شناسهٔ خبر: 176847 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

دیپلماسی اقتصادی عامل رشد ۳۰۰ درصدی حجم تجارت ایران و تاجیکستان است

رحیمی جهان آبادی رییس گروه دوستی ایران و تاجیکستان از افزایش ۳۰۰ درصدی تعاملات تجاری ایران و تاجیکستان خبر داد و گفت: افزایش صادرات و ارزآوری، موجب می‌شود اقتصاد کشور جان دوباره‌ای بگیرد و میزان اثربخشی تحریم‌ها کاهش و تاب‌آوری اقتصاد افزایش یابد.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران و سطح بهبود روابط دو کشور گفت: تاجیکستان جزء نزدیکترین کشورها به لحاظ فرهنگ، تاریخ و ویژگی‌های قومی به ایران است.

رییس گروه دوستی ایران و تاجیکستان افزود: این کشور هرچند از نظر جغرافیایی با جمهوری اسلامی ایران هم مرز نیست ولی همیشه به عنوان کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: روابط ایران و تاجیکستان در سال‌های گذشته به دلیل سوء تفاهم‌ها و اختلاف‌های مالی دچار مشکل شد و این روند به رکود شرکت‌های ایرانی حاضر در تاجیکستان منجر شد.

نماینده مردم تربت جام و باخرز در مجلس با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم، بهبود روابط با کشورهای همسایه است، عنوان کرد: آیت الله رییسی رییس جمهور کشور آذرماه سال ۱۴۰۰  به تاجیکستان سفر کرد و هیاتی همراه با رییس جمهور هم عازم شدند و متقابلا هم سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران انجام شد.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: گروه‌های دوستی ایران و تاجیکستان فعال شدند و به زودی نخستین هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران پس از چندسال عازم تاجیکستان خواهد شد و متقابلا هیات پارلمانی تاجیکستان به ایران خواهد آمد.

گسترش دیپلماسی اقتصادی عامل رشد ۳۰۰ درصدی حجم تجارت ایران و تاجیکستان

وی با بیان اینکه سطح نشست‌ها و بهبود تعاملات سیاسی بین دو کشور بر شرایط اقتصادی اثر مثبتی خواهد گذاشت، گفت: در چند ماه گذشته رشد ۳۰۰ درصدی در تعاملات بین ایران و تاجیکستان اتفاق افتاده و امیدوارم روند رفع سوء تفاهم‌ها ادامه داشته باشد.

رییس گروه دوستی ایران و تاجیکستان با ابراز امیدواری از ادامه روند بهبود روابط و سوء تفاهم‌ها، اظهار داشت: در این صورت می‌توانیم در دو محور یکی اتصال تاجیکستان به آبهای آزاد و دوم تامین نیازهای متقابل دو کشور، روابط را گسترش دهیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: حوزه‌هایی مانند سدسازی، ساخت جاده و تونل، ماشین آلات کشاورزی، تجارت کالاهای اساسی به تاجیکستان، خشکبار، سنگ‌های نیمه قیمتی و قیمتی و صنایع دستی بین دو کشور می‌توانند ارتباط گسترده‌ای داشته باشد. حتی در موضوع خدمات پزشکی و سلامت هم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همتای تاجیکستانی دیدارها و نشست قابل قبولی داشتند و امیدواریم با سفر رییس جمهور تاجیکستان این روند سرعت بیشتری پیدا کند.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا روابط ایران و تاجیکستان می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیر قابل توجه و ملموسی خواهد داشت ، اظهار داشت: حقیقت آن است که آنچنان غربی‌ها دنیا را در خود خلاصه می‌بینند که فکر می‌کنند اگر فشار اقتصادی غرب و محدودسازی از ناحیه آنها انجام شود، جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. در حالی که تلاش‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران نشان داد که می‌توان با پیگیری سطح تعاملات را با کشورهای همسایه یا دیگر کشورها از جمله تاجیکستان گسترش داد.

تعاملات تجاری با روسیه به ۲ برابر افزایش یافته است

وی ادامه داد: میزان تبادل تجاری  ایران با تاجیکستان ۱۵۰ میلیون دلار است که باید به  یک میلیارد یا یک و نیم میلیارد دلار برسد، تعاملات تجاری با روسیه که در ماه‌های اخیر به میزان ۲ برابر افزایش یافته است می‌تواند بخشی از فشار غرب را کاهش داده و مشکلات مردم هم که دغدغه همه ما است، کاهش پیدا خواهد کرد.

رییس گروه دوستی ایران و تاجیکستان تصریح کرد : افزایش صادرات و ارز آوری، موجب می‌شود اقتصاد کشور جان دوباره‌ای بگیرد و میزان اثربخشی تحریم‌ها کاهش و تاب آوری اقتصاد افزایش یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص راهکارهای  افزایش سطح تعاملات بین ایران و تاجیکستان، اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی باید برای افزایش تعاملات تجاری بین ایران و تاجیکستان فعال شوند.

وی ادامه داد: همچنین باید به نحوی برنامه ریزی کرد که اگر ایرانیان در تاجیکستان سرمایه گذاری کردند، حمایت شوند و موانعی که در کار آنها وجود دارد از طریق گفت وگوهای سیاسی رفع کنیم.

لزوم نقش آفرینی بخش خصوصی برای بهبود روابط تجاری ایران و تاجیکستان 

این نماینده مجلس تصریح کرد: بانک‌ها در ایران و تاجیکستان برای حمایت و اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران باید فعال شوند تا اقدامات لازم را تسهیل کنند. در مجموع و یک کلمه برای بهبود روابط تجاری ایران و تاجیکستان لازم است بخش خصوصی فعال شود.

رحیمی جهان آبادی درباره اهداف سفر گروه دوستی پارلمانی ایران به تاجیکستان، گفت: یکی از اهداف مهم گروه این است که سرمایه‌گذاری تجار ایرانی در تاجیکستان و طرف تاجیکی در ایران رصد شده و نسبت به رفع مشکلات و موانع فعالیت آنها توسط مجلس در حوزه قانون گذاری یا دولت در حوزه اجرا اقدام شود.

نظر شما