شناسهٔ خبر: 175647 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

«نماینده» گزارش می دهد

وفای به عهد؛ "شفافیت" از مجلس انقلابی تا سایر قوا

شفافیت نمایندگان مجلس روز گذشته با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها با ۱۹۳ رأی موافق از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه، موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار «نماینده» نمایندگان در نشست علنی روز (یکشنبه، ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها با ۱۹۳ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

*شفافیت باید شامل همه قوا و دستگاه ها باشد/مجلس پیشگام در شفافیت

احد آزادیخواه به عنوان درخواست کننده دو فوریت بررسی طرح شفافیت، شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها، گفت: همان طور که مردم از نمایندگان مطالبه کردند یکی از اولویت های آن ها بحث شفافیت است، ما در این طرح آوردیم که مجلس باید شفاف باشد لذا مجلس، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها در شفافیت پیشگام خواهند بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس، افزود: نکته قابل تامل اینکه مردم آیا شفافیت را فقط از مجلس می خواهند یا مطلق شفافیت را درخواست می کنند؟ شفافیت نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت های دولتی، شوراها، وزارتخانه ها و یا بانک های عامل آیا درخواست مردم هست یا خیر. ما امروز پیشتاز در شفافیت هستیم اما شفافیت نباید در مجلس خلاصه شود بلکه به تمام دستگاه های اجرایی باید سرایت کند.

وی با اشاره به مطالبات پیوسته مردم درباره شفافیت در حوزه های انتخابیه، یادآور شد: وقتی درباره تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ که بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است صحبت می کنیم باید مشخص شود که این مبالغ در مجلس است یا دستگاه های اجرایی؟ لذا شفافیت باید جایی باشد که بودجه در آن جا است از این رو باید مراقب باشیم که آدرس اشتباه به مردم ندهیم و مجلس باید آدرس دقیق به مردم دهد.

آزادیخواه گفت: در این طرح آوردیم که شفافیت شامل تصمیمات هیات وزیران، موسسات شرکت های دولتی، بانک ها، سازمان صدا و سیما، شهرداری ها، کمیته امداد امام، جمعیت هلال احمر، شوراهای شهر، شورایعالی استان ها، قوای قضائیه و مقننه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، کانون وکلا، اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون باشد. مجلس انقلابی برای یکبار باید تکلیف شفافیت را نه تنها برای خود بلکه برای همه مجموعه ها مشخص کند.

وی تصریح کرد: اطلاق شفافیت باید شامل همه قوا شود و ما امروز باید به مردم اعلام کنیم که به این دو فوریت چه رأی خواهیم داد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، همچنین درباره جزئیات طرح شفافیت قوای سه گانه اظهارکرد: با تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سه گانه، کل دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و غیردولتی موظف می‌شوند تا مصوبات و آرای خودشان رو منتشر کرده و در اختیار مردم قرار دهند.

وی با اشاره به طرخ شفافیت آرای نمایندگان افزود: طرح جداگانه "شفافیت آرای نمایندگان" وجود ندارد. ما امروز یک بار برای همیشه برای همه دستگاه‌ها من جمله خود مجلس، قانون شفافیت را تصویب کردیم. طرح "شفافیت آرای نمایندگان" در دل طرح امروز دیده شده است. درواقع "شفافیت آرای نمایندگان" را در دل طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها آورده‌ایم.

آزدیخواه خاطرنشان کرد: طبق طرح جدید، مشروح مذاکرات و مصوبات و آرای نمایندگان مجلس باید در ویترینی شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

احسان ارکانی نیز در موافقت با دو فوریت طرح مذکور با بیان اینکه امروز شعار شفافیت مطالبه مردم و ملت ایران است، گفت: امروز روز ایفای به عهد ما است و الحمدالله این مهم در دستورکار مجلس قرار گرفته و شامل همه دستگاه ها و قوای سه گانه از جمله مصوبات هیات وزیران، شورایعالی انقلاب فرهنگی، فضای مجازی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و همه دستگاه ها و نهادها است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس یازدهم با بیان اینکه اهمیت مصوبات هیات وزیران کمتر از قوانین مصوب مجلس نیست، تصریح کرد: میزان یارانه، تعرفه واردات، کالاهای مشمول تعرفه واردات، مصوبات سفرهای استانی، چگونگی توزیع اعتبارات و بودجه در شهرستان ها، مصوبات هیات وزیران است که در حال حاضر شفاف، گویا و دقیق نیست؛ شفافیت مانند راستگویی و امانت داری معروف است و طرح شفافیت امر به معروف است. مگر می شود بگوییم امر حسنه تنها برای مجلس حسنه باشد و برای سایر دستگاه ها نباشد و این مهم باید در مورد تمامی دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

ارکانی ادامه داد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای واردات خودرو تصمیم گیری می شود، چرا باید مردم را از شنیدن استدلال های اعضا با واردات خودرو محروم کرد؛ مردم ۲ سال است منتظر تصویب طرح شفافیت هستند و از مجلس انتظار سرعت عمل در تصویب این طرح را دارند البته نمایندگانی که مخالف دو فوریت شفافیت هستند موافق شفافیت بوده اما یا اذعان دارند باید زمان بگذرد و یا با شفافیت در سایر دستگاه ها و قوا به جز مجلس موافق نیستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: تاکنون کدام طرح دو فوریتی مجلس بیش از ۲۰۰ امضا را کسب کرده؛ اگر در قانون اساسی بر شفافیت مذاکرات مجلس تاکید می شود این امر تاکیدی است نه حسی بنابراین برای تمامی دستگاه هایی که تصمیمات آن ها با سرنوشت مردم ارتباط دارد باید امر شفافیت مانند مجلس در مورد آن ها برقرار باشد. چرا ملت نباید مطلع باشند که در جلسات هفتگی هیات وزیران برای اقتصاد، معیشت و تولید چه تصمیماتی گرفته می شود و چه وزیرانی رأی موافق و مخالف می دهند و همچنین استانداران براساس چه برنامه ای انتخاب می شوند؛ ما دنبال این هستیم که دستگاه ها همانند مجلس در اتاق شیشه ای قرار گیرند ضمن اینکه مجلس به عنوان شفاف ترین نهاد و قوا که مذاکراتش به صورت شفاف پخش می شود اختیارات اجرایی و بودجه ندارد اما سایر دستگاه ها اختیارات اجرایی و بودجه دارند. انتظار می رود نمایندگان با رأی قاطع به دو فوریت این طرح مردم را در این امر مهم شاد کنند.

اما برخی از مخالفان دوفوریت طرح شفافیت در حالی عنوان می کنند چون هنوز تکلیف طرح قبلی و وعده اصلی شفافیت آرا نمایندگان مشخص نشده با آن مخالفند؛ که طبق ماده ۵ طرح شفافیت به وضوح بر شفافیت بلافاصله آرای مأخوذه از اعضا برای مجلس و دیگر نهادهای شورایی کشور تصریح کرده است؛ مطابق این ماده تمامی نهادهای شورایی کشور مشتمل بر مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شوراهای شهر و روستا، شوراهای عالی کشور موظفند مشروح مذاکرات خود را اعم از صحن و کمیسیون های تابع آنها و آرای مأخوذه از اعضا را بلافاصله در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر نمایند؛ آیین نامه محرمانگی و غیرعلنی بودن جلسات هر کدام از نهادها و شوراها پس از ۳ ماه از تصویب این قانون باید تعیین و پس از تصویب شورای امنیت ملی به عموم رسانده شود.

درواقع طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها طرح جامعی است که "شفافیت آرای نمایندگان" را نیز در درون خود دارد.

*برگزاری جلسات فوق العاده کمیسیون شوراها برای بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها

محمدصالح جوکار رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از برگزاری جلسات فوق العاده کمیسیون برای بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها خبر داد و درخصوص روال بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها گفت: این طرح از سوی هیات رییسه مجلس به کمیسیون ارجاع شده و از امروز صبح کارگروه تخصصی این طرح، جلسات خود را آغاز کرده است و در ادامه نیز صحن کمیسیون از عصر امروز تشکیل جلسه خواهد داد و بر اساس آیین نامه پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/

نظر شما