شناسهٔ خبر: 175913 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

بسته خبری نماینده/11 اردیبهشت ماه؛

گام "تاریخی" مجلس "انقلابی" برای شفافیت/مجلس به وزیر کار "فرصت" داد/اعلام وصول 5 سوال ملی از وزیر صمت

بسته خبری نماینده گام "تاریخی" مجلس "انقلابی" برای شفافیت، مجلس به وزیر کار "فرصت" داد و اعلام وصول 5 سوال ملی از وزیر صمت، از مهمترین موضوعات امروز مجلس بود.

به گزارش «نماینده» برخی از مهمترین اخبار امروز 11 اردیبهشت ماه سال 1401 مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

خانه ملت: دستور کار امروز مجلس ورود به موضوع شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی بود لذا با توجه به اهمیت موضوع، امروز آزمونی برای مجلس یازدهم به شمار می‌آمد که نهایتا در آن موفق شد. رأی مثبت مجلس به کلیات طرح  شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها مهم پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با 183 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده ثبت شد تا به این ترتیب، مجلس وارد بررسی جزئیات این طرح شود.

پیش از رأی گیری برای کلیات این طرح، در ابتدا روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گزارشی از روند بررسی این طرح در کمیسیون متبوع خود ارائه و عنوان کرد: طرح شفافیت نقاط ضعفی داشت که در کمیسیون اصلاح شد.

محسن پیرهادی نیز دیگر نماینده موافق با طرح مذکور گفت: شفافیت موضوعی است که از ابتدا مطالبه مردم و موضوع مورد پیگیری نمایندگان بود و چندین جلسه برای کارشناسی آن برگزار شد. مردم شفافیتی می خواهند تا متوجه شوند چه تصمیمی گرفته شده و پشت صحنه چه اتفاقی رخ می دهد. یقیناً مجلس نیز در رأس امور بوده و برای کل کشور و تمام شئونات اداری و اجرایی اعم از مجریه، قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت و شوراها تصمیم می گیرد. ریل گذاری و قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون بر عهده مجلس است.

محمدحسن آصفری نیز در موافقت با کلیات طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها، گفت: با توجه به اینکه موضوع شفافیت مطالبه مردم بوده، باید یکبار برای همیشه برای همه قوا حل شود. با اجرای شفافیت هیچکس متضرر نشده و مردم باید مطلع باشند در جلساتی که پشت درب های بسته برگزار می شود، چه تصمیمی گرفته شده و موافقان و مخالفان آنها چه کسانی هستند.

سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به رای مهم نمایندگان مجلس یازدهم به کلیات "طرح شفافیت قوای سه گانه"، گفت: یکی از موضوعاتی که نمایندگان از نخستین روزهای مجلس یازدهم دنبال می‌کردند، تصویب قانونی برای شفافیت بود چراکه معتقدیم با شفافیت در حوزه های سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و اجرایی می‌توانیم علاوه‌بر بهینه کردن فرآیندها و امور، فسادهای احتمالی و رانت‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: مقوله شفافیت در اصول دینی ما نیز مورد تاکید قرار گرفته است و رهبر معظم انقلاب نیز چند سال قبل تاکید کرده بودند که «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند» و براساس این سیاست کلان مجلس یازدهم کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه را امروز تصویب کرد و فرآیند بررسی جزئیات آن نیز آغاز شده و امیدوارم به نتایج بسیار خوبی برای کشور منجر شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان این که در این طرح، مجلس شفافیت را از خود آغاز کرده است، مطرح کرد: در ماده اول این طرح که ان‌شاءالله به قانون تبدیل خواهد شد، به مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌ها و نهادهای ذیل آن اشاره و بر شفافیت آن‌ها تاکید شده است.

وی اضافه کرد: براساس این طرح باید آرای ماخوذه نمایندگان به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و افرادی که در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند در پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس منتشر شده و در دسترس عموم قرار گیرد، البته این بند فقط شامل مجلس نیست و هیات وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطابق مفاد این طرح باید آرای خود را منتشر کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که شفاف شدن آراء و دیدگاه‌ها در قوای سه گانه اقدامی بسیار مهم محسوب می‌شود، ادامه داد: طبق این طرح جلسات دولت و دستگاه‌های اجرایی ازجمله شرکت‌های دولتی -که تصمیم‌گیری و هزینه‌کرد بودجه‌ها در برخی از آن ها متاسفانه پشت درهای بسته و در اتاق‌های تاریک انجام می‌شد- شفاف خواهند شد و نورافکن این طرح سبب شیشه‌ای شدن این ساختارهای مبهم و رازآلود می‌شود.

