شناسهٔ خبر: 175636 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

در نشست دولت و مجلس عنوان شد

اکبری تالارپشتی: چهره سفارتخانه ها اکنون اقتصادی نیست/پورابراهیمی: اقدامات اجرایی نیازمند تصمیمات قاطع برای اجراست

دولت و مجلس روسای کمیسیون های تخصصی مجلس در نشست دولت با قوه مقننه، بر موضوعاتی مانند ضرورت توجه به دیپلماسی اقتصادی، سرمایه گذاری در حوزه انرژی و توجه به معیشت کارگران و اقشار آسیب پذیر جامعه تاکید کردند.

به گزارش «نماینده» جمعی از روسای کمیسیون های تخصصی مجلس عصر امروز (یکشنبه 28 فروردین) در دومین نشست صمیمانه مجلس و دولت به بیان نظرات خود درباره حوزه های مختلف پرداختند.

حسنوند: ضرورت سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز/ لزوم تصمیم گیری برای استفاده از 5 درصد درآمدهای نفتی در حوزه آب، برق و گاز در برنامه هفتم توسعه

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ابتدای این نشست با بیان اینکه وضعیت فعلی و چشم انداز حوزه انرژی باید اولویت نخست قوه مقننه و مجریه باشد، گفت: با توجه به ناترازی های موجود در حوزه انرژی، اگر دولت و مجلس در اسرع وقت نسبت به تامین مالی مورد نیاز این حوزه اقدام نکنند، با مشکلات اجتماعی روبرو می شویم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 15 هزار مگاوات کمبود برق نسبت به تولید داریم، افزود: اگر به مسیر کنونی ادامه دهیم در سال 1420 ناترازی حوزه گاز به 512 میلیون مترمکعب می رسد .

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در حوزه پالایشی اکنون حدود 94 تا 95 میلیون لیتر تولید بنزین و فرآورده های نفتی  داریم که با توجه به شروع سفرها، این میزان باید روزانه به 120 میلیون لیتر برسد که تحقق این مهم به سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز ادامه داد: در فصل های تابستان و زمستان به دلیل ناترازی در حوزه گاز، تولید راکد شده و این امر موجب بروز اعتراضاتی می شود که دولت و مجلس باید به طور جدی برای رفع مشکلات حوزه انرژی برنامه ریزی کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت استفاده از صنعت بانکرینگ ادامه داد: در حال حاضر صنعت بانکرینگ حدود 30 میلیارد دلار درآمد دارد که حدود 27 میلیارد دلار آن مربوطه فجیره و 3 میلیارد دلار آن برای جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که سوخت آن متعلق به کشور ما است.

حسنوند با اشاره به راهکارهای مربوط به سرمایه گذاری در حوزه انرژی گفت: می توان از 5 درصد از درآمد نفتی برای سرمایه گذاری در حوزه آب، برق و گاز استفاده کرد و برای این امر باید در برنامه هفتم توسعه تصمیم گیری شود.

وی تصریح کرد: باید کمیته ای مشترک تشکیل شود تا تمام موضوعات موجود در حوزه انرژی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای مربوطه برای رفع آن احصا شود.

تالارپشتی: ضرورت توجه وزارت امور خارجه بر دیپلماسی اقتصادی/ چهره سفارتخانه ها اکنون اقتصادی نیست

این گزارش می افزاید؛ عزت الله تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست گفت: باید موضوع دیپلماسی اقتصادی به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گیرد، توسعه مراودات اقتصادی با جهان توسط وزارت امور خارجه و بخش خصوصی می تواند بسیاری از مشکلات کشور را رفع کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان اینکه چهره سفارتخانه ها اکنون اقتصادی نیست و آنها خروجی ندارند، بیان کرد: باید صادرات مجدد در دستور کار قرار گیرد، چرا که ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در چهارراه بین المللی قرار گرفته و این موضوع را می توان جایگزین درآمدهای نفتی کرد.

وی با بیان اینکه واردات از طریق تعرفه در دنیا کنترل می شود، ادامه داد: باید سازوکاری فراهم شود که سرمایه بخش خصوصی به سمت صنعت و تولید روانه شود، همچنین با پیش بینی سازوکارهای مناسب، زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی را فراهم کنیم.

