شناسهٔ خبر: 176457 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

همراهی مردم سرمایه بزرگی برای دولت است

رئیسی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی گفت: همراهی مردم سرمایه بزرگی برای دولت است و همواره باید به آنها ارج نهاده شود تا مشکلات مردم مرتفع شود.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست شورای اداری استان تهران که در محل وزارت کشور برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام صادق (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای خرمشهر، اظهار داشت: اگر کسی اخلاق داشته باشد خدا نام او را برای اصحاب و نسل‌ها بلند آوازه می‌کند. اعتقاد من این است که انسان هر جا با مشکلی مواجه شد باید از در خانه اهل بیت با اصرار آن را طلب کند. و نباید از اهل بیت ناامید شد.

رئیس جمهور با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) عنوان کرد: ملاک عالم بودن در دنیا، درجه عبودیت است. عبودیت به معنای این است که بدانی هر آنچه در عالم است، ملک خدا و تحت سیطره علم خدا است.

وی با اشاره به بیانات روز گذشته رهبری مبنی بر اینکه «شرط موفقیت در کار اخلاص است»، تصریح کرد: از مردم به دلیل همراهی و همکاری شأن با دولت تشکر می‌کنم. در زمینه بنزین حمله سایبری داشتیم که اگر همراهی مردم نبود، دشمن می‌خواست چه اتفاقی بیفتد؟ دل‌های مردم همراه بود و هیچ اتفاقی نیفتاد و قضیه از سر گذشت. همراهی مردم سرمایه بزرگی برای دولت است و همواره باید به آن ارج نهاده شود تا مشکلات مردم مرتفع شود.

رئیسی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ سعی شد عدالت و آمایش سرزمین مورد توجه و تاکید باشد، بیان کرد: برای برخورداری عادلانه، چاره‌ای جز محور و سند قرار دادن آمایش سرزمینی نداریم. اولین سالی است که بودجه بدون ۲۰ درصد صندوق توسعه ملی تقدیم مجلس می‌شود. سالهای قبل یکی از درآمدهای دولت که روی آن حساب می‌شد، صندوق توسعه ملی بود و ما گذاشتیم همچنان اجازه استفاده از ۴۰ درصد صندوق توسعه ملی در اختیار مقام معظم رهبری باشد تا برای کارهای بزرگ و رفع مشکلات اساسی در کشور استفاده شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: مدیران، دانشگاه‌ها و صاحبنظران برنامه را ببینند و در مورد آن نظر دهند. ما ۳۷ محور را به عنوان مهمترین برنامه کشور تنظیم کردیم و مهمترین برنامه‌های کشور در آن بررسی شده است.

وی با اشاره به محتوای یکی از دیدارهای خود با مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ایشان در آن دیدار گفتند که در گذشته برنامه نداشتند، شما سعی کنید برنامه داشته باشید.

رئیسی در رابطه با لزوم اصلاحات اقتصادی تصریح کرد: این راه، راهی است که همراهی اقتصادی همگان را می‌طلبد و از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور این مقصود حاصل می‌شود. همه مدیران باید برای افزایش سرمایه گذاری در کشور تلاش کنند. بهره وری ما در کشور پایین است و باید برای این دو پایه اساسی در کشور برنامه ریزی صورت گیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به همکاری و همراهی مردم اعتقاد راسخ دارم افزود: مسئولین باید با جدیت بیشتر انجام وظیفه کنند و نباید غفلت کنند. کار باید پیش برود و دولت نمی‌تواند متوقف شود. حرکت دولت باید همواره پویا باشد. حتماً باید کنترل هزینه‌ها صورت گیرد و هزینه‌های دولت افزایش پیدا نکند تا بتوانیم تورم را کنترل کنیم.

رئیسی تاکید کرد: دولت پر خرج و هزینه نمی‌تواند خود را حرکت دهد، چه رسد به اینکه بخواهد جامعه را متحول کند. اگر کار دانش بنیان به صنعت فناوری پایه تغییر پیدا نکند، مقصود مورد توجه حاصل نخواهد شد. افزایش دانایی یک بخش قضیه است و اگر آن را کنار توانایی، صنعت و کشاورزی نیاوریم، اتفاقی که باید رخ دهد و رشد به همراه داشته باشد، حاصل نمی‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: دانش باید ضمیمه تولید شود و ما باید کاری کنیم که دانش به صنعت ضمیمه شود.

رئیسی با بیان اینکه فقر، فساد و تبعیض به هیچ عنوان زیبنده ایران اسلامی نیست، گفت: با اجرای عدالت باید در جهت رفع فقر مطلق قدم برداشت. زیر خط فقر یک معنا دارد اما در صحبتی در مورد فقط مطلق عرایضی داشتم که با سوءبرداشت مواجه بود. مبارزه با فقر و تبعیض باید با اجرای عدالت همراه باشد.

وی افزود: این اقدامات بدون اصلاح نظام پولی و بانکی تحقق نخواهد یافت. در مورد مسئله مربوط به زمین باید اصلاحات ساختاری صورت گیرد و با زمین خواری‌ها برخورد شود. اصلاح ساختار تقدم رتبه‌ای نسبت به مقابله با زمین خواری دارد، یعنی همزمان باید همه کارها صورت گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به تأسیس سازمان مهاجرین اضافه کرد: در رابطه با مسئله اتباع خارجی دستور تأسیس سازمانی را دادیم و گفتیم کار در وزارت کشور با سرعت پیگیری شود و شناسه‌ای برای تمام اتباع کل کشور تهیه شود و همه احوال شخصیه و کسب و کار آنها با کنترل لازم انجام شود. آنها مهمانان ما هستند و در این میزبانی و پذیرایی منتظر کمک هیچ کس نبودیم.

رئیسی با بیان اینکه برای ما راه اندازی واحدهای تولیدی و ایجاد زیرساخت اهمیت دارد، گفت: در زمینه سفرهای استانی، چند شغل برای استان تهران تدوین کردیم. اصل تقسیمات کشوری در استان تهران را قبول داریم اما کم و کیف آن باید در وزارت کشور برگزار شود.

وی در واکنش به اعتراض نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی جهت توجه به شرق استان تهران به شوخی گفت: پاکدشت پایتخت تهران شود، شما راحت می‌شوید؟

رئیس جمهور ادامه داد: من طلبه‌ای هستم که باید منویات رهبری را اجرایی کنم. باید به جوانان میدان داد. جوانان دارای روحیه نوآوری و خلاقیت هستند و با میدان دادن به آنها هرگز ضرر نخواهیم کرد.

رئیسی با اشاره به بخشی از درخواست نمایندگان و با بیان اینکه دولت ۳۵ نماینده دارد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری دیروز تکلیف را برای نمایندگان روشن کردند و فرمودند از هر کجا آمدید و نماینده شدید باید کشوری فکر کنید و نگاه، تصمیم سازی و تصمیم گیری شما باید معطوف به کشور باشد. اگر نگاه کشوری باشد، برخی اقتضائات پذیرفته می‌شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: من زمان گوش دادن به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب، خطاب را سمت خودم می بی نم. مسائل باید ملی و منطقه‌ای مورد توجه قرار گیرند و نسبت به تمام اقصی نقاط باید احساس مسئولیت شود. امامان جمعه دغدغه همه مردم را مطرح می‌کنند.

وی بیان کرد: ما در شهرها و استان‌ها کلنگ نمی زنیم و به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه تمام هستیم. بیشتر از این کشش وجود ندارد و این اقدامات به نام هر دولتی قرار است تمام شود، تمام شود. برای ما مهم نیست. اجاره دهیم کارها حل شود. بعضی جاها با ۲۰ درصد کار باقی مانده، افتتاح شده یا یک جا چند بار افتتاح شده است. اینها را بس کنیم، این چنین کار فایده ندارد.

رئیسی تصریح کرد: چند سخنرانی از حاج قاسم و بزرگان دیگر در تلویزیون پخش شده است؟ ایشان هر جا می‌دید بحث رسانه است نمی‌آمد و حالا در هر کوی و برزنی نام سردار شنیده می‌شود.

وی با اشاره به ترور شهید صیاد خدایی گفت: لعنت ابدی بر قاتلان و حامیان آنها. خداوند به این افراد نشان و عروج می‌دهد.

رئیس‌جمهور در پایان با تاکید بر اینکه آلودگی شهر تهران قابل تحمل نیست، اظهار کرد: بخشی از این موضوع معطوف به خارج کشور است که وزیر امور خارجه را مأمور به رسیدگی کردیم و جزو مسائل محوری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما