شناسهٔ خبر: 176483 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: برنا

دولت آبروی خود را پای حذف ارز ترجیحی گذاشت/ مردم ترس کمبود کالا نداشته باشند

طغیانی مهدی طغیانی گفت: دولت بخشی از سرمایه اجتماعی خود را برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی وسط گذاشت و آبروی خود را پای حذف ارز ترجیحی خرج کرد".

به گزارش «نماینده»، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  در ارتباط با افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشورهای همسایه ما بعد از حذف ارز ترجیحی گفت: افزایش قیمت در همه کشورهای دنیا اتفاق افتاده است. به خاطر فضای آربیتراژی(بهره بردن از تفاوت قیمت‌ها) که در کشور ما وجود دارد، همراه با قیمت پایین‌تر ایران نسبت به قیمت سایر کشورها و دسترسی پذیری و حمل و نقل آسان که در آربیتراژ معنادار است. وجود این عوامل و رفت و آمد کالاها باعث شده بعضی مناطق تحت تاثیر ارتباط با ایران قیمت‌ کالاهای آن کشورها پایین‌تر باشد و از این موقعیت سود ببرند. که موثر از بازار ما بوده است. 

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت‌ کشورهای همسایه به قاچاق از ایران مرتبط است؟ اظهار داشت: قطعا همین طور است. عوامل اقتصادی متاثر از متغیرها تغییر می‌کند. قیمت کالا در مقصد متاثر از عواملی مثل تامین و هر نوع دسترسی پذیری بازار تغییر می‌کند. این‌که کدامیک از آن عوامل موثر است، نیاز به مطالعه دارد. البته بنده یک مطالعه‌ای که دقیق این‌ها را رصد کرده باشد و دسته بندی کرده باشد ندیدم.

طغیانی در مورد تاثیرات حذف و عدم حذف ارز ترجیحی عنوان کرد: از نظر بنده از جهات مختلف اعمال سیاست حذف ارز ۴۲۰۰  ترجیح داشت. اما این‌ که آیا سیاست خوبی است یا نه، باید اینگونه نگاه کنیم که، ما داریم بین بد و بدتر انتخاب می‌کنیم. بد حذف و بدتر نگاه داشتن ارز ۴۲۰۰ بود. بین بد و بدتر مرجح بد است که حذف ارز ترجیحی است.

نماینده مردم اصفهان در ارتباط با اجبار دولت به حذف ارز توسط دولت گفت: تردیدی در این نیست که دولت مجبور بود این ارز را حذف کند و بخشی از سرمایه اجتماعی خود را وسط گذاشت که این کار را انجام بدهد و «دولت آبروی خود را پای حذف ارز خرج کرد» و اگر این اتفاق نمی‌افتاد نیمه دوم سال در شهرهای مرزی دچار مشکل تامین کالاهای اساسی می‌شدیم.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: مردم نباید ترس کمبود کالا داشته باشند. یکی از عوامل که می‌توانست ما را دچار مشکل کند، همین تفاوت‌های شدید قیمتی بوده که برطرف شده است و از مهم‌ترین عوامل کمبود کالا و گرانی آن که حذف شده، مسئله قاچاق است.

نظر شما