تالارپشتی با اشاره به مقررات زائد و دست و پاگیر موجود در سیستم کشور بر ضرورت ایجاد نظامات جامع مانند نظام جامع تولید، توزیع، بیمه، بانکی و... تاکید و تصریح کرد: اگر این سیستم ها به یکدیگر متصل شوند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

اسماعیلی: افزایش 57 درصدی حقوق کارگران گام خوبی در راستای تقویت زندگی آنها است

همچنین ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این نشست با بیان اینکه کمیسیون متبوعش برای اختصاص بودجه مناسب برای رفع آسیب های اجتماعی تلاش بسیاری کرده است، بیان کرد: در 2 سال اخیر تلاش کردیم که بودجه رفع آسیب های اجتماعی تقویت شود و همچنین دستگاه ها را در برابر دریافت اعتبارات پاسخگو کنیم.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 6 هزار میلیارد تومان در بودجه برای مقابله با آسیب های اجتماعی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: از این اعتبار حدود 5 هزار میلیارد تومان برای سازمان و یک هزار میلیارد تومان برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده که تخصیص آن به همراه دولت و مجلس نیاز دارد.

وی با اشاره به افزایش 57 درصدی حقوق کارگران در سال جاری ادامه داد: هر چند با اعمال این عدد نیز برخی نیازهای کارگران پوشش داده نمی شود، اما این افزایش گام خوبی در راستای تقویت زندگی آنها است.

اسماعیلی با بیان اینکه حدود 79 درصد اشتغال کشور مربوط به بنگاه های کوچک است، تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که با این افزایش قیمت تمام شده کالا نیز رشد داشته باشد و در نتیجه موضوع تعدیل نیروی کار اتفاق بیفتد که برای جلوگیری از این امر باید اقدامات سنجیده ای انجام شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در جلساتی که با دولت داشتیم مقرر شد بسته هایی تشویقی حمایتی از کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی کوچک برای جلوگیری از تعدیل نیروی تصویب شود، به طرح ساماندهی کارکنان دولت که در کمیسیون متبوعش مصوب شده اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور در تمامی سخنرانی های خود به این موضوع اشاره کرده و خواهان عدالت در پرداخت است که این امر با تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت اجرایی می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس گزارش های رسیده حدود 70 درصد سازمان ها قانون تبدیل وضعیت ایثارگران را عملیاتی نکرده اند، گفت: متاسفانه اقدامات برخی وزرا با اهداف دولت متناسب نیست.

وی با اشاره به اظهارات دولتمردان مبنی بر بکارگیری سه راهبرد کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای رفع مشکلات مردم گفت: با وجود گذشت 8 ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، مردم منتظر آثار فعالیت ها و کارها هستند. همچنین هماهنگی لازم بین وزرا با کمیسیون های تخصصی مجلس ضعیف است.

پورابراهیمی: اقدامات اجرایی نیازمند تصمیمات قاطع برای اجراست/ مجلس در بودجه 1401 دست دولت را برای تخصیص ارز 4200 تومانی باز گذاشت

براساس این گزارش محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست گفت: تدوین سند تحولی دولت اقدام خوبی بود، اما باید رابطه این سند با اسناد بالادستی و اسناد پشتیبانی مشخص شود، چرا که رابطه این سند با برنامه هفتم توسعه مشخص نیست، باید  تعیین شود که این سند جایگزین برنامه هفتم توسعه است یا نه.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مشخص شود دولت مسیر حرکت خود را به چه رویکردی تعیین می کند و اولویت ها براساس چه شاخص هایی مشخص می شود، افزود: زمانی که از اصلاحات صحبت می کنیم، منظور رفع ناترازی نظام بانکی، بودجه ای و... است، دولت باید مشخص کند که چه رویکردی برای رفع این مشکلات دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از اقدامات اجرایی نیازمند تصمیمات قاطع برای اجرا است، تصریح کرد: اکنون در کشور تردید در تصمیمات، ما را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه ارز 4200 تومانی با دولت در جلسه سران قوا و مجلس به توافق رسیدیم و قرار شد که درباره این موضوع تصمیم قاطع عملیاتی شود، اما با وجود همه این موضوعات تاکنون تکلیف این موضوع مشخص نشده که آیا دولت می خواهد ارز 4200 تومانی را نگه دارد یا حذف کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه در بودجه 1401 دست دولت را کامل در این موضوع باز گذاشتیم تا اگر دولت مایل است این ارز را به واردات تخصیص دهد یا سیاست های جبرانی برای آن پیش بینی کند، افزود: با وجود همه این موضوعات، اما بحث مذکور بلاتکلیف است و این موضوع موجب شده که لطمه های تمامی سیاست های مربوط به ارز 4200 تومانی را متحمل شویم، اما هیچ نتیجه ای نگیریم.  

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ممکن است انتقادات نسبت به برخی تصمیمات اقتصادی مطرح شود، مانند آنچه درباره طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی روی داده است، اما باید مسیر درست به منظور تحقق اهداف پیگیری شود.

