شناسهٔ خبر: 176218 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نباید درآمد فرزندان خانوار به قطع یارانه سرپرست خانواده منجر شود

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تاکید براینکه ما در خصوص دهک های درآمدی مردم در حکومت اسلامی مکلف به داشتن اعتماد به مردم هستیم، گفت: نباید درآمد و دارایی فرزندان یک خانوار به قطع یارانه سرپرست خانواده منجر شود.

به گزارش «نماینده» محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به گلایمندی بسیاری از مردم نسبت به نحوه محاسبه دهک‌ بندی‌ها و عدم واریز یارانه به حساب آنها با وجود داشتن وضعیت معیشتی نامطلوب گفت: دولت اعلام کرده براساس شاخص‌های ترکیبی، درآمدهای یک خانوار را محاسبه کرده‌اند. به طور مثال داشتن خودرو، سفرهای خارجی، میزان حقوق، املاک و ... در واریز یارانه به حساب مردم محاسبه شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس با بیان اینکه با توجه به شرایط کشور ما بومی‌سازی یکی از عوامل مهم در تعیین شاخص‌هاست، ادامه داد: پیرمرد و پیرزنی در حوزه انتخابیه من هستند که ساکن ملک قدیمی آبا و اجدادی خود هستند و اکنون با توجه به تورم شاید قیمت میلیاردی پیدا کرده اما این خانواده به نان شب خود محتاج هستند و نمی‌توان به آنها اعلام کرد برو خانه را بفروش و از طریق آن مایحتاج خود را برطرف کن.

وی تصریح کرد: به جهت طی کردن مسیر اشتباه طی چهل سال اخیر به دلیل استفاده از نسخه‌های رایج و اشتباه اقتصادی، اختلاف طبقاتی گسترده‌ای ایجاد شده است بدین معنا که افراد اندکی در سطح رفاه و بدون مسئله قرار دارند و از سوی دیگر اکثریت دهک‌های جامعه به یکدیگر و به سمت پایین متصل شده‌اند، براین اساس تنها حدود ۵ درصد این جامعه جزو قشر مرفه هستند. 

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس ضمن تاکید براینکه ما در خصوص دهک های درآمدی مردم در حکومت اسلامی مکلف به داشتن اعتماد به مردم هستیم، گفت: با استفاده‌ از سامانه‌های موجود در این زمینه می‌توان راستی‌آزمایی لازم را انجام داد و در صورت اثبات خلاف ارائه اطلاعات از سوی مردم به آنها اعلام و یارانه را حذف کنیم، ما از آموزه‌های دینی خود متاسفانه طی این سال‌ها دور شده‌ایم.

زنگنه افزود: حضرت علی (ع) در توصیه‌های خود به کارگزارانشان می‌فرمودند، اگر برای دریافت مالیات مراجعه کرده و تعداد گوسفندان شخصی را پرسیدی، هرچه آن فرد اعلام کرد را قبول کن و یا اگر رفتید و دیدید که آن فرد آمادگی ندارد، وارد خانه وی نشوید و فردای آن روز مراجعه شود، در هر صورت باید به مردم اعتماد کرد.

وی اظهار کرد: دولت اکنون حدودا ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت ماهیانه یارانه می‌پردازد، حتی اگر یارانه افرادی هم که قطع کرده را اضافه کند عدد بزرگتری نخواهد شد و با این کار سرمایه اجتماعی حفظ خواهد شد. اگر دولت صدها راه برای نظارت هم قرار دهد اما اگر اعتماد میان مردم و دولت وجود نداشته باشد باز هم اوضاع بدرستی پیش نخواهد رفت. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن انتقاد از اینکه نباید درآمد و دارایی فرزندان یک خانوار در قطع یارانه سرپرست خانواده منجر شود، تاکید کرد: دولت باید  یارانه را واریز کند و از سوی دیگر به مردم اعلام کند، خانواده‌هایی که نیازی ندارند خوداظهاری کرده و خودشان از دریافت آن پرهیز کنند، حتی اگر ۹۵ درصد جامعه خواهان واریز یارانه به حسابشان باشند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت برنامه پرداخت یارانه در سال ۸۹ با وجود افزایش قیمت کالاها و انرژی این بود که از مردم خواسته شد، نسبت به توان مالی خانواده خوداظهاری کنند. اگر هنوز سیستم‌های ما قادر به تشخیص تمایز میان دارا و ندار و فقیر و غنی نیستند، تنها راه حل اعتماد به مردم است و بعد با استفاده از این سیستم‌ها راستی‌آزمایی شود.

در کشور خانواده‌های بدسرپرستی داریم، که از پول یارانه مبلغی برای همسر و یا فرزندان خود هزینه نمی‌کنند

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تاکید کرد: اکنون دولت عکس این موضوع اقدام کرده است یعنی ابتدا به مردم اعلام کرده، به شما اعتماد نداریم و حذفشان کرده و بعد مردم با انتقاد و نگرانی شروع به اعتراض کرده‌اند و همین موضوع موجب کاهش اعتماد و سرمایه ملی و بروز بحران‌های اجتماعی شده است. 

زنگنه بیان کرد: همچنین ما در کشور خانواده‌های بدسرپرستی داریم، که از پول یارانه هیچ مبلغی برای همسر و یا فرزندان خود هزینه نمی‌کنند و باید اینگونه مسایل با دقت کامل مورد بحث و بررسی قرار گیرد و مشکلات مرتفع شود./

نظر شما