شناسهٔ خبر: 176172 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش کامل «نماینده» از نشست کشوری حزب نسل نو:

حدادعادل: " اصلاح یارانه ها" نیازمند نیروی اجرایی قوی است/ خاندوزی: تمام شبکه کارت های بانکی را به یکدیگر متصل کردیم/نیکزاد: قالیباف رأی بالایی در انتخابات رئیس مجلس می آورد

نشست کشوری حزب نسل نو نشست کشوری حزب «نسل‌نو» با حضور مقامات و شخصیت‌های مختلف سیاسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «نماینده» نشست کشوری حزب «نسل‌نو» با حضور مقامات و شخصیت‌های مختلف سیاسی برگزار شد؛ در این نشست دو روزه که که از پنج شنبه 22 اردیبهشت ماه آغاز و روز جمعه به پایان رسید،  غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی و محمدسعید احدیان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس به سخنرانی پرداختند.

حدادعادل: هنوز هم تکلیف میلیاردها دلار ارز ترجیحی دولت قبل مشخص نشده است
غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (جمعه 23 اردیبهشت‌ماه) در نشست حزب نسل نو اظهار داشت: سیاست لغزش‌گاه قدم است و بسیاری تا هنگامی که وارد عالم سیاست نشوند، آدم خوبی هستند و هنگامی که وارد عالم سیاست می شوند، می‌لغزند و انسان باید بسیار مراقب خود باشد.

وی افزود: در دورانی زندگی می‌کنیم که بیش از 42 سال از پیروزی انقلاب گذشته است و روزهای اول انقلاب را که نسل نو بودیم به یاد می آوریم و با عنوان کسی که از سال 1341 که امام پرچم این نهضت را برافراشت و به عنوان کسی که شاهد این نهضت بوده و اخبار این نهضت را تعقیب کرده و دیده می گویم هرچه زمان گذشته اعتقادم به درستی راه امام (ره) بیشتر شده است. کسانی در ابتدای پیروزی امام نسبت به صحبت های امام تردید داشتند امروز با گذشت 43سال درستی راه امام بیشتر اثبات شده است.

حدادعادل با بیان اینکه امام(ره) تاکید داشت که به غرب اعتماد نکنید و اساس اعتماد شما به خدا و مردم خودتان باشد، تصریح کرد: 100 سال پیش سرحلقه روشنفکرانی پیدا می شدند که می گفنند راه نجات ایران این است که ایرانی باید از فرق سر تا نوک پا غربی شود ولی چیزی که امثال امام در خشت خام می دید جوانان امروز در آینه و به طور واضح می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه غرب عوض نشده و ماهیت آن همان ماهیت قرن هفدهم و هجدهم است، خاطرنشان کرد: غرب همان است که آن بلاها را بر سر هند و آفریقا و چین آوردند ولی امروز روش و الفاظشان عوض شده است و انقلاب اسلامی در برابر چنین واقعیتی ایستاده و موفق هم بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نسل نو باید بیش از کسانی که اول انقلاب به امام کمک کردند در این مسیر مستحکم باشد، بیان داشت: جریان مقاومت با الهام از راه امام و رهبریِ رهبر انقلاب الهام بخش شده و برخی مناسبات منطقه ای را به هم ریخته است و به همین میزان دشمن دارد.

وی با بیان اینکه این انقلاب از اول مردمی بوده و ایجاد و بقایش مردمی است و مردم باید در صحنه باشند، خاطرنشان کرد: انقلابی که با مردم ارتباط دارد نمی تواند فاقد تشکیلات سیاسی باشد و باید تشکیلاتی مثل سلسله اعصاب و دستگاه خونرسانی باشد که در تمام پیکر حضور داشته باشد و ارتباط برقرار کند. با اینکه رسما عضو هیچکدام از تشکیلات سیاسی نیستم، ولی خودم را عضو همه آن‌ها می دانم.