وی ادامه داد: مجلس در کنار دولت است و ما حاضریم برای حل مشکلات اقتصادی مصوبات مورد نیاز دولت را تصویب کنیم تا مشکلات مردم گره گشایی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانون مالیات بر ارزش افزوده از دولت می خواهیم که این موضوع را با جدیت پیگیری کند، ظرفیت مجلس برای گره گشایی از مردم در خدمت دولت است.

حسینی: هنوز کتاب مقررات واردات و صادرات ابلاغ نشده است

همچنین سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در این نشست گفت: به یاد داریم که رئیس جمهور کشور را در شرایطی تحویل گرفت که با تورم 60 درصدی، رشد اقتصادی ناچیز و مرگ و میر چندصد نفره مواجه بود، بنابراین در ارزیابی های دولت به این موضوع توجه می کنیم.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس یازدهم با بیان اینکه به صورت کلی چشم انداز 1401 نسبت به سال قبل بهتر است که البته در این موضوع رشد اقتصادی کل دنیا را نیز باید در نظر گرفت، ادامه داد: دولت با مجلس همراه است، اما باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که کارآمدی وزرا مولفه بسیار مهمی است.

وی تصریح کرد: حال مردم هنوز خیلی خوب نشده و این واقعیت را نباید فراموش کنیم، انتظار داریم که رئیس جمهور به تعامل دولت و مجلس توجه ویژه ای کند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت باید قدری بر تاخیرهای مدیریتی غلبه کند، اظهار داشت: امروز که در فروردین 1401 هستیم، هنوز کتاب مقررات واردات و صادرات ابلاغ نشده است، این درحالی است که به پیشنهاد شما در قانون بودجه مصوب شد که آزادسازی کالاها از گمرک با ارز ETS صورت گیرد که هنوز اتفاق نیفتاده است. آیا این شرایط در تنظیم بازار اثرگذار نیست؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم با مسیر گذشته ادامه دهیم، به نتیجه نمی رسیم، باید به سراغ اجرای اصل 44 برویم.

وی اضافه کرد: قانون بهبود محیط کسب و کار، سرمایه مناسبی است که از شما می خواهیم کمک کنید این قانون که به دلیل رفتار هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده، آزاد شود.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید اضافه کرد: باید کارگروهی برای بازآفرینی نظام تامین مالی تشکیل شود، چرا که هرچند همه دولت ها برنامه کنترل رشد نقدینگی را داشتند، اما به دلیل نبود نظام مالی مناسب عملکردشان در این حوزه نامناسب بود.

آقاتهرانی: ضرورت تعامل بیشتر دولت و مجلس

این گزارش می افزاید مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی در این نشست بیان کرد: طرح تعالی جمعیت خانواده براساس اصل 85 بررسی و تصویب شد و بودجه مناسبی نیز برای اجرای آن در نظر گرفته شد که امیدواریم با همکاری مناسب میان مجلس و دولت این بودجه به صورت صددرصدی و در موعد مناسب تخصیص یابد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درباره طرح مربوط به فضای مجازی تحت عنوان نظام تنظیم مقررات فضای مجازی افزود: همه بر این باوریم که هر حوزه ای مقرراتی می خواهد و باید مدیریت شود، بنابراین برای تحقق این مهم، بهتر است که مجلس و دولت با یکدیگر تعامل مناسبی داشته باشند و این موضوع پاسکاری نشود. هدف ما از بررسی طرح مذکور بر اساس اصل 85 نتیجه گیری زودتر بود.

وی با اشاره به ضرورت تعامل بیشتر دولت با مجلس ادامه داد: با افزایش تعامل میان این دو قوه، بسیاری از مشکلات رفع می شود.

عسکری: بانک ها غیرفعال در حوزه کشاورزی باید 15 درصد از تسهیلات خود را به حوزه کشاورزی اختصاص دهند

همچنین محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه کشاورزی محور توسعه است، افزود: سرمایه گذاری در این حوزه برابر صنعت بازدهی دارد و این حوزه حدود 45 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، اما متاسفانه در شرایط فعلی شکننده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم، مشکلات موجود در حوزه وام های کشاورزی را یکی از مشکلات برشمرد و ادامه داد: بانک هایی که در حوزه کشاورزی فعالیت ندارند، باید 15 درصد از تسهیلات خود را به حوزه کشاورزی اختصاص دهند.

وی با اشاره به گلایه مندی های موجود در حوزه نهاده های کشاورزی بر تعیین تکلیف ارز 4200 تومانی تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان نمی دانند که باید تولیدی داشته باشند یا نه!

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم  نظارت بر واردات محصولات، بر فعال کردن دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد و ادامه داد: اگر در این حوزه یک هزار تومان هزینه شود، از 10 هزار تومان هزینه در بخش درمان کاسته خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما