شناسهٔ خبر: 176938 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

احتکار، قاچاق و رانت‌خواری‌ها با حذف ارز ترجیحی از بین می‌رود

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره میزان تاثیر ارز ترجیحی و سفره و معیشت مردم گفت: سالانه ۱۵ میلیارد دلار به اسم حمایت از مردم تخصیص پیدا کرد اما بخش بزرگی از این مبلغ به جیب سوداگران و افراد سودجو رفت.

به گزارش «نماینده»،علیرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: با اجرای تخصیص ارز ترجیحی برای عده‌ای رانتی درست شد به طوری که از منابع مردم و منابع ملی برای تامین منافع شخصی خودشان استفاده کنند.

وی افزود: رانت و فساد شکل گرفته از ارز ترجیحی بسیار بسیار بالا بود و در واقع اتفاقاتی با پرداخت ارز ترجیحی در کشور رخ داده که کاملاً بی‌سابقه است زیرا سالانه ۱۵ میلیارد دلار را برای این امر تخصیص می دادیم که بخش بزرگی از این مبلغ به جیب سوداگران و افراد سودجو می‌رفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ارز ترجیحی منجر به مسائلی مثل احتکار و قاچاق معکوس شد  ضمن اینکه ارز ترجیحی یک فساد بزرگ در اقتصاد بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت ارز بسیار بالا است و واردات با ارز نیمایی موجب تورم بزرگ به ویژه در اقلام اساسی شده است خاطرنشان کرد: این وضعیت گرانی های وسیعی را در جامعه ایجاد می کند که قشر ضعیف و دهک های پایین جامعه را بیشتر از همه مورد آسیب قرار می دهد.

مرحبا با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی نتایج مثبتی به دنبال دارد اما بایستی برای اقشار کم درآمد جامعه راهکارهایی در نظر گرفت افزود: باید راهکارهایی برای دارو و نهاده های دامی و موارد واسطه ای که برای تولید مواد غذایی استفاده می شود فراهم کنیم.

نظر شما