شناسهٔ خبر: 176281 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی نیازمند ورود دستگاه‌های نظارتی است

جعفر قادری ماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی اجرایی نشده است که دستگاه‌های نظارتی نباید اجازه دهند تعارض منافع مانع اجرای مصوبه و تضییع حقوق مردم شود.

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری، با اشاره به اینکه مسئله کمبود پزشک و دندانپزشک از مهم‌ترین مسائل مردم در حوزه سلامت است، اظهار داشت: با توجه به اینکه سه ماه از مهلت مقرر برای ارائه آیین‌نامه اجرایی افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی پزشک در مناطق محروم توسط وزارت بهداشت می‌گذرد، گویا وزارت بهداشت راضی به اجرای این مصوبه نیست.

وی بیان کرد: بنابراین کمیسیون‌های بهداشت و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی باید پیگیری لازم را انجام دهند تا این مصوبه اجرایی شود. وزارت بهداشت و درمان نیز باید به تعهدات خود عمل کنند. اینکه این وزارتخانه تعلل کند و آیین‌نامه را ارائه نکند، مورد قبول نمایندگان نیست و حتماً باید مورد مواخذه قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم مجموعه‌هایی که عهده‌دار مسئولیت هستند، به علت تعارض منافع حقوق مردم را نادیده بگیرند. در بحث افزایش ظرفیت پزشکی تعارض منافع اجازه اجرایی شدن این مصوبه را نمی‌دهد. شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون‌های بهداشت و درمان و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یا حتی شورای رقابت باید به این موضوع ورود کنند و اجازه ندهند این تعارض منافع صورت گیرد.

قادری ادامه داد: کمیسیون اصل ۹۰، نهاد نظارتی مجلس است که باید مسئولان وزارت بهداشت را فرابخواند تا عدم اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی را پیگیری کند و این موضوع را پشت گوش نیندازند. اگر تعللی صورت می‌گیرد، باید با آن برخورد شود.

وی اظهار داشت: با وجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی، هنوز این مصوبه اجرایی نشده است و وزارت بهداشت برای اجرای این مصوبه مقاومت می‌کند چرا که پزشکان تمایلی به افزایش ظرفیت پزشکی ندارند. این مقاومت به‌ صورت جدی در وزارت بهداشت مطرح است که باید دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا کنند و اجازه ندهند تعارض منافع مانع اجرای مصوبه و تضییع حقوق مردم شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله بهداشت و درمان باید به این مسئله ورود پیدا کنند، تصریح کرد: در مرکز شهر شیراز فراوانی پزشک داریم، اما در مناطق محروم و حاشیه‌ای شیراز با مشکل کمبود پزشک مواجه هستیم. دلیل آن هم این است زمانی که پزشکان مقداری تبحر پیدا می‌کنند، از مناطق محروم جدا شده و در شهرها به طبابت مشغول می‌شوند که امیدورایم با اجرای این مصوبه این مشکلات را حل کنیم.

نظر شما