شناسهٔ خبر: 175938 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تداوم گفتگوها میان ایران و عربستان مسیر برقراری مجدد روابط را باز می‌کند

نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است تداوم گفتگوها میان ایران و عربستان، با کاهش سوءتفاهم‌ها باعث حرکت مذاکرات از فضای امنیتی به فضای دیپلماتیک می‌شود.

به گزارش «نماینده» حسین نوش آبادی، با اشاره به اهمیت برقراری مجدد روابط میان ایران و عربستان، گفت: روابط دو کشور ایران و عربستان به عنوان دو کشور استراتژیک منطقه بسیار حائز اهمیت است و لازم است به دلایل مختلف امنیتی و اقتصادی این روابط مجدد برقرار شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: سعودی ها که به دنبال نوسازی روابط هستند باید دقت کنند که تحت تأثیر آمریکا و صهیونیست ها نباشند این توصیه از آن جهت است که سران این کشور به طور کلی استقلال چندانی در تصمیم گیری نداشته و تحت تأثیر تصمیمات کشورهای فرامنطقه ای هستند.

وی در ادامه به نقش کشورهای عمان و عراق در بازسازی روابط ایران و عربستان اشاره کرد و افزود: تداوم گفتگوها سوءتفاهم ها را کمتر و زمینه ایجاد همکاری ها را افزایش می دهد از این رو علیرغم اینکه مذاکرات در حوزه امنیتی و با میانجی گری است اما می تواند در شکل مطلوب در مسائل فرهنگی و اقتصادی با فضای کاملا دیپلماتیک برگزار شود.

نوش آبادی همچنین با تأکید بر اینکه ایجاد ثبات و امنیت آب های خلیج فارس و دریای عمان با همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس امکان پذیر بوده و نیازی به سایر کشورهای فرامنطقه ای نیست، گفت: بحران یمن از زمینه هایی بود که روابط میان دو کشور را مختل کرد لذا باید در این حوزه نیز تصمیم گیری هایی صورت گیرد و مسائل حقوقی مربوط به حادثه منا هم در چارچوب خود دنبال شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی روابط برقرار باشد امکان حل مسائل وجود دارد اما وقتی هیچ رابطه ای وجود نداشته باشد، مشکلات و مسائل گذشته نیز پیچیده تر و خصمانه تر خواهد شد لذا دو طرف باید به سمت بهبود روابط پیش بروند./

نظر شما