شناسهٔ خبر: 175430 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

عضویت در شانگهای مهمترین دستاورد دیپلماسی اقتصادی

محمد باقری بنابی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای مهمترین دستاورد دولت در دیپلماسی اقتصادی است.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام محمدباقری بنابی با اشاره به تلاش‌های دولت برای بهبود روباط ایران با همسایگان و شرق گفت: دولت سیزدهم از ابتدا، دیپلماسی اقتصادی با شرق و کشورهای همسایه دریای خزر را در دستور کار قرار داد، عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای مهمترین دستاورد دولت در دیپلماسی اقتصادی است .  

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، گفت: کشور باید در تولید محصولات اساسی و استراتژیک خودکفا شود. برای رشد و شکوفایی محصولات صنعتی نیز نیازمند خودکفایی داخلی هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌ها دامی از جمله محصولات مهم و استراتژیک کشور است، باید برای خودکفایی در تولید این محصولات برنامه‌ریزی لازم انجام شود، رهبر معظم انقلاب هم در سخنان خود به این موضوع تاکید فرمودند.

این نماینده مجلس درباره موانع خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک، اظهار داشت: در دولت‌های گذشته مدیران دلسوزی که اعتقاد به خودکفایی داشته باشند، زمام امور را برعهده نداشتند.نوع مدیریت این افراد رانتی بود و فقط به واردات برای درمان زودگذر مشکلات کشور اقتصادی فکر می‌کردند، این رویه در همه حوزه‌ها از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات وجود داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: برای دست‌یابی به هدف خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک باید مدیران جهادی با دغدغه دست‌یابی به خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک در دولت منصوب شوند، تا در راستای رشد اقتصاد و کاهش وابستگی به دیگر کشورها گام‌های اساسی برداشته شود.

باقری بنابی با بیان اینکه بیش از ۷۰ سال کشور در خودروسازی دارای سابقه است ولی هنوز نتوانسته به خودکفایی دراین صنعت مهم برسد، گفت:  مصرف کننده و تولید کننده خودروهای داخلی از کیفیت و قیمت راضی نیستند، خودکفایی در این صنعت باید بدون نیاز به قطعات تولید خارج از کشور و بر اساس حداقل قیمت تمام شده به سرانجام برسد.

نماینده مردم بناب با تاکید بر لزوم خودکفایی در تولید محصولات پتروشیمی، عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید در توسعه پتروشیمی‌ها نقش موثرتری ایفا کنند.

نظر شما