شناسهٔ خبر: 176535 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اولویت ایران توسعه روابط با همسایگان است اما عربستان به غربی‌ها تکیه کرده است

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان، گفت: فضای کلی مذاکرات به سمت توافق و بازگشایی سفارتخانه‌ها است.

به گزارش «نماینده» شهریار حیدری ، در خصوص آخرین نتیجه مذاکرات تهران- ریاض، گفت: ایران و عربستان رابطه خصمانه‌ای با یکدیگر ندارند، دو کشور با داشتن رابطه همسایگی از گذشته‌های دور به عنوان کشورهای مهم جهان اسلام محسوب می‌شدند اما یک تنش سیاسی سبب تعطیلی سفارتخانه دو کشور شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامیف افزود: ایران و عربستان در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را برای برقراری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها کردند، مذاکرات با محوریت کشور ثالث در حال برگزاری است تا تمام اختلافات مرتفع شود.

وی در ادامه اظهار کرد: عربستان سعودی باید تعامل با جمهوری اسلامی ایران را در اولویت خود قرار دهد، ایران و عربستان با وجود داشتن میدان نفتی و گازی مشترک و دریای مشترک می‌توانند روابط مستحکمی داشته باشند و در ثبات و امنیت منطقه تاثیرگذار باشند.

حیدری معتقد است: رژیم صیهونیستی، ایالات متحده و اروپایی‌ها نمی‌توانند عربستان را در پیشبرد اهدافش کمک کنند، آنها هرگاه بخواهند عربستان را کنار می‌گذارند بنابراین بهتر است ایران و عرستان تعاملاتشان را برقرار کنند و دست بیگانگان را از منطقه کوتاه کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس راهبرد جمهوری اسلامی ایران، اولویت توسعه روابط با همسایگان است اما متاسفانه این موضوع برای عربستان اولویت ندارد و آنها به غربی‌ها و آمریکا تکیه کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم یادآور شد: زائرین ایرانی انتظار دارند که در قالب حج تمتع و عمره بتوانند هر ساله به این کشور عازم شوند. ایران هم دنبال ترمیم رابطه است. بر اساس آخرین نتایج مذاکرات با رفع سوء  تفاهم روابط پایداری بین دو کشور برقرار خواهد شد و در نهایت ثبات و امنیت منطقه را شاهد خواهیم بود. در مجموع فضای کلی مذاکرات  به سمت توافق است.

نظر شما