شناسهٔ خبر: 175569 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ضرورت تحرک وزارت خارجه در حوزه‌های اقتصادی/تاکید بر تسریع در افزایش برداشت از میادین مشترک نفتی

رحیمی مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: به یقین باید با افزایش برداشت نفت به سمت تبدیل این محصول به محصولات با ارزش افزوده حرکت و از خام‌فروشی جلوگیری کرد.

به گزارش «نماینده»، عبدالعلی رحیمی مظفری با اشاره به افزایش تولید نفت به میزان پیش از تحریم‌ها، به راهکارهای رونق بیشتر صادرات این طلای سیاه اشاره کرد و گفت: با افزایش تولید نفت به تبع آن صادرات نیز گسترش پیدا می کند اما گره زدن اقتصاد و درآمد کشور صرفا به صادرات نفت خام می‌تواند فرصت مهم افزایش تولید را به تهدید تبدیل کند در حالی که یکی از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی کاهش وابستگی به صادرات نفت خام است.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث افزایش برداشت نفت با افزایش فروش دو موضوع کاملا متفاوت است و افزود: به یقین باید با افزایش برداشت به سمت تبدیل این محصول به محصولات با ارزش افزوده حرکت و از خام‌فروشی جلوگیری کرد، با این وجود باید تمام تلاش خود را برای افزایش برداشت به ویژه از میادین مشترک کنیم چراکه حفظ کردن تولید نفت تا سقف 5 و نیم بشکه در روز به میلیاردها دلار سرمایه نیاز دارد که باید از محل فروش نفت و تبدیل آن به ارزش افزوده تامین شود.

وی معتقد است حداکثر استفاده از موقعیت‌های پیش آمده در منطقه و جامعه بین‌المللی  یا فرصتی که در تغییر و تحولات مدیران پیش می‌آید، همچنین افزایش قدرت رایزنی با همسایگان همگی در کنار هم می‌تواند به افزایش صادرات نفت کمک کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت خارجه صرفا به یک وزارتخانه سیاسی تبدیل شده است، افزود: تحرک وزارت خارجه در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و کشاورزی و... می‌تواند نقش موثری در رونق اقتصادی کشور داشته باشد، ضمن آنکه در این مسیر نمی‌توان از نقش رایزن‌های اقتصادی و سفرا، چشم‌پوشی کرد لذا نباید این افراد صرفا با نگاه سیاسی انتخاب شوند تا تبادلات و مبادلات تجاری ما با کشورهای دیگر افزایش پیدا کند.

نظر شما