شناسهٔ خبر: 176879 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

«تقویت روابط ترانزیتی و گردشگری با همسایگان» تحریم‌ها را خنثی خواهد کرد

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت روابط ترانزیتی، گردشگری و فرهنگی با 15 کشور همسایه، تحریم‌ها را خنثی خواهد کرد.

به گزارش «نماینده»، شهریار حیدری در مورد دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: مزیت‌های مرزی و ارتباط بدون واسطه با همسایگان در مبادلات تجاری و اقتصادی، فرصت خوبی برای کشور ایجاد کرده است و آیت‌الله رئیسی هم با اولویت تعامل با همسایگان در سیاست خارجی موفق عمل کرده است.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: تقویت روابط ترانزیتی، گردشگری و فرهنگی به دلیل اشتراکات دینی با بیشتر همسایگان می‌تواند بر حوزه اقتصاد تاثیر گذار باشد.

حیدری با اشاره به قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان و آذربایجان گفت: ایران ظرفیت خوبی از نظر منابع و حوزه حمل و نقل انرژی دارد مسلما امضای چنین قراردادی در شرایط تحریمی می‌تواند به کم رنگ کردن اثر تحریم‌ها منجر شود.  

وی با اینکه ایران خواهان تقویت روابط با ۱۵ کشور همسایه خود است، افزود: از این فرصت‌ها در گذشته کمتر استفاده شد که امیدواریم دولت سیزدهم بتواند با دیپلماسی اقتصادی فعال خود تقویت روابط با کشورها همسایه را در اولویت بگذارد و حجم مبادلات اقتصادی را افزایش دهد کما اینکه بر اساس آمار موجود مبادلات اقتصادی ایران با برخی از کشورهای همسایه از جمله عمان افزایش یافته است.  

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اشتراکات فرهنگی به عنوان یکی از مولفه‌های قوی می‌تواند روابط ایران با همسایگان را تقویت کند و با تجمیع دیگر مولفه‌ها می‌توان روابط خوبی با همسایگان از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم.  

حیدری رمز موفقیت کشور را در تعامل قوی با همسایگان دانست و گفت: اگر بخواهیم در بازارهای کشورهای همسایه فرصتی برای رقابت با بقیه کشورها داشته باشیم باید با برنامه‌ریزی در حوزه تولید وارد عمل شویم مسلما رونق حوزه صادرات و واردات و افزایش حجم مبادلات تجاری با همسایگان تاثیر مثبتی در شکوفایی اقتصاد دارد.

نظر شما