شناسهٔ خبر: 177063 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

پیش بینی ایجاد ۱۰۰ تره بار جدید در تهران/ تفاوت ۳۸ درصدی قیمت اقلام تره بار با مراکز شهر

تره بار مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران با اشاره به پیش بینی ایجاد ۱۰۰ میدان تره بار جدید در تهران، از تفاوت ۳۸ درصدی قیمت اقلام ارائه شده در میادین میوه با مراکز خرید و فروش تهران خبر داد.

به گزارش «نماینده»، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در جریان هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر میزبان ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میوه و تره بار بودند.

وی با ارایه گزارش خود از وضعیت این میادین اظهار داشت: یک میدان مرکزی میوه و تره بار و سه مرکز عرضه بهداشتی دام در کنار میادین میوه و تره بار به مردم خدمات ارائه می دهند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران عنوان کرد ۳۸ درصد تفاوت قیمت میوه را در میادین نسبت به سایر مراکز شهر شاهد هستیم.

 فصاحت عنوان کرد: کیفیت محصولات عرضه شده در میادین از متوسط کیفیت در سطح شهر بالاتر است. ، برای مثال برنج عرضه شده در میادین کیفیت بسیار بالاتری دارد.

 وی ادامه‌داد: در طول سه ماه گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد خانوار کمک شده که تا پایان سال افزایش قابل توجهی خواهد یافت و همچنین در خرید شفاف نیز نقش محوری در این راهبرد داشته ایم.

مدیرعامل میادین میوه و تره بار با بیان اینکه در عرضه مستقیم کالای اساسی در کنار دولت نقش اساسی و در مواردی به مراتب نقش سازنده تری داشته ایم، یادآور شد: در آستانه ماه مبارک رمضان شاهد این بودیم که قیمت اقلامی همچون خرما افزایش قابل توجهی داشت اما در میادین میوه و تره بار مدیریت شد که مردم خرما را با افزایش قیمت ۶۰ تا ۷۰ درصدی خریداری نکنند.

فصاحت با اشاره به رشد قیمت ۴۷ درصدی اقلام، افزود: با شرایط موجود، شاهد

 هستیم که دهک های بالا نیز از میادین خریداری می کنند.

به گفته وی، متوسط قیمت اقلام در میادین ما کنترل شد و در عرضه مرغ نیز با افزایش ۶۱ درصدی قیمت در ماه گذشته، سعی شد افزایش قیمت زیر قیمت مصوب باشد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه پیش از آزادسازی قیمت ها میزان خرید ۳۵۷ هزار قلم کالا و پس از آزادسازی ۴۳۲ هزار قلم کالا بوده است، گفت: قدرت خرید پس از آزادسازی قیمت ها ۲۱ درصد و از لحاظ تناژ ۴۷ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه عرضه بهداشتی دام در عید قربان در مراکز بهداشتی عرضه دام شهرداری انجام می شود، افزود: در کشور شاهد تب کریمه کنگو بودیم که خوشبختانه در تهران آماری در این خصوص نداشته ایم و امیدواریم با عرضه دام در این میادین، شاهد این بیماری نباشیم.

وی با بیان اینکه برای تولید و تأمین گوشت قرمز گوسفندی با بیش از ۸۰ درصد تعاونی ها جلساتی را برگزار کردیم، گفت:

 اقداماتی در حوزه بازرگانی داشته ایم و ظرفیت صادرات و واردات را شناسایی کرده ایم.  

وی گفت: مذاکرات اساسی را با فعالان حوزه صادرات و واردات داشته ایم، هیچ بازاری در کشور با مقیاس بازار سازمان میادین میوه و تره بار وجود ندارد که می تواند جریان ساز در این زمینه باشد.

فصاحت با اشاره به فروش هوشمند در میادین میوه و تره بار، خاطرنشان کرد: تلاش کرده ایم که در بستر نرم افزاری و هوشمندسازی فرآیندها، نواقص اپلیکیشن طراحی شده را برطرف کنیم تا مشکلی برای شهروندان پس از فعال شدن آن وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه احداث ۱۰۰ بازار در تهران پیش بینی می شود، نیز اظهار داشت: تا پایان تیر ماه ۳۰ تا ۴۰ مورد، تا پایان مرداد ۳۰ و تا پایان شهریور ماه نیز مابقی بازارها نهایی خواهد شد.

وی افزود: ۲۰۰ مورد نیز اراضی شناسایی شده که تلاش می کنیم این وعده را در حد اعلا عملیاتی کنیم.

فصاحت افزود: تفکیک پسماند را در یکی از بازارهای شهر آغاز کرده ایم تا بتوانیم کمک حال سازمان پسماند در این زمینه باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با اشاره به نگاه اجتماعی در این سازمان، یادآور شد: برنامه های فرهنگی در مناسبت های مختلف در میادین اجرا شد.

وی با اشاره به درخواست های این سازمان از شورای اسلامی شهر تهران، تأکید کرد: افزایش ظرفیت تقویتی در اساسنامه، یکی از درخواست هایی است که نیاز داریم اجرایی شود.

به گفته وی، مجوزهایی را برای تملک شرکت های بازرگانی نیاز هست تا بتوان در تنظیم بازار نقش اساسی داشت.

اعضای شورای شهر تهران نیز پس از ارایه این گزارش واکنش های نشان داده و سوالاتی را عنوان کردند.

عدم واریز درآمد ها به خزانه واحد تخلف است

 احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش مدیر عامل سازمان میادین و میوه و تره بار گفت :  بر اساس ضوابط بودجه سال ۱۴۰۱ و لزوم واریز در آمد ها به خزانه واحد می بایست  همه درآمد ها به خزانه واحد واریز شود اما چند سازمان معدود از جمله سازمان میادین این پول را به خزانه واحد واریز نمی کنند. 

وی گفت: این تخلف است و امیدواریم به این پرسش مهم پاسخ داده شود که چرا این درآمد ها واریز نمی شود.

 صادقی ادامه داد: در دو ماهه اخیر گزارش های متعددی رسیده که قیمت محصولات میادین با همان کیفیت قبل نسبت به بازار غیر از میادین تفاوت ندارد و در بعضی مواقع بالاتر هم هست.

 ضرورت واریز درآمدهای سازمان به خزانه شهرداری

 محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با تقدیر از مجموعه فعالیت های سازمان میادین میوه و تره بار گفت: این سازمان در شرایطی که مردم با سختی هایی رو به رو هستند نقش آفرینی مناسبی داشته و همانطور که آمار و ارقام گزارش حکایت می کند سازمان میادین میوه و تره بار توانسته در تنظیم بازار در بزنگاه ها حضور یافته و خدمت مناسبی را به مردم ارائه کند.

وی گفت: از سازمان میوه و تره بار این توقع وجود دارد که بر اساس برنامه های ارائه شده از سوی شهردار که در صحن شورا اعلام شد، اقدام به گسترش کمی و کیفی خدمات خود کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به تبصره ۲ ماده ۷۸ قانون شهرداری ها گفت: بر اساس این تبصره وجهی که به عنوان سپرده یا امانت به شهرداری داده می شود باید در حساب مخصوصی نگهداری شده و شهرداری حق ندارد در این امانت دخل و تصرف داشته باشد. بر اساس بررسی های صورت گرفته مشخص شد که این مورد در سازمان میوه و تره بار رعایت نشده و در سنوات گذشته وجوه دریافتی از مردم بابت غرفه ها مورد هزینه کرد، قرار گرفته است.

