شناسهٔ خبر: 175511 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

توضیحات «باقری» و «امیرعبداللهیان» درباره مذاکرات/ توافق شدنی است

مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بر اساس آنچه که به اطلاع نمایندگان رسید هنوز پیش نویسی به طور رسمی آماده نشده و در مواردی با غربی ها اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش «نماینده»، محمود عباس زاده مشکینی ، با اشاره به اینکه کمیسیون امنیت ملی مجلس شب گذشته مهمان حسین امیرعبداللهیان در محل وزارت خارجه بود، گفت: در این جلسه گزارشی درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین توسط علی باقری، رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان و همچنین وزیر امور خارجه داده شد.

وی بیان کرد: هنوز پیش‌نویسی به صورت رسمی آماده نشده است، پس نمی‌توان درباره پیش‌نویس قضاوت کرد. نمایندگان نگران عدول مذاکره کنندگان از خطوط قرمز تأیید شده بودند که با توضیحات و مستندات ارائه شده، متقاعد شدند که از خطوط قرمز نظام عدول نشده و مذاکرات براساس منافع ملی پیش رفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مواردی که توافق شده، بخش قابل توجهی از مطالبات جمهوری اسلامی تأمین شده است. ما به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم و آن‌ها هم به نوعی به دنبال نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ما هستند. انتظار ما رفع کامل تحریم‌هاست، به گونه‌ای که بتوان نفت را فروخت و ارز آن را وارد سیستم بانکی کشور کرد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مذاکرات با روندی که تا به حال پیش رفته، به گونه‌ای بوده که مطالبات جمهوری اسلامی حداقل در توافقات شفاهی قابل تأمین است. آمریکایی‌ها در این مرحله مدام کارشکنی می‌کنند.

عباس زاده مشکینی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بدون تضمین اجرای توافق، به آن‌ها اعتماد کنیم. از طرفی پیشنهاداتی هم شده که تضمین اجرای توافق یک طرفه نباشد و تضمین‌ها در توافق به گونه‌ای تنظیم شود که اراده اجرای تضمین فقط در دست طرف مقابل نبوده و ما هم تعیین کننده باشیم.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم که محدودیت‌های اقتصادی تحمیل شده برداشته شود. اگر طرف غربی شرایط را برای ما محدود کند و بخواهد امتیاز بیشتری بگیرد، ما زیر بار توافق خالی نمی‌رویم.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم این توافق صورت گیرد چرا که حتی طرف غربی و آمریکایی‌ها به این توافق نیاز دارند. معتقدیم توافق شدنی است و به احتمال زیاد انجام می‌شود.

عباس زاده مشکینی اظهار داشت: البته ما اداره کشور را به توافق گره نزدیم که مصداق آن بودجه سال ۱۴۰۱ است. دولت هم پای کار بوده و کشور را براساس ظرفیت‌های داخلی اداره می‌کند. با توجه به روند طی شده و مراحل باقی مانده و واقعیات، اگر غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها تصمیمات جدی بگیرند، توافق شدنی است و چیزی باقی نمانده است. موارد محدودی مانده که به نظرم خیلی هم مهم نیست و می‌توان آن را در کمترین زمان ممکن به نتیجه رساند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در این جلسه مسائل جدی توسط اعضای کمیسیون مطرح شد و به سوالات پاسخ داده شد. در نهایت هم اعضای کمیسیون از توضیحات ارائه شده تا حد قابل توجهی متقاعد شدند.

نظر شما