حداد عادل ضمن تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم خیلی مهم است و حزب نسل نو باید بیانیه گام دوم را در دستور کار فکری و سیاسی خود قرار دهد، خاطرنشان کرد: خیلی ها وقتی به تشکیلات سیاسی فکر می‌کنند کار را فقط در انتخابات می‌دانند و نتیجه آن فعالیت صرف در انتخابات است. انتخابات یکی از وظایف یک تشکیلات سیاسی است و پیروزی در انتخابات هم شرط لازم در موفقیت است و شرط کافی آن نیست و یک تشکیلات سیاسی باید به فردای انتخابات و کادرسازی هم فکر کند.

وی با بیان اینکه امروز انقلاب قویا به نیروی انسانی کارآمد برای اداره کشور نیاز دارد، تصریح کرد: بنده در صحیح‌بودن مبانی اصلاح یارانه ها تردید ندارم و در زمان دولت قبل هم متوجه می‌شدیم که ارز ترجیحی فساد می آورد و نتیجه اش این همه ویژه‌خواری و رانت و قاچاق شد و هنوز هم تکلیف میلیاردها دلار تخصیص ارز ترجیحی در دولت قبل مشخص نشده است.

رئیس مجلس هفتم افزود: از نظر مبنایی بحثی نیست و الان نگران اجرا و مدیریت هستیم و اینجاست که آدم قوی می‌خواهد و مگر می‌توان یک جنگ را با ستاد قوی و صف ضعیف به پیروزی رساند؟ سیاست هم همینطور است و باید در مقام اجرا نیرو داشته باشیم نه اینکه دور هم جمع ‌و یک حزب درست کنیم و همه همت این باشد که وکیل مجلس و عضو شورای شهر بشویم.

وی تاکید کرد: باید ارتشی متقی و با عرضه از نیروها را داشته باشیم که خدمت و کار دست انجام دهد و به موقع در صحنه باشد.

وی با بیان اینکه وضع رسانه در دنیا با 30سال پیش متفاوت شده است، گفت: اول انقلاب فکر می‌کردیم که رادیو و تلویزیون دست ما باشد کار تمام است ولی امروز هریک از اعضای جامعه یک رسانه هستند و فضا با آن موقع تفاوت بسیاری دارد و جنگ ادراکی شده است و باید مقابل چنین واقعیتی حساب شده عمل کرد.

حداد عادل با تاکید بر اینکه کار  تشکیلاتی استعداد یک سری معایبی هم دارد که یکی از آن‌ها تعصب تشکیلاتی است، بیان داشت: نیت باید این باشد که موجودی پراکنده که در خدمت انقلاب نیست را جذب و وارد بانک انقلاب کند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی افزود: جریانات سیاسی در داخل خانواده اصولگرایی هستند که مبنای کار سیاسی خود را بر تضاد گذاشته اند و برای جلوه دادن خودشان فرد یا جریان دیگری را سیبل می کنند و به جای اینکه خوشان بگویند ما چه عرضه ای داریم و هنرمان چیست، همه بدنامی ها، تهمت ها و فشارها را متوجه یک نفر کنند و موجودیت خود را با تخریب یک عده دیگر اثبات کنند و این ها باعث تفرقه است.

ساز و کار نظارتی شورای ائتلاف به زودی رونمایی می شود
غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همچنین در حاشیه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر ساز و کار شورای ائتلاف برای نظارت بر عملکرد منتخبین شورای شهر و مجلس شورای اسلامی گفت: ساز و کاری طراحی شده و قدم های اولیه هم برداشته شده و ادامه خواهد یافت و اخبارش را هم در اختیار رسانه ها قرار می دهیم.

حدادعادل تاکید کرد: شورای ائتلاف نظارت و ارتباط سازمان یافته با نیروهای خودش دارد و در این دو سال اخیر هم بی اقدام نبودیم ولی برای دوسال آینده هم برنامه های گسترده تری داریم که به موقع اعلام خواهد شد.

