شناسهٔ خبر: 176752 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نادری: مسیر رشد کشور بدون نخبگان امکان پذیر نیست

احمد نادری هیات رئیسه مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: خروج نخبگان از هر سرزمینی منجر به عقب ماندگی علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی آن کشور خواهد شد، باید بپذیریم پیشرفت هر کشوری از مسیر سرمایه انسانی عبور می‌کند.

به گزارش «نماینده»، احمد نادری در مورد مهاجرت نخبگان گفت: مهاجرت نخبگان یک مسئله ملی و بین المللی است که اکثریت کشورهای جهان سوم و در حال توسعه درگیر آن هستند و دغدغه اصلی آنها محسوب می‌شود؛ ایران در پروسه پسامدرن و فرامدرن قرار دارد، در این بین رسانه‌ها،نهادها و دانشگاه‌ها به عنوان مراکز اصلی توانایی جذب نخبگان را دارند بر همین أساس باید این مراکز قدرتمندتَر از هر زمانی زمینه جذب نخبگان را فراهم کنند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: فرار مغزها موضوعی است که اکثریت دنیا درگیر آن هستند و ایران هم از این مسئله مستثنی نبوده است، دلایل متعددی همچون ادامه تحصیل، اشتغال، گرفتن تخصص و… برای مهاجرت نخبگان تعریف شده است و متاسفانه  تعداد مهاجرت سرمایه‌های انسانی تحصیلکرده هم تاکنون کم نبوده است، افزایش مهاجرت نخبگان می‌طلبد که سیاست‌های جدی برای این موضوع در نظر بگیریم.

مهاجرت نخبگان در دولت تدبیر و امید افزایش داشته است

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در مورد مهاجرت نخبگان تصریح کرد: در سطح ملی و بین المللی در طی ۸ سال ریاست جمهوری روحانی در دولت تدبیر و امید، میل مهاجرت در بین جوانان به ویژه نخبگان افزایش یافت اما متاسفانه این روند تاکنون ادامه داشته است، دولت و مجلس باید اقداماتی در جهت کاهش میل مهاجرت نخبگان علمی، فرهنگی و حتی ورزشی را در پیش بگیرند. 

به خواسته نخبگان توجه کنید

نادری ادامه داد: باید خواسته نخبگان از اشتغال تا زمینه‌های پیشرفت علمی و فرهنگی آنها در کشور محیا شود، این اقدام یک امر دیپلماتیک است یعنی در مرحله نخست دولت باید اقدامات موثری برای ممانعت از مهاجرت سرمایه‌های انسانی داشته باشد و از بدو ورود نخبگان به مدارس تا فارغ التحصیلی و اشتغال آنها مورد حمایت قرار بگیرند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شواری اسلامی عدم حمایت مادی و معنوی نخبگان را علت اصلی مهاجرت آنها دانست و گفت: مشوق‌های مادی و معنوی بهترین گزینه نگهداری نخبگان در کشور است تا زمانیکه احتیاجات سرمایه‌های اجتماعی تحصیلکرده دیده نشود، مطمئنا شاهد مهاجرت نخبگان از کشور خواهیم بود؛ این مهم تنها با برنامه و سیاست‌های دولت ممکن خواهد بود.

نخبگان بهترین مسیر برای حل مشکلات کشور هستند

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: امروز کشور با مشکلات متعددی دست به گریبان است و نخبگان بهترین مسیر برای حل مسائل کشور هستند، کشورهای توسعه یافته  از توانمندی نخبگان داخلی و خارجی در رفع مشکلات خود کمک گرفته‌اند، امروز اگر بخواهیم بر تمام مشکلات فائق شویم باید با بکارگیری حوزه علم و دانش این مهم را ممکن کنیم؛ مگر اینکه به خواسته نخبگان توجه کرده و مانع مهاجرت آنها از کشور شویم.

وی در ادامه تاکید کرد: امسال با تدابیر مقام معظم رهبری سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شد به نوعی پیشرفت کشور را در بهره‌مندی از توانمندی نخبگان تعریف کرده‌اند، اگر بتوانیم تولیدات دانش بنیان را جهت حل مشکلات کشور به کار ببریم بی شک شاهد میل به ماندن جوانان تحصیلکرده در کشور خواهیم بود.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: خروج نخبگان از هر سرزمینی منجر به عقب ماندگی علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی آن کشور خواهد شد، باید بپذیریم پیشرفت هر کشوری از مسیر سرمایه انسانی عبور می‌کند. نخبگان در هر کشوری پیشانی پیشرفت آن کشور محسوب می‌شوند اگر مهاجرت این گروه زیاد شود بی شک ضرر و زیان جبران ناپذیری  به کشور وارد خواهد شد./

نظر شما