آخوندی ادامه‌داد: در تبصره یک بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران آمده که درآمدهای اختصاصی سازمان ها می بایست در یک زمان مشخص به طور کامل به حساب خزانه شهرداری تهران واریز و شهرداری موظف است در مدت زمان مشخص این وجوه را به سازمان مربوطه بازگرداند. بر اساس آخرین گزارش های ارائه شده به کمیسیون این مورد نیز در سازمان میادین به طور کامل رعایت نشده لذا این توقع وجود دارد تا ترتیبی اتخاذ شود که این وجوه به حساب خزانه واریز و اگر شهرداری تاخیری در این خصوص داشت ما بررسی لازم را انجام دهیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بر اساس گزارش حسابرس مشخص شده که در دوره های گذشته در خصوص واگذاری غرفه ها به شرکت کننده ها در مزایده ها ضوابط در واگذاری به طور کامل رعایت نشده که این موضوع نیز می بایست از سوی سازمان به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: بدهی مالیاتی تعیین تکلیف نشده ای در سازمان میادین میوه و تره بار وجود دارد که منجر به صدور جریمه شده است. این توقع از مدیریت سازمان میوه و تره بار وجود دارد که در این خصوص زمان بگذارند و مشکلات موجود در این بخش را حل کرده و مانع از ایجاد ضرر و زیان بیشتر شوند.

برگزاری نمایشگاههای محصولات ارگانیک چه شد؟

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران

پس از ارائه گزارش مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران اظهار داشت: 

چرا برگزاری نمایشگاههای محصولات ارگانیک علی رغم تاکید مصوبات شورا از سال ۹۶ متوقف شده است؟ و چه اقداماتی برای توسعه و حمایت از این قبیل محصولات در حال انجام است؟

وی با اشاره به ضرورت توسعه میادین تره بار در مناطق کمتر برخوردار گفت: وضعیت توسعه ، بازسازی میادین در مناطق کم برخوردار مطابق برنامه ۵ ساله چگونه است؟

پیرهادی گفت: با توجه به اینکه برخی از میادین میوه و تره بار به دلیل سازه ناپایدار و عدم رعایت اصول ایمنی در زمره اماکن ناایمن شناخته شده اند چه اقداماتی برای ایمن سازی این اماکن انجام شده است؟

به گفته وی، وضعیت عرضه محصولات در ۵۲ میدان محلات کم برخوردار چگونه است ؟و نسبت به افزایش کیفیت محصولات چه اقداماتی مد نظر دارید ؟

وی با طرح پرسش دیگری به برنامه پنجساله سوم اشاره کرد و افزود: مطابق برنامه ۵ ساله سوم مقرر شده بود که ۲۰ درصد استفاده از پلاستیک کاهش پیدا کند، چه اقداماتی و چه جایگزین هایی در راستای این کاهش مصرف انجام شده است؟

پیرهادی ادامه داد: با توجه به خریدهای اینترنتی که امروزه صورت می گیرد تمهیدات سازمان میادین مشمول چه اقداماتی بوده است؟

وی با طرح پرسش دیگری ادامه‌داد:  به منظور بهره گیری از انرژیهای تجدید پذیر و بازچرخانی آب و ایجاد تصفیه خانه فاضلاب به ویژه در میادین اصلی ، سازمان میادین چه تمهیداتی اندیشیده و چه تعاملی با سازمانهای مردم نهاد و دولتی داشته است؟

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: به منظور بهره مندی کم توانان، جانبازان، معلولان و سالمندان در میادین میوه و تره بار مناطق ۲۲ گانه و در راستای مصوبه مناسب سازی معابر و اماکن سازمان چه تمهیداتی در نظر گرفته است؟

وی گفت: بر اساس نظر سنجی از شهروندان بیشینه گلایه آنها از آلودگی های زیست محیطی، جانوران موذی، فقدان پارکینگ، پسابهای آلوده و حضور متکدیان و دستفروشان در مجاورت میادین بوده است، تمهیدات سازمان در این راستا چه بوده است؟

پیرهادی ادامه داد: در خصوص پساب و اختلاط آن با آب و فاضلاب شهر تهران و ورود آن به آبراهه ها و جوی های هم جوار با میادین و همچنین رها سازی پسماند ناشی از میوه ها و سبزیجات چه اقداماتی با مصادیق در مناطق ۲۲ گانه صورت گرفته است؟

نظر شما