حداد عادل در جمع خبرنگاران در پاسخ این سوال که با توجه به حواشی اتفاق افتاده درباره ماجرای رئیس مجلس در زمان انتخابات هیئت رئیسه مجلس آیا تغییری در ترکیب هیات رئیسه اتفاق خواهد افتاد، گفت: با توجه به شناختی که از مجلس فعلی دارم، علاقه‌دارم به جای پرداختن به حاشیه‌ها کار بکنند و بعید می‌دانم تغییر مهمی در ترکیب هیئت رییسه مجلس اتفاقی بیافتد.

نیکزاد: تک بعدی بودن احزاب در کشور مسئله شده است

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست کشوری حزب نسل نو با بیان اینکه حزبی در کشور ما به معنای واقعی وجود ندارد، گفت: احزاب نتوانستند جایگاه اصلی خود را پیدا کنند و به انگشتان دست حزبی پیدا نمی شود که به معنای واقعی حزب باشد، اینکه نسل نو مصمم و از بنا کار حزبی می کند کار درستی است.

وی افزود: احزاب باید ببینند برای تمدن اسلامی چه کاری می توانند انجام دهند و با چه روشی برای رسیدن به تمدن اسلامی ایفای نقش کنند.

نیکزاد با بیان اینکه باید ببینیم احزاب قدرت را برای چه می خواهند؟ تصریح کرد: تک بعدی بودن احزاب در کشور مسئله شده است.

نایب رئیس مجلس ضمن تاکید بر اینکه نسل نو باید خط مشی و اصولی داشته باشد، تصریح کرد: هر چند این دولت آدم ها را جابجا نکرده است ولی از طرفی نیز نیروی انسانی وجود ندارد.

وی افزود: اگر فرهنگ درست شود و تربیت توحیدی باشد از درونش حاج قاسم سلیمانی ها بیرون می آید.

نیکزاد با بیان اینکه احزاب باید کار تخصصی و سازماندهی خود را انجام دهند، تصریح کرد: هر حزبی باید بتواند جهاد تبیین را در استان‌ها عملیاتی کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: می توان یک پایه‌ جدیدی گذاشت و کادرسازی انجام داد ولی موفقیت زمانی است که کسانی از حق مسلم خودشان بگذرند و خودشان را فدا کنند تا انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به آرمان های الهی و انقلابی برگردد.

وی افزود: شبهه بر انقلاب و نظام زیاد شده است و بخش زیادی آن در حوزه اقتصاد است و هرچند برای  «نان، مسکن، آزادی» انقلاب نکرده ایم ولی از آرمان‌های انقلاب کمی فاصله ایجاد شده است و باید حزب برنامه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ارائه بدهد و بگوید می خواهم کشور را به فلان نقطه برسانم.

نیکزاد: قالیباف مجددا در انتخابات ریاست مجلس رای بالایی می‌آورد
نیکزاد نایب رئیس مجلس همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درمورد انتخابات ریاست مجلس گفت: قصدی برای نامزدی ریاست مجلس در اجلاسیه سوم را ندارم اما برای جایگاه نایب رئیسی اقدام خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند رئیس مجلس از خارج از مجلس انتخاب می‌شود، تصریح کرد: مجلس ۲۸۶ نماینده دارد، هر نماینده ای رای مستقل دارد، این چنین گفته ها توهین به مجلس است. مجلس مستقل است. معتقدیم که رئیس مجلس مجددا رای بالایی خواهد آورد. البته کاندیداهای دیگری هم  برای ریاست داریم.

وزیر اقتصاد: دولت و شخص رئیس‌جمهور بر پیاده‌سازی اقتصاد مردمی اصرار دارند

احسان خاندوزی در نخستین نشست کشوری حزب نسل نو گفت: ما در بسیاری از زیرساخت‌ها و مقدماتی که بتوانیم سیاست‌های اقتصاد مردمی و عدالتخواهانه را پیاده کنیم دچار نقطه ضعف هستیم، اگر برخی از سیاستگذاران دوره پیشین عزم جدی برای پیاده کردن سیاست‌های اصلاح اقتصادی نداشتند امروز دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور بر پیاده‌سازی اقتصاد مردمی اصرار دارند اما حدی از توانایی اعمال سیاست در عرصه اقتصادی که پیش از این باید فراهم می‌شد امکان‌پذیر نیست، البته دولت تلاشش را کرده که بتواند فقط زیرساخت‌ خوبی برای بنای اقتصاد مهیا کند.
وی با بیان این‌که من قبلاً هم گفتم تازه فوندانسیون این کار فراهم شده است گفت: امروز می‌توانستیم به جای سیاست‌های قیمتی به سمت سیاست‌های حمایتی مقداری از مردم برویم مثل بسیاری از کشورها که می‌توانند بگویند دولت می‌تواند کالاها را به وفور برای شما فراهم کند و مشکلی در تامین نداریم شما هم مصرف عادی خودتان را انجام دهید. بعد از جنگ اوکراین در بسیاری از کشورهای اروپایی حداکثر خرید کالا برای مردم تعریف می‌شد اما چنین سیاست‌هایی در اقتصاد ما قابل پیاده‌سازی نیست. به جهت این‌که اصلا زیرساخت‌ اطلاعات اقتصادی وجود ندارد و اساسا امکان اعمال سیاست‌های عدالت‌گرایانه به دلیل نبود زیرساخت، دشوار است.
خاندوزی ادامه داد: به طور مشخص در مورد وضعیت اقلام یارانه‌ای این زیرساخت در دولت کار می‌شود و ما موفق شدیم که تمام شبکه اطلاعات کارت‌های بانکی کشور را به هم متصل کنیم و اگر بتوانیم جریان خرید مردم را از خرید نقد به خرید کارت‌های بانکی سوق دهیم تا بتوانیم با رصد جریان بانکی خیالمان راحت شود که مردم دسترسی دارند.
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: رصد اطلاعات بانکی اجرای آزمایشی نان سنتی در زنجان نشان داد که یک دهم درصد از تراکنش‌هایی که در نانوایی‌های این استان انجام می‌شود، بالای ۴۵ و نزدیک ۵۰ درصد ارزش ریالی کل خریدهای نان استان را شامل می‌شود. ارقام بسیار بزرگی که حاکی از این است که کسی نان خرید و فروش نمی‌کند بلکه کل آرد واحد صنفی را به خارج از صنف و کشور منتقل می‌کند. این اقلیت کم‌تر از یک درصدی اگر رصدپذیر باشد و امکان اعمال سیاست بر آن‌ها وجود داشته باشد نیازی نیست برای اکثریت مردم که رفتار عادی خود را دارند چارچوب و خط قرمزی تعیین شود و فشاری بر آن‌ها وارد شود. ممکن است یک اقلیتی، اکثریت را دچار احساس کمبود کند. ما تازه بعد از چندین ماه موفق شدیم در مورد استان‌های دیگر این این کار را شروع کنیم.
وی بیان کرد: اگر این اتفاق سال‌ها پیش می‌افتاد دولت می‌توانست ماه‌ها قبل سیاست‌های اصلاحی خود را شروع کند اما ما میراث‌دار دولتی هستیم که افتخار می‌کرد قرار نیست به اطلاعات اقتصادی و مالی سرک بکشد و با این گفتمان‌سازی فریبکارانه مانع از این میشد که زیرساخت‌های حکمرانی در کشور شکل بگیرد و به دولت و مجلس امکان نمی‌داد بتوانند هوشمندانه یارانه بدهند، مالیات بستانند و حمایت کنند.
خاندوزی در پایان گفت: در بحث اخلال در نظام ارزی، رویکرد اقتصادی دولت این است که بتوانیم سوار بر اطلاعات اقتصادی شویم. تعداد انگشت‌شماری، معامله‌گران بازار ارز هستند که از طریق ۳-۴ کانال اطلاع‌رسانی خودشان نقش بیرونی را در بازار ارز ایفا می‌کنند بدون این‌که وزنی در تجارت و تامین ارزی کشور داشته باشند.

