شناسهٔ خبر: 175906 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آمریکایی‌ها دنبال گذشت ایران از منافع ملی خود هستند/ جمهوری اسلامی بر سر منافع ملی معامله نمی‌کند

عباس مقتدایی نماینده اصفهان نایب رئیس کمیسیون امینت ملی مجلس با اشاره به آمادگی و تمایل ایران از ابتدای مذاکرات برای احیاء برجام، گفت: آنها دنبال تمایل ایران برای گذشت از منافع ملیش هستند، همان چیزی که امکان ندارد، ما پیش از این هم اعلام کردیم که بر سر منافع ملی معامله نمی‌کنیم و برای تامین منافع ملت مذاکره خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده»، عباس مقتدایی در واکنش به اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل در مورد عدم تمایل ایران برای احیاء برجام، گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که تمایل ایران برای دستیابی به توافق با توجه به عزمی که ما نشان داده‌ایم از ابتدا وجود داشته و اینکه تیم مذاکره کننده ایران با اختیارات کامل در مذاکرات اخیر و دوره های گذشته شرکت کرده نشان از عزم جمهوری اسلامی ایران دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: آنچه که آمریکایی ها تحت عنوان تمایل ایران نام می‌برند بیش از آنکه تعبیر قابل تاملی است اینکه آنها دنبال تمایل ایران برای گذشت از منافع ملیش هستند. چیزی که اصولا امکان ندارد، ما پیش از این هم اعلام کردیم که بر سر منافع ملی معامله نمی‌کنیم بلکه برای تامین منافع ملت مذاکره خواهیم کرد.

آمریکایی‌ها در منطقه آسیا به تعامل با ایران نیازمند هستند

وی در ادامه اظهار کرد: آمریکایی‌ها باید بپذیرند که زمان تغییر کرده و آنها کشوری هستند که اکنون در مناطق مختلفی از منطقه خلیج فارس، غرب آسیا و در مجموع منطقه آسیایی به تعامل با ایران نیازمند هستند و اجبارا باید مسائل خود را با ایران حل کنند وگرنه مشکلات آنان هر روز بیشتر خواهد شد و آنان نمی توانند مانند گذشته در این منطقه زورگویی کنند.

مقتدایی همچنین یادآور شد: آنچه که آقای امیر عبداللهیان درطول ماه های گذشته انجام داده، روند منطقی و معمول برای دستیابی به توافق تامین کنندهِ منافع کشور ایران بوده است. در صورتی که آمریکایی ها به زیاده خواهی خود خاتمه دهند، بالافاصله توافق انجام خواهد شد اما اگر بر موضوع نادیده گرفتن منافع ایران اصرار داشته باشند، توافقی که بر خلاف منافع ملت ایران باشد، از سوی ایران انجام نخواهد گرفت.

ایران بر تامین منافع ملت اصرار دارد/ آمریکایی‌ها زیاده خواهند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما بارها در جلسات عمومی داخل کشور و در جلساتی که با طرف های مذاکراتی برجامی داشته ایم بر تمایل ایران برای عمل به تعهدات برجامی و پایبندی ایران به تعهداتش در صورت احیاء برجام تاکید کردیم اکنون آمریکایی ها زیاده خواهند و ایرانی ها در تامین منافع ملت اصرار دارند.

مجلس و وزارت خارجه در اوج تفاهم و تعامل

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که رکن‌های مختلف آن با یکدیگر تعامل دارند و اکنون در اوج تفاهم و تعامل مجلس و وزارت خارجه به خصوص کمیسیون امنیت ملی هستیم، به صورت رفت و برگشتی نیز جلساتی را با یکدیگر برگزار کردیم، چند روز قبل اعضای کمیسیون امنیت ملی با وزیر خارجه و مدیران ارشد این وزارتخانه در محل وزارت خارجه دیدار کردند.

مقتدایی ادامه داد: در مجموع کمیسیون امنیت ملی تمام مسائل مورد توجه از بُعد نظارتی و تقنینی را به عنوان رکن مهم نظام اسلامی دنبال می‌کند و تعامل ما با وزارت خارجه منحصر به تشکیل جلسات نیست بلکه به صورت تلفنی و گفتگوهای غیر حضوری تعاملات در حال انجام است و طبیعی است که کمیسیون و وزارت خارجه در آینده جلساتی خواهند داشت.

نظر شما