شناسهٔ خبر: 175400 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رفتار آمریکا در موضوع لغو تحریم‌ها روند مذاکرات وین را کند کرده است

عمویی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت:مذاکرات وین به دلیل رفتاری که آمریکا در لغو تحریم‌ها داشته به کندی پیش می‌رود.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل عموئی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین روند مذاکرات هسته‌ای  ایران و طرف‌های غربی، گفت: مذاکرات وین به دلیل رفتارهایی که آمریکا در لغو تحریم‌ها داشته به کندی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه لغو تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است، ادامه داد: مجلس نیز با توجه به جایگاه قانونگذاری و نظارتی که دارد، مطالباتی در زمینه رفع تحریم‌ها و اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از دولت دارد.

نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه یکی از مطالبات جدی مجلس از دولت در بحث مذاکرات اخذ تضمین‌های لازم از طرف‌های غربی برای تکرار نشدن بدعهدی‌های آنهاست، افزود:آمریکایی‌ها علیرغم اینکه جزئی از توافق برجام بودند برخلاف حقوق بین‌الملل از این توافق خارج شدند و این بدبینی در کشور ما وجود دارد که آنها بخواهند باردیگر این اقدام خلاف عرف دیپلماتیک و غیر قانونی خود را تکرار کنند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: یکی از مواردی که می‌تواند تضمین برای تکرار نشدن اقدامات پیشین غربی‌ها باشد، حفظ بخشی از اجزاء پیشرفته برنامه هسته‌ای در داخل کشورمان است و  یا اینکه تضمین‌های لازم در حوزه‌های اقتصادی برای فعالیت‌ سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان باشد.

عموئی با بیان اینکه مجلس  در بحث سیاسی و حقوقی مطالباتی دارد، عنوان کرد: تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید تضمین‌های لازم در این زمینه را اخذ کند تا رفتارهای گذشته غربی‌ها تکرار نشود.

وی با تاکید بر اینکه مجلس نیز نظارت‌های لازم برای اینکه رفع تحریم‌های حداکثری انجام شود و راستی‌ آزمایی در این زمینه انجام شود، خواهد داشت، اظهار کرد: این مطالبات را اعضای کمیسیون مرتباً به مسئولان وزارت‌خارجه منعکس می‌کنند و اخیراً هم جمعی از نمایندگان طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار اخذ تضمین‌های لازم از طرف‌های غربی شده‌اند.

نظر شما