خاندوزی: سیاست دولت پوشش حداکثری مستحقان دریافت یارانه است
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درمورد ساز و کار دولت برای جلوگیری از گرانی مشتقات 4 قلم کالای اساسی اظهار داشت: برای تمام مشتقات این 4 قلم در ستاد تنظیم بازار مصوبه برای ابلاغ به اتحادیه های کشوری تهیه شده و بدون ابلاغیه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت تولید کننده و مصرف کننده اجازه هیچگونه افزایش‌ قیمتی داده نخواهد شد.

وی درخصوص عدم دریافت یارانه توسط برخی از افراد تصریح کرد: وزارت رفاه و تعاون قطعا اعلام خواهد کرد که از طریق چه سامانه ای برای کسانی که عقب مانده اند و یا جزو مستحقین تشخیص داده نشده اند مراجعه کنند و سیاست دولت مبنی بر این است که حداکثر پوشش را نسبت به جمعیت مستحق انجام دهد.

قاضی زاده هاشمی: مابه التفاوت ارز ترجیحی تا ارز آزاد در سال‌های گذشته ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است
احسان قاضی زاده هاشمی نماینده فریمان و سرخس در مجلس سخنران دیگر نشست کشوری حزب نسل نو در مورد تخصیص ارز ترجیحی گفت: طی این چند سال در موضوع حذف ارز ترجیحی، مسیر را به اشتباه رفتیم. توزیع رانتی که از مابه التفاوت ارز ترجیحی تا ارز آزاد در این چند سال بوده، عددی بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: وقتی دولت اقدام به حذف ارز ترجیحی می‌کند، قطعا عده ای ذی‌نفع شکایت می کنند، اینها با شبکه ها و جریاناتی که در دست دارند قطعا فضاسازی هایی خواهند کرد تا تداوم مسیر قبلی حفظ شود. این تداوم مسیر قبلی قطعا ما را به پرتگاه های سقوط چندین برابر خواهند رساند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: آنچه که امروز نیاز است مردمی سازی و تبیین و استفاده از ظرفیت های مردمی و نخبگانی است و حذف ارز ترجیحی  از جمله موضوعاتی است که ۹۰ درصد اقتصاددان ها از آن حمایت می‌کنند و دغدغه کنونی نظارت است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه دستگاه های نظارتی کم نداریم، بیان داشت: طبق آمار ۱۶ دستگاه نظارتی داریم، اما آیا کارکرد نظارت بر حوزه قیمت ها و بازار، کنترل و تنظیم بازار الزاما دستوری رخ میدهد؟یا نیازمند آن است که اتحادیه و صنوف و تشکل ها و مجامع منتخبین حوزه های تولیدی نقش آفرینی و مشارکت داشته باشند، باید نظارت ها مردمی باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب بیان داشت: حرکت و مسیر گام دوم تبیین یک مسیر نو برای نسل جدید است، انقلاب ما انقلاب معطوف به یک نسل و یک جریان و یک گروه خاص نبوده و نیست، ما باید آرمان های انقلاب را برای نسل های جدید که انقلاب را ندیده اند بازخوانی کنیم و با انتقال تجربه به سمت اهداف تعیین شده در گام دوم حرکت کنیم.

قاضی زاده هاشمی ضمن اشاره به لزوم جذب نخبگان دانشگاهی، اظهار داشت: نخبگان دانشگاهی نیازمند توجه هستند، نیازمند جذب حداکثری هستند، نیازمند این هستند که جریان انقلابی به آن ها روی خوش نشان دهند. متاسفانه شاهد آن بودیم که برخی با شعار عدالتخواهی خدشه هایی به گروه های مختلف نخبگان وارد می کنند در قضیه حمله به پزشکان به بهانه عدالت اجتماعی دیدیم که نهایتا منجر به مهاجرت تعداد چشمگیری از پزشکان در ایام کرونا تا به امروز شد.