موسوی تصریح کرد: همچنین نهادهایی همچون صداوسیما و موسسات و ارگان‌هایی مانند اتاق‌های بازرگانی، شوراهای شهر و روستا و... نیز براساس این طرح شفاف می‌شوند که می‌تواند به مردمی شدن سیاستگذاری ها و عملکردها بیانجامد.

عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس افزود: همچنین براساس طرح مجلس قوای سه گانه و دستگاه‌های ذیل آن ها باید هزینه‌های خود را صورت شفاف به مردم اعلام کنند گفت: انتشار عمومی صورتهای مالی و اطلاعات اموال، درآمدها و هزینه‌ها، تسهیلات، املاک، کمک‌ها و واگذاری‌های بلاعوض، انتشار متن، متمم و الحاقات تمامی معاملات، انتشار فرصت‌های اشتغال و جذب نیروی انسانی و همچنین انتشار عمومی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از دیگر ویژگی‌های مهم این طرح است که نقش مهمی در جلوگیری از فسادهای احتمالی و رانتخواری‌ها خواهد داشت.

فارس: در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی چند طرح به صورت عادی و چند سؤال از وزرای دولت برای مطرح شدن در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

طرح‌های اعلام وصول شده به این شرح است:

  • طرح اصلاح شرایط عمومی انتصاب مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری
  • طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها
  • طرح الزام به ترجمه رسمی عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه و قراردادهای بین‌المللی موضوع اصل 77 قانون اساسی
  • طرح استفساریه ماده 11 قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری
  • طرح اصلاح موادی از قانون شهرداری‌ها
  • طرح الحاق یک تبصره به ماده 182 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

هیأت رئیسه مجلس همچنین سؤالات نمایندگان از وزرای دولت را به این شرح اعلام وصول کرد؛

  • دو سؤال ملی سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه این وزارتخانه برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و نیز علت خالی ماندن ظرفیت صنایعی مانند خودرو، لوازم خانگی و مواد غذایی
  • سؤال ملی غلامعلی کوهساری نماینده مردم رامیان و آزادشهر و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت انحصار در شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا و نحوه فروش محصولات آنها به مردم.
  • سؤال ملی جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت و زرین‌دشت و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت افزایش قیمت خودرو با وجود دستورات صریح رئیس جمهور.
  • سؤال ملی حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت عدم جلوگیری از تولید خودروهای بی کیفیت توسط خودروسازان.
  • سؤال ملی سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه از وزیر کشور درباره علت عدم سرمایه‌گذاری تبدیلی و بهداشتی در خصوص مجتمع‌های جمع‌آوری زباله‌های شهری و روستایی.
  • سؤال ملی محمد احمدی بیغش، نماینده مردم شازند از وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت عدم بازسازی راه‌های ارتباطی شهرستان شازند.
  • و سؤال ملی محمود احمدی بیغش، نماینده مردم شازند از وزیر نفت درباره علت واگذاری 20 هکتار از اراضی پالایشگاه شازند به بخش خصوصی.

خانه ملت: اما نخستین دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی سئوال دو تن از نمایندگان مجلس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کابینه سیزدهم بود، نخستین سئوال را سید ناصر موسوی لارگانی در خصوص انتصابات معاونین و مدیران وزارتخانه و روسای سازمان‌ها از افراد خارج از وزارتخانه مطرح کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و سئوال خود را به رأی نمایندگان گذاشت؛ اما نمایندگان مجلس با 122 رأی موافق، 101 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه، از پاسخ های وزیر قانع شدند.

سیدناصر موسوی لارگانی در تشریح سئوال خود عنوان کرد: وضعیت وزارتخانه به حدی اورژانسی است که اگر سریعاً این روند متوقف نشود، به تنهایی برای زمین زدن دولت آقای رئیسی کفایت می کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم بیان کرد: تیم وزارتخانه هفته هاست به مجلس لشگرکشی کرده اند و در محافل خصوصی با صراحت گفته اند با امکانات و اختیاراتی که دارند، وزیر را از هر چالشی در مجلس نجات می دهند، امروز هم از صبح خیمه زده اند، اما بنده با شناختی که از عقلانیت، حرّیت و درایت همکاران عزیز دارم، مطمئنم نتیجه جلسه امروز باعث تقویت مجلس و به نفع قاطبه ملت و نظام، تقویت دولت آقای رئیسی و نجات وزارت کار از انحراف می شود.

حجت الله عبدالملکی در پاسخ به این سئوال توضیحاتی درباره روند انتصابات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس ارائه و تصریح کرد: ما در انتصابات از هیچ‌کسی توصیه نپذیرفتیم. حدود 300 نفر انتصابات داشتیم  که از این میان، حدود 237 نفر از انتصابات از همکاران در وزارتخانه بوده‌اند که از آنها استفاده کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما