شناسهٔ خبر: 175929 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نمی‌توان به صرف سودآوری سرمایه‌های طبیعی را هدر داد

جعفر قادری نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس با تاکید بر اینکه نمی‌توان به صرف سودآوری برای بهره بردار سرمایه های طبیعی کشور را هدر داد، گفت: اجبار کشاورزان به نظارت کارشناسان کشاورزی باید انجام شود تا کشت بعضی از محصولات متوقف و یا با برنامه ریزی کشت شود.

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری دوشنبه ۱۲ اردیبهشت در جلسه کمیته تحقق شعار سال جهاد کشاورزی شیراز، گفت: تلاش ما در مجلس اینست که بتوانیم هم خلأهای قانونی را پر کنیم و در همین راستا طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی تهیه شده و امیدواریم بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم.

او با تشریح محدودیت‌های موجود بیان کرد: با وجود وضعیت آب، تحریم‌ها، خشکسالی و در کنار آنها خرد شدن اراضی و تغییرات کاربری راه حل‌های جدیدی باید ایجاد کرد تا بتوان با شرایط جدید روبرو شد و با تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان باید بتوان از تغییرات الگوی کشت و ورود هلدینگها برای جبران خسارت ناشی از محدودیت‌های مذکور استفاده کرد. 

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حفظ امنیت غذایی و خودکفایی در حوزه کشاورزی، تصریح کرد: تولید کنندگان بزرگ باید بتوانند از سرمایه اعتباری خود در گرفتن تسهیلات استفاده کنند و زنجیره‌های ارزش و تولید محصولات جدید و مورد نیاز بازار صادرات، توسعه پیدا کند. 

قادری با تاکید بر اینکه نمی‌توان به صرف سودآوری برای بهره بردار سرمایه‌های طبیعی کشور را هدر داد، گفت: اجبار کشاورزان به نظارت کارشناسان کشاورزی باید انجام شود تا کشت بعضی از محصولات با نیاز آبی بالا هر چند هم که سودآور باشند متوقف و یا با برنامه ریزی کشت شود و از کشت‌های جدید و متناسب با وضعیت آبی و خاکی کشور استفاده شود. 

او با اشاره وجود سرمایه گذاران بزرگی که در استان وجود دارند اما در کشورهای همسایه فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: منابع مالی برای طرحها محدود است اما جا برای کار هست برای مثال در طرحی که در کمیسیون جهش تولید مطرح شده است رتبه بندی اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها انجام می‌شود و تسهیلات براساس اعتبار داده می‌شود

قادری افزود: جهاد کشاورزی نیاز دارد که از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده و شرکت‌های دانش‌بنیان را در کنار خود تقویت کند و از این طریق وارد حوزه‌های جدید و مختلف شود.

او همچنین از اجرای طرح استفاده از پساب‌ها به جای آب تصفیه شده برای صنعت خبر داد و اظهار امیدواری کرد با این طرح بخش بسیار بزرگی از آب استان حفظ و از پساب‌ها  استفاده بهینه شود. 

قادری با تاکید بر تعیین تکلیف باغ شهرها گفت: با دادن کاربری مناسبی مانند گردشگری به باغشهرها در چهارچوب قانون می‌توان صنعت گردشگری و حتی پرورش گیاهان دارویی را بهبود بخشید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز نیز گفت: هزینه‌های تولید و افزایش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی مشکلاتی را برای تولیدکننده ایجاد می می‌کند که موجب سودآوری کم برای کشاورزان می‌شود.

ذبیح‌الله سیروسی ادامه دلد: شهرستان شیراز مقام اول را با ١٠٣واحد مرغداری فعال و بیش از یک میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه در استان را داراست و همچنین در زمینه تولید گوشت قرمز  با تولید بیش‌از ۳ هزار تن گوشت و  دارا بودن ۳٠۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین جزء شهرستانهای اول استان است اما متأسفانه هزینه‌های تولید و تامین نهاده، دامدار و کشاورز را به سمتی می‌کشاند که از چرخه تولید خارج شوند. 

او با بیان این‌که ۱۰۵ واحد صنعتی و صنایع تبدیلی در شهرستان وجود دارد که ۶۵ واحد آن با ظرفیت تولید ۵٠٠ هزار تن و ٣ هزار نفر اشتغال فعال هستند، گفت: در صورت حذف یارانه‌های کشاورزی تامین مواد اولیه این واحدهای صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی با مشکل مواجه شده ‌است. 

این مقام مسئول با اشاره به اعتبارات دولتی مبادله‌ شده با اوراق خزانه در طرح‌های کشاورزی اظهار کرد: هیچ پیمانکاری حاضر نیست حاضر به انجام این کار نیست و این در حالیست که در این شهرستان قریب ۶۰ درصد سطح زیر کشت اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری است و نیاز به ترمیم و تمدید دارد. 

سیروسی گفت: امروز کشاورزی محور استقلال و توسعه است و عامل ایجاد اشتغال در مملکت، همان‌طور که می‌دانیم بزرگ‌ترین معضل ما در مملکت امروز اشتغال و توسعه است و این اتفاق نمی‌افتد مگر با نظر کارشناسانه به فعالیت‌های کشاورزی. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از معضل بسیار بزرگ باغشهرها در شهرستان سخن گفت و افزود: حفظ کاربری اراضی در اولویت فعالیت‌های این مدیریت است و سرمایه‌های ملی که در ساخت‌وساز این باغ شهرها به کار برده شده ‌و استفاده عده‌ای سودجو از این وضعیت جهاد کشاورزی را در تنگنا قرار داده‌ است. 

نظر شما