وی افزود: نیمی از دارندگان مدال المپیادهای دانش آموزی و دانشجویی امروز به خارج از کشورمهاجرت کرده اند یا میل به مهاجرت دارند که این اتفاق ناشی از وجود گروه های ضد نخبگی در جامعه است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به فضای مجازی تصریح کرد: امروز مردم ما به لطف فضای مجازی هر کدامشان یک رسانه هستند ، در این فضا  ما نیازمند آموزش و افزایش سواد رسانه ای هستیم، نیازمند تولید محتوای دقیق هستیم تا بتوانیم در برابر فضاسازی ها، جریان سازی ها و شایعات بایستیم. امروز وظیفه همه ماست که که در این فضا فعالیت ویژه داشته باشیم تا در نهایت بتوانیم به فرهنگ مردمی سازی این فضا کمک کنیم، همان فرهنگی که مورد تاکید مقام معطم رهبری در موضوع جهاد تبیین بود.

نماینده فریمان در مجلس ضمن اشاره به لزوم تغییر و تحول مدیران میانی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای ما در این حوزه تصویب قانون منع بکارگیری بازنشتگان بود که 7800 نفر که شامل 1315 مقام بود پس از اجرای این قانون جابجا شدند. هدف از سرکار آمدن نسل جدید این نیست که عده ای جوان 20 ساله  بی تجربه در دولت قرار گیرند، ما  در عرصه اداره کشور قائل به تغییر بین نسلی هستیم یعنی به عنوان مثال به جای یک نیروی 35 ساله یک نیروی 25 ساله قرار گیرد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: سیاست انتصاب مدیران آسانسوری که پله های تجربه و آموزش را طی نکرده اند آسیب امروز در جوانگرایی است.

اقراریان: نیازمند اصلاح برخی رویه‌ها در کشور هستیم
مهدی اقراریان دبیرکل حزب نسل نو نیز در نخستین نشست کشوری این حزب، اظهار داشت: در کشور حزب وجود دارد ولی احزاب فراگیر نداریم و دلیل آن این است که احزاب ما صرفا سیاسی هستند و ما نیازمند احزاب سیاسی و اجتماعی هستیم و حزبی می تواند موفق باشد که جهاد تبیین را انجام دهد.

اقراریان افزود: اداره کشور در گام دوم انقلاب الزاماتی دارد و باید 40سال اول را بازخوانی کنیم و ما امروز با مدیرانی مواجهیم که مسئله ساز هستند که مسئله حل کن باشند و ما نیازمند مدیران مسئله حل کن هستیم نه مسئله ساز.

وی با بیان اینکه کشور نیازمند اصلاحات است و نیازمند اصلاح برخی رویه ها و روندها هستیم، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به طلیعه ظهور برسیم باید بسترسازی و زمینه سازی برای تمدن نوین اسلامی محقق شود و تمدن سازی نیازمند انسان هایی است که رهبری می فرمایند باید دارای هویت ایرانی و اسلامی باشند و باید آشنا و آمیخته با آرمان های انقلاب باشند و سوم اینکه برخودار از روحیه مقاومت باشند.

دبیرکل حزب نسل نو با بیان اینکه بعضی ها به دنبال این هستند که بگویند انقلاب اسلامی متعلق به گروه و دسته خاصی است، تصریح کرد: اینکه در پست های حکومتی در کشور داشته باشیم یا نه، رافع مسئولیت ما در قبال خون شهدا نیست و ما در امروز نقطه آغازین راه هستیم و امیدواریم در افق 20 سال  آینده جریانی تاثیر گذار باشد که دغدغه های رهبر انقلاب را دنبال کند.

احدیان: پیش‌بینی ما این است که در ترکیب هیئت رئیسه مجلس تغییر زیادی رخ نخواهد داد
محمدسعید احدیان در دومین روز از نخستین نشست کشوری حزب «نسل نو» گفت: حزب اصولاً تشکیل می‌شود که بتواند به قدرت برسد، این تعریف غربی حزب است. برای استمرار حزب اصولی حاکم است که یکی از این اصول پاسخگویی است. در تعریف حضرت آقا، حزب باید تشکیل شود تا محل ارتباط حاکمیت با افکار باشد. ما در حال حاضر حزب در معنای غربی را پیاده‌سازی می‌کنیم که اشکالی هم ندارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی مسیری را از سال ۵۷ طی کرده و به جایی که اکنون هستیم رسیدیم. در مقطعی هستیم که بعد از هماوردی بسیار با استکبار بخاطر استقامت مردم و خون شهدا فرصتی به انقلاب اسلامی داده شده تا از پیچ آخر این نیز عبور کنیم.

احدیان ادامه داد: در چنین مقطعی ما توانستیم پیروزی جریان انقلاب در مصادیق سیاسی و هماهنگی قوا را داشته باشیم و آماده‌ایم تا تیر از چله کمان دربیاید و مستقیم به هدف بخورد. این‌که چرا موفق نمی‌شویم آسیب‌شناسی است که یک حزب انقلابی باید انجام دهد اما از نظر من مهم‌ترین مسئله نه نداشتن ایده حل مسئله و نه نداشتن امکانات است. این‌که ما نمی‌توانیم موفق شویم به دلیل مشکل در سیاست‌ورزی مومنانه و کارآمد است که کار حزب است. چقدر ما اکنون تقوا را رعایت می‌کنیم؟ چقدر شایسته‌سالاری در سیاست‌ورزی ما حاکم است؟ همه ما در این مورد دچار ایراد و اشکال هستیم و تا این امر محقق نشود نمی‌توانیم به عنوان مثال، در مهار گرانی موفق شویم.

دستیار رسانه‌ای رئیس مجلس درباره انتقادات علیه محمدباقر قالیباف بیان کرد: تا امروز اختلاف بین مجلس و دولت پررنگ نشده است و شکاف بین دولت و مجلس درست نیست. اختلاف بین نمایندگان مجلس و دولت البته وجود دارد. آقای قالیباف سال‌هاست و از سال ۸۴ که وارد عرصه سیاست شد تخریب می‌شود از این‌که چرا لباس چندمیلیونی پوشیدی تا همین امروز. ریشه این تخریب یک جمله است "آقای قالیباف برای حضرت آقا سربازی می‌کند و سرباز حضرت آقا است". حاج قاسم سلیمانی نیز تا همین اواخر و زمانی که در اوج محبوبیت بود تخریب می‌شد.

وی با بیان این‌که پس کسی که سرباز حضرت آقاست تخریب می‌شود، گفت: به این موضوع، رقابت‌های سیاسی را هم اضافه کنید. جهان اصلاحات می‌فهمد اگر قالیباف و مجلس موفق شود این به معنای کارآمدی جریان انقلاب است و کارآمدی جریان انقلاب یعنی شکست در انتخاب‌های بعدی و همین‌طور که کارآمدی دولت را برنمی‌تابد کارآمدی مجلس را هم برنمی‌تابد. آن‌ها می‌دانند اگر آقای قالیباف قدرت‌طلب بود سال ۱۴۰۰ کاندیدا می‌شد و صحنه انتخابات، صحنه دیگری بود و این کار فقط یک مبنا داشت ایشان می‌گفتند اگر احساس کنند من باید بیایم وارد انتخابات می‌شوم. اگر ایشان قدرت‌طلب بود از ۱۴۰۰ فرصت مهم‌تری وجود نداشت.

احدیان در پاسخ به سوالی درباره دخالت نمایندگان مجلس در کارهای اجرایی و دولت نیز گفت: اصل عدم دخالت نمایندگان قطعی است و تردیدی هم در آن نیست. آقای قالیباف هم خودش تاکید کرده و هم مخالف دخالت است. باید درنظر بگیریم، نماینده مجلس مستقل است و قالیباف نمی‌تواند دخالتی در کار نمایندگان انجام دهد و تنها می‌تواند توصیه کند که دخالتی صورت نگیرد. این‌که اکثر استانداران با نظر نمایندگان انتخاب شده است درست نیست حرف نمایندگان این است وقتی همه چیز خراب می‌شود مردم یقه من را می‌گیرند، اگر من قرار است پاسخ مردم را بدهم امکاناتش را هم به من بدهید، مفهوم این هم این است که قانون انتخابات باید تغییر کند و فشار به نمایندگان نیاید. پس ورود نماینده به عزل و نصب قطعا غلط است اما نماینده باید پاسخگوی مردم باشد.

محمدسعید احدیان همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا شاهد تغییری در ترکیب هیئت رئیسه مجلس خواهیم بود؟ گفت: پیش‌بینی ما این است که در ترکیب هیئت رئیسه مجلس تغییر زیادی رخ نخواهد داد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قالیباف کاندیدای ریاست مجلس خواهند بود یا خیر؟ گفت: بله طبیعتا ایشان کاندیدای اصلی ریاست مجلس هستند.

احدیان در پاسخ به این سوال که مجلس تا چه میزان بر روی طرح جدید اقتصادی دولت درباره افزایش یارانه چهارصد هزار تومان نظارت خواهد داشت؟ گفت: همان‌طور که رئیس جمهور و رئیس مجلس گفتند تاکید بر تولید کالا برگ است. همان‌طور که رئیس جمهور اشاره کرد کالا برگ به گونه‌ای توزیع شود که بتواند قیمت‌های کالاهای ضروری معیشتی را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به اندازه مصرف مورد نیاز مردم به دست آن‌ها برساند. این قانون مجلس بوده و مجلس و دولت هم بر روی اجرای آن اصرار دارند. طبیعتا اگر مسیر جراحی اقتصادی طبق زمان‌بندی پیش برود، مجلس هم روی بعد نظارتی خودش اصرار دارد و پیگیری خواهد کرد.

علامتی: احزاب یکی از ضروریات جوامع بشری در دوره مدرن محسوب می شوند

علامتی، عضو شورای مرکزی حزب نسل نو در نشست کشوری این حزب اظهار داشت:  احزاب یکی از ضروریات جوامع بشری در دوره مدرن محسوب می‌شوند، به صورتی که احزاب به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار بر روندهای تصمیم‌گیری و اجرایی کشور و حلقه رابط میان مردم و حاکمیت عمل می‌کنند. 

وی گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد پیدایش احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف هستیم اما با گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز احزاب سیاسی به معنای دقیق کلمه نهادینه نشده‌اند و هیچ کدام نتوانستند کار ویژه یک حزب، که مهم‌ترین آنها مشارکت و جامعه‌پذیری است، را به خوبی انجام دهند. 

علامتی با تأکید بر عملکرد منفعل اکثر احزاب سیاسی در کشور تصریح کرد: به عبارت دیگر با وجود اینکه احزاب مختلفی در کشور حضور دارند اما اکثریت قریب به اتفاق آنها تنها نام حزب را به یدک می‌کشند. علی‌رغم تجربه ناموفق احزاب سیاسی در کشور، هنوز هم اعتقاد به ضرورت نهادهای نظام‌مند کماکان به قوت خود باقی است. 

عضو شورای مرکزی حزب نسل نو ادامه داد: اگر ساختار بیمارگونه احزاب سیاسی بهبود پیدا کند، آسیب‌ها و موانع برطرف شوند، این نهادهای سیاسی از طریق گرم کردن فضای انتخاباتی شهروندان بی‌تفاوت را تبدیل به شهروندان مسئول و متحرک می‌کنند و از طرفی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را رقم می‌زنند.

علامتی با ترسیم عملکرد حزب نسل نو اظهار کرد: حزب نسل نو باید الگویی از تحزب تکلیف مدارانه به جامعه اسلامی ایران ارائه دهد. حزب بدون سازماندهی و کار تشکیلاتی حزب محسوب نمی‌شود، لذا شبکه نسل نو نباید به مراکز استانی منحصر شوند بلکه باید برای شهرستان‌ها هم برنامه‌ریزی کرد. به این ترتیب نباید از عناصر موثر و دارای ظرفیت غفلت کنیم، بلکه باید برای هر فرد به اندازه توانمندی و ظرفیتی که از آن برخوردار است، برنامه‌ریزی کرد. 

وی در پایان یادآور شد: افراد باید از بستر عضویت در حزب نسل نو احساس رشد کنند و برای حفظ و استمرار ارتباط میان اعضا برنامه‌ریزی مستمر صورت بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما