شناسهٔ خبر: 176089 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

ارز ترجیحی در چرخه فساد و قاچاق/ عزم دولت اصلاح اقتصادی است

عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:طبق قانون مجلس باید یارانه ارزی بر اساس مدل کالا برگ الکترونیکی یا کارت اعتباری، به دست مردم برسند این اقدام موجب مدیریت صحیح ارزی و جلوگیری از فساد خواهدشد.

به گزارش «نماینده»، علی اصغر عنابستانی درباره اصلاح ارز ترجیحی که در دستور کار دولت و مجلس است، گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی که از گمرک وارد کشور می‌شوند، تجربه‌ دولت گذشته بود که متاسفانه اتفاق بدی را در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران سبب شد. این مدل تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی، برای واردکنندگان این کالاها انحصار ایجاد می‌کند. واردات نهاده‌های دامی، واردات روغن و شکر یا واردات دارو فقط در دست یک یا دو نفر است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی سبب شده بود کالا با قیمت بسیار پایین وارد کشور شود اما در مقابل واردکننده کالاها را با قیمت گزافی در بازار به فروش برساند و در عمل زمینه ایجاد فساد ارزی در کشور فراهم شود . بر همین اساس وقتی کالایی از مرز و گمرک وارد کشور می‌شود تا به مصرف کننده واقعی برسد، در چرخه قاچاق و فساد قرار می‌گیرد.

 این نماینده مجلس ادامه داد: این رویه سبب عدم ثبات قیمت کالاهای اساسی شد. به عبارتی هم ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده، هم فساد ایجاد شده و هم اینکه کالا با قیمت مورد نظر به دست مصرف کننده نرسیده است.

برخی روستاییان با ارز ترجیحی دولت گذشته به فساد آلوده شدند

عنابستانی با بیان اینکه مسیراختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی،‌ چند مرحله فساد را طی می‌کند، گفت: به عنوان مثال حتی در زمان اختصاص ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی برای دامداران، فرد روستایی برای دریافت میزان بیشتر نهاده در شمارش گوسفندان خود تقلب می‌کرد تا نهاده بیشتری دریافت کند. به عبارتی فساد ارز ترجیحی در دولت گذشته حتی به روستاییان هم رسید.

وی یادآور شد: در بیشتر حوزه‌های انتخابیه شمارش تعداد راس دام یک عدد مشخص بود اما ۲ تا سه برابر این میزان، نهاده دامی بین دامداران توزیع می‌شد و در نهایت هم صاحبان دامداری‌ها مدعی بودند که نهاده دریافت نکردند.

نماینده مردم سبزوار با اشاره به اینکه روستایی همیشه نان خود را با عرق جبین به دست می‌آورد، اضافه کرد: روستاییان با تلاش محصول خود را به دست مردم می‌رسانند اما متاسفانه با ساز و کاری که برای تخصیص ارز ترجیحی  در دولت گذشته در پیش گرفته شد، روستاییان هم به فساد آلوده شدند.

وی با تاکید بر اینکه نظام پرداخت یارانه به کالا همچنان ادامه دارد و ۲۷۰ هزار میلیارد تومان یارانه به کالاهای اساسی اختصاص یافته است، ادامه داد: برای اینکه در اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی از فساد جلوگیری شود، بهتر است این یارانه در مبادی ورودی مرز و گمرک برای کالاهای اساسی به واردکننده داده نشود و به مصرف کننده اختصاص یابد تا  امکان فساد به صفر برسد.

عنابستانی یادآور شد: به عنوان مثال می‌توان یارانه را تبدیل به کارت اعتباری کرد تا مصرف کننده به صورت مستقیم از توزیع کننده مرغ، گوشت،‌ نان و... این کالا را تهیه کند. البته در این مسیر فساد و رانت به صفر نخواهد رسید ولی امکان فساد بسیار کاهش خواهد یافت.

اصلاح ارز ترجیحی عامل کاهش فساد است

نماینده مردم سبزوار در مجلس تاکید کرد: طبق قانون مجلس باید یارانه ارزی بر اساس مدل کالا برگ الکترونیکی یا کارت اعتباری، به دست مردم برسند این اقدام موجب مدیریت صحیح ارزی و جلوگیری از فساد خواهدشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره مخالفت برخی با جراحی اقتصادی دولت سیزدهم،‌ اظهار داشت: جبهه گیری مخالفان علیه دولت عادی است و قدرت رسانه‌ای آنها همیشه از جریان انقلابی که به سمت فساد و خلاف نمی‌روند، بالاتر بوده و این جریان که بیشتر رسانه‌های داخل و خارج را در اختیار دارند با همین هدف در جهت تخریب دولت حرکت می‌کنند. اما سوال اینجاست که آیا ما وظیفه خود را در قبال اقناع عمومی مردم درست انجام دادیم یا خیر که پاسخ منفی است.

نظر شما