه توسط ابوالحسن صدیقی ساخته شده‌است، خواستار توضیح در خصوص شستشوی غیر کارشناسی این مجسمه شد.

معدنی پور افزود: در گذشته مرمت و شستشوی این پیکره با استفاده از روش های علمی و زیر نظر کارشناسان مجرب صورت می گرفت.

وی تأکید کرد: در ادوار قبل هم گاها مشاهده می شد که مداخلات غیر کاشناسی صورت می گرفت اما نهایتا نظر کارشناسان، اجرایی و شستشو به روش صحیح صورت می گرفت. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در گذشته شورای شهر برای حفظ آثار فاخر هنری مصوبه ای را به تصویب رسانده بود با عنوان «حفظ حریم اثار هنری و نگهداری آثار فاخر»، انتظار این است که شهرداری تهران ضمن رفع این اقدام غیر فنی، نسبت به حفظ و نگهداری آثار فاخر هنری حساسیت و دقت لازم را داشته باشد.

ماجرای اجاره خانه از سوی شهرداری به مردم چیست؟

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز تذکر داد و گفت: در رسانه‌ها خبری دیدم که بعدا اطلاعیه شده و آرم شهرداری هم در این اطلاعیه هست؛ بحث ثبت‌نام کسانی که درخواست منزل استیجاری در برخی محلات محروم و مناطق جنوبی شهر تهران دارند و اینکه قرار است شهرداری مسئولیت واگذاری این اماکن استیجاری را بر عهده بگیرد؛ یعنی در حال حاضر به مرحله اجرا رسیده و سایتی معرفی کردند.

وی ادامه داد: نمی‌دانم جریان چیست و نقش شهرداری در این موضوع چیست و آیا قرار است این واحدها ساخته شود یا آماده است و قرار است به مردم واگذار شود، و ساز و کار آن چیست و آیا بار مالی برای شهرداری خواهد داشت یا نه؟ 

امانی ادامه‌داد: تجربه‌های گذشته نشان داده که دوستان دیگری که در این زمینه اعلام آمادگی کردند بعدا خود را کنار کشیدند و همه مسئولیت روی دوش شهرداری تهران افتاده است. 

امانی اضافه کرد:ذاین موضوع کار جدیدی است و سابقه نداشته چون بر اساس سیاست‌های کلی نظام معمولا گفته می‌شود کارهای تصدی‌گری و اجرایی به بخش خصوصی و مردم واگذار شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه‌داد: الان کار به جایی رسیده که مجموعه‌هایی مثل اتاق تعاون، سازمان بهزیستی و شهرداری تهران قرار است اجاره داری بکنند و به مردم خانه اجاره دهند؟ اینها قدری نقض غرض هم با اصل 44 و هم سیاست‌های کلی نظام در مورد واگذاری به مردم است. 

وی خواستار توضیح در این خصوص شد.

ضرورت بازسازی اماکن ورزشی شهرداری 
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه رقابت‌های تفریحی و ورزشی تابستانه در شهر تهران گفت: افتتاحیه این مراسم به شکل مطلوبی برگزار شد که در آن اقشار مختلف مردم حضور یافتند که این موضوع جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته جامعه با بیماری کرونا درگیر بود و همین موضوع باعث شد تا فعالیت‌های جمعی و به ویژه فعالیت‌های ورزشی تا حد چشمگیری کاهش یابند.

 عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: برگزاری چنین رقابت‌های تفریحی و ورزشی می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت شور و نشاط اجتماعی به شهر و خانواده‌ها شود که ما امیدواریم این برنامه‌ها به بهترین نحو ممکن ادامه یابد.

آخوندی با اشاره به توجه ویژه شورای اسلامی شهر تهران به مقوله نشاط اجتماعی گفت: در بودجه ۱۴۰۱ توجه ویژه‌ای به این برنامه‌ها شده و ضرورت دارد در حوزه‌های مربوطه به نحو مطلوب به اجرا برنامه‌ها پرداخته و زمینه را برای استفاده بهینه خانواده‌ها فراهم آورند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تلاش شود خانواده‌ها به معنی واقعی کلمه و به عبارتی همه اقشار جامعه در این برنامه‌ها سهیم باشند و این برنامه‌ها صرفا به افرادی که به ورزش قهرمانی می‌پردازند، اختصاص نیابد.

وی گفت: در فصل تابستان مراجعه مردم به فضاهای ورزشی شهرداری بیش از گذشته است اما متاسفانه مثل همه حوزه‌های دیگر در چهار سال گذشته به فضاهای ورزشی توجه خاصی نشد و این مجموعه‌ها از نظر تعمیر، تجهیر و به‌روزرسانی با مشکلاتی رو به رو شدند.

چه کسی پاسخگوی تبعات مصوبات اجباری در هیات مدیره شرکت های شهرداری است؟
سید احمد علوی عضو دیگر شورای ششم شهر تهران نیز در تذکری به نامه سازمان بازرسی شهرداری به شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری اشاره کرد و گفت: این نامه موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی شهرداری به شرکت‌ها و سازمان‌ها دستور داده که نماینده سازمان بازرسی باید در جلسات حاضر باشد و بعد مصوبات این جلسات به تایید اداره کل حقوقی نیز برسد.

علوی اضافه کرد: این اقدام سوالاتی ایجاد می‌کند از جمله اینکه اگر هیات مدیره و اداره کل حقوقی موافق مصوبه بودند اما بازرسی مخالف بود، تکلیف مصوبه چه می‌شود؟ یا اگر هیات مدیره و سازمان بازرسی موافق بودند اما اداره کل حقوقی مخالف کرد تکلیف چیست؟

عضو دیگر شورای ششم شهر تهران مهمترین سوال را مخالفت هیات مدیره با وجود موافقت اداره حقوقی و سازمان بازرسی عنوان کرد و افزود: آیا هیات مدیره جرأت می‌کند در اینجا با اداره کل حقوقی و بازرسی مخالفت کند و در ادامه چون شرکت‌ها ذیل قانون تجارت فعالیت می کنند، تبعات هر مصوبه بر عهده هیات مدیره است و باید جوابگو باشد.

عضو شورای ششم شهر تهران تاکید کرد: در صورت بروز مشکل هیات مدیره نمی‌تواند بگوید که به من دستور دادند که مصوب کنم. در این شرایط چه کسی پاسخگوی تبعات است؟

اجاره خانه معضل جوانان برای ازدواج
حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در سالروز ازدواج حضرت فاطمه زهرا (ص) با حضرت امیر(ع) طی حرکتی نمادین شهرداری منطقه ۱۷؛ از زوج هایی که بیش از ۳۵ سال از ازدواجشان می گذرد، تجلیل کرد. 

وی افزود: امیدوارم که ما نیز در کنار همه مسئولان، برای جوانان تهران فکری نماییم. باید اولویت ما برای ازدواج جوانان باشد که بزرگترین معضلشان اجاره خانه‌های است.

لزوم تسریع فعال‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مدیریت شهری
زهرا شمس احسان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری اظهار داشت: بیش از یک ماه از حمله سایبری به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات مدیریت شهری که با هدف ایجاد مشکل و نارضایتی در بین شهروندان شد، می‌گذرد.

وی افزود: در این مدت همکاران پرتلاش ما در سازمان فاوا نهایت همت خود را به کار گرفتند و بخش قابل توجهی از سرویس‌های خدمات رسان شهرداری تهران فعال شد. 

شمس احسان ادامه داد: اما با گذشت زمان قابل توجه، سامانه های تحلیل اطلاعات، فضاهای بی دفاع شهری، کمیسیون های شهری از جمله کمیسیون ماده ۵ و پرتال معاونت‌ها همچنان در دسترس نیست. 

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر افزود: با توجه به عدم فعالیت سامانه دورکاری پرسنل نوعی بلاتکلیفی و اختلال در خصوص نحوه اعمال دستورالعمل دورکاری بانوان باردار یا دارای فرزند کمتر از ۶ سال رخ داده که مجموعه این اتفاقات زیبنده شهرداری تهران نیست.  

شمس‌احسان اضافه کرد: از شهردار تهران تقاضا دارم هرچه سریعتر دستورهای لازم برای فعال‌سازی همه زیرساخت های فناوری اطلاعات شهرداری تهران را صادر کنند. 

وی گفت: روزها مکررا از جانب پرسنل شهرداری تهران پیگیری و به حق مطالبه می‌شود، عدم بارگذاری احکام و فیش های حقوقی علی رغم گذشت بیش از ۱۰۰ روز از سال جاری است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: هرچند مشکلاتی در زمینه تعیین میزان افزایش حقوق پرسنل رسمی و قراردادی وجود دارد ولی مطابق با دستور شهردار تهران که پیش از این نیز چندبار رسانه‌ای شده است، انتظار می‌رود در اسرع وقت مطابق با مر قانون نسبت به اعمال ضرایب و محاسبه فیش حقوقی و احکام جدید اقدام شده و کارکنان از بلاتکلیفی خارج شوند.

ادامه دارد ...

نظر شما