شناسهٔ خبر: 177083 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

رئیس جمهور: دریای خزر میراث و سرمایه کشورهای ساحلی است

رئیسی رئیس جمهور گفت: دریای خزر میراث و سرمایه کشورهای ساحلی است که بیش از ۲۷۰ میلیون نفر از این دریا بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش «نماینده»، آیت الله سید ابراهیم رییسی صبح چهارشنبه و پیش از عزیمت به ترکمنستان گفت: این سفر بنا به دعوت رئیس جمهور ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر انجام می‌شود.

رئیسی اظهار داشت: دریای خزر میراث و سرمایه کشورهای ساحلی است که بیش از ۲۷۰ میلیون نفر از این دریا بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: ما روابط خوبی با کشورهای ساحلی دریای خزر داریم به همین منظور آنچه در این اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت، علاوه بر رژیم حقوقی دریای خزر و استفاده صلح‌آمیز با قصد ارتقای امنیت در دریای خزر، همکاری بین کشورها در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، تجارت، مدیریت منابع زنده در دریای خزر، حفظ محیط زیست، مانع شدن برای حضور بیگانگان در دریای خزر که مورد اتفاق همه کشورهای ساحلی دریای خزر است و نکاتی که در اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رئیسی اظهار داشت : علاوه بر گفت و گو با سران کشورها، نشست های دوجانبه‌ای با همتایان دیگر در کشور ترکمنستان داریم. 

رئیس جمهور به ارتباطات خوب ایران و ترکمنستان در ۳۰ سال گذشته ارتباطات اشاره کرد و گفت: در این چند ماه اخیر پس از مساله کرونا و موانعی که بین دو کشور ایجاد شده بود و امروز ما شاهدیم که شرایط ترانزیت و وضعیت سوآپ گازی بین دو کشور بهتر شده و ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور رونق گرفته است.

رئیسی اظهار داشت: در این چند ماه نشان می دهد شاخص‌ها در سطح روابط به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری ارتقا یافته که امیدواریم در این سفر بتوانیم گشایشی را در خصوص این مسائل از جهات دیگری نیز ایجاد کنیم.

رئیس جمهور گفت: ان‌شاءالله در این سفر، ابعاد همکاری‌های صمیمانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد، در روابط دوجانبه و در نقش‌آفرینی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش یابد.

نظر شما