شناسهٔ خبر: 176576 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

توضیحات رییس مجلس درباره آغاز اجرای یک‌ قانون مهم و تغییر در فرایند آغاز کسب‌وکارها

قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: اکنون این مجوزها ظرف سه روز و برای برخی کارهای خاص نهایتا تا ۳ ماه صادر می شود.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر قالیباف امروز چهارشنبه ۱۱ خرداد در یادواره شهید سلگی و ۸۵۰ شهید شهرستان نهاوند بیان کرد: امروز همه دستاوردهای مادی و معنوی خود را مدیون این شهدای عزیز و گرانقدر هستیم و هرچه داریم از این فرهنگ است، استقلال، آزادی و قدرت ما از ادامه راه شهداست.

وی تصریح کرد: یادواره شهدا مجلس تذکر و یادآوری برای یکایک ما در هر کجا که هستیم بوده که بدانیم در محیطی زندگی می کنیم که شهدای والامقامی را داشتیم که بدون هیچ بهانه و خواسته‌ای، آزادنه، شجاعانه، خالصانه و بی هیچ شرطی جان خود را بر کف دست گرفتند و پدران و مادران آنها یا آنها ر ا بدرقه کردند یا پدران و برادران و دوستان همه با هم به دفاع از انقلاب اسلامی رفتند.

قالیباف ادامه داد: اینکه در استان همدان ۸۰۰۰ شهید، دهها جانباز و در شهرستان نهاوند بیش از ۸۵۰ شهید را می بینیم و شهدای عزیز و بزرگی از روحانیت مانند قدوسی و حیدری را می بینیم جا دارد از روحانیت که در فرهنگ شهادت طلبی جلودار همه اقشار جامعه بوده و بیش از همه اقشار به شهادت رسیده اند، قدردانی کنیم.

وی بیان کرد: امام خمینی(ره) در عصر مظلومیت اسلام و در عصری که دین به حاشیه رفته بود و مسلمین تحت فشار بودند، با مجاهدت و روحیه شهادت طلبی اسلام را در پهنه گیتی گستراند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور گفت: در دوران دفاع مقدس هم مشکلات زیادی داشتیم اما با همان امکانات کم و با باور قلبی بر مشکلات فائق آمدیم.

قالیباف ادامه داد: در عملیات کربلای ۵ و در انتهای باغ رضوان و شهرک G۲ که جهنم آتش بود با حداقل امکانات پیروز این نبرد شدیم، همیشه باید بر این باور باشیم که خدای دوران دفاع مقدس خدای دوارن اقتصاد هم هست. 

وی تصریح کرد: فرصت را برای مردم و جوانان که پیش قراولان جامعه هستند باید فراهم کنیم، هرجا بستر حضور مردم را فراهم نکردیم از همان جا آسیب دیدیم، مردم و جوانان ما در عرصه اقتصادی حضور ندارند و این عرصه بیش از همه در دست دولت وسازمان‌های دولتی است و به همین علت در آن ضرر کرده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه در حال تنظیم است، گفت: در جلسات سران قوا و در جلاساتی که در مجلس و دولت برقرار است مصمم هستیم که این برنامه را بتوانیم با دقت، مدبرانه و هوشمندانه و با استفاده از تجربیات گذشته ضعف‌های گذشته را  هرگز تکرار نکینم.

قالیباف ادامه داد: نقاط قوت ۶ برنامه گذشته را با شرایط امروز کشور، مشکلات اقتصادی و به میزان ظرفیت‌های مادی و منابع انسانی که داریم و اتفاقاتی که در منطقه در حال رخداد است همچون جنگ اوکران که بر عرصه‌های انرژی، امنیتی و غذایی اثرگذار بوده است، در برنامه هفتم بگنجانیم و ثبات اقتصادی را به کشور برگردانیم.

وی عنوان کرد: کشور ما این ظرفیت را دارد که در همین شرایط سخت در مسیر ثبات اقتصادی گام بردارد اما باید آن دو اصلی که انقلاب را به پیروزی رساند و بیش از ۴۰ سال با همه توطئه‌های دشمن مقتدرانه و با عزت در مقابل آن‌ها با قدرت ایستاد، را فراموش نکنیم تا بر مشکلات اقتصادی هم فائق خواهیم آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی باور داشتن به سنت‌های الهی را یکی از این دو اصل نام برد و افزود: اگر دین خدا را یاری کنیم خدا ما را یاری می کند، انقلاب ما برخاسته از این فرهنگ است، با این اصل قطعا بر مشکلات پیروز می‌شویم که البته تلاش، مجاهدت و مدیریت هم باید در کنار آن باشد.

قالیباف با بیان اینکه هدفمند به موضوعات اساسی در برنامه هفتم توسعه پرداخته می‌شود اظهار کرد: در این روزها همه وقتمان برای تنظیم این سند سپری می‌شود، اصلاح ساختار بودجه و ناترازی در آن، ناترازی بانک‌ها و حل مشکلات سرمایه‌گذاری به طور جدی و متمرکزانه در این سند دیده خواهد شد تا تورم و گرانی را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات کشور را عدم اجرای قانون عنوان کرد و گفت: ما در کشور قانون‌های خوبی داریم که یا اجرا نمی‌شوند و یا به درستی انجام نمی‌شوند که یکی از وظایف مجلس پافشاری بر اجرا آن‌ها است.

وی تصریح کرد: یکی از قانون‌های خوب کشور اعطای مجوز کار است، پیش از این اگر کسی درخواست مجوز برای کاری داشت مدت‌ها باید در ادارات رفت و آمد می‌کرد تا مجوز بگیرد که گاهی هم موفق نمی‌شد، اما امروز یا این قانون، یا کار جزء اشتغالات سبز محور است یعنی بدون حضور و در درگاه ثبت شده وبعد از ۳ روز فرد کار خود را آغاز می‌کند یا تایید محور است که حداکثر ۳ ماه دستگاه مربوطه باید جواب درخواست را بدهد که اگر پاسخی دریافت نکرد یعنی آن را تایید کرده و می‌تواند شغل را آغاز کند.

قالیباف با اشاره به اینکه در قانون بودجه برای همه کسانی که فاقد بیمه سلامت بودند، سهم بیمه در نظر گرفته شده است، افزود: بیش از ۶ میلیون نفر بر اساس این قانون با اعتبار ۷۰۰۰ر میلیارد تومان به صورت غیر حضوری و به طور مجانی بیمه می‌شوند، دولت هم در این بخش به خوبی کار خود را شروع کرد و در ۳ ماه ابتدایی سال ۳ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و برای بیماران صعب العلاج هم کارتی صادر شده که به طور ویژه تحت بیمه قرار بگیرند که برای این منظور هم ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توزیع کالابرگ الکترونیک هم برای کالاهای اساسی در مجلس به تصویب رسید که امیدواریم پیش از پایان مبالغ واریزی برای این دو ماه، کالابرگ کالا با همان قیمت مناسب سال قبل به دست مردم برسانیم.

وی در پایان با اشاره به بازدید از سد گرین گفت: قول می‌دهم به سهم خودم برای به نتیجه رساندن این سد که  تاثیر بسیاری در تامین آب شرب و کشاورزی این منطقه دارد، تلاش کنم.

نظر شما