شناسهٔ خبر: 175203 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رویش طرح های توانمند سازی اقشار ضعیف در سال ۱۴۰۰

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اقدامات و مصوبات پیگیری شده در سال ۱۴۰۰ کمیسیون متبوعش را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» ولی اسماعیلی ، در مورد اقدامات کمیسیون اجتماعی در سال ۱۴۰۰ گفت: در روزهای پایانی سال گذشته، حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه سالانه برای تداوم همسان سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شد و همچنین در مورد بهبود وضعیت بازنشستگان لشکری و کشوری دولت اعتباراتی در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده بود که مجلس تلاش کرد این اعتبارات بیشتر از حد مورد نظر باشد هر چند این افزایش حقوق بازنشستگان با واقعیت‌های اقتصادی جامعه بسیار فاصله دارد.

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با تلاش دولت، شورای عالی کار و مجلس در سال گذشته شاهد افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران بودیم که این اتفاق برای اولین بار رخ می‌داد، در این افزایش حقوق نه تنها  کارگران بلکه کارفرمایان هم مورد توجه قرار گرفتند که فشار حداکثری بر آنها وارد نشود تا مجبور به تعدیل نیروی کار خود شوند.

 وی در ادامه یادآور شد: در طی یکسال گذشته فراکسیون کارگری مجلس اقدامات موثری برای بهبود وضعیت کارگران داشت از افزایش حقوق و حق مسکن گرفته تا بیمه کارگران، در سال جاری بی تردید این فراکسیون مطالبات این گروه از جامعه را پیگیری خواهد کرد.

طرح ساماندهی استخدام کارکنان

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰‌ طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت، براساس این طرح افرادی که در حال حاضر با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم هستند و حقوق دریافت می‌کنند، دولت مکلف به ساماندهی آنها خواهد بود. برای کارکنان شرکتی، قراردادی و پیمانی آزمونی  برگزار می‌شود و بعد از سیر گزینش جذب دستگاه مربوط می‌شوند و سپس  طی مراحل گزینش که روال خود را دارد بعد از یک یا دو سال قرارداد آنها تبدیل به رسمی می‌شود. با اجرای این طرح تبعیض و بی‌عدالتی در فرصت‌های شغلی از بین می‌رود و امنیت شغلی ایجاد می‌شود.

بررسی طرح مدیریت تعارض منافع

اسماعیلی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع و بررسی دو شوری آن موافقت کردند و جزئیات این طرح برای رسیدگی به کمیسیون اجتماعی بازگردانده شد.  در حال حاضر در کمیته تخصصی در حال بررسی است، امیدوارم در ماه‌های ابتدایی سال به صحن ارجاع شده و با رفع ایرادات آن تبدیل به یک قانون شود.

اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: اصلاح ماده ۵ بیمهکارگران ساختمانی از دیگر موضوعات مورد بررسی کمیسیون اجتماعی بود، باید در نظر داشته باشیم، حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که تنها نیمی از آنها بیمه هستند، براساس این طرح کلیه کارگران ساختمانی که کارت مهارت دارند بیمه خواهند شد و همچنین بیمه تکمیلی این عزیزان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی مطالبات  ایثارگران در کمیسیون اجتماعی

اسماعیلی در مورد مطالبات ایثارگران گفت: تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران از دیگر مباحث کمیسیون اجتماعی بود که در سال گذشته به آن پرداختیم، فراکسیون ایثارگران مجلس طی جلسات متعددی که  با رئیس بنیاد شهید و مسئولان دیوان محاسبات برگزار کردند تا مشخص شود چه میزان از قانونی که مصوب شده اجرایی شده است، در حال حاضر بسیاری از قوانین مربوط به ایثارگران مغفول مانده است، سازمان‌ها و نهادهایی که در تبدیل وضعیت ایثارگران کوتاهی کردند باید پاسخگو باشند.

سه شنبه های نظارتی کمیسیون اجتماعی ادامه دارد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید به سه شنبه‌های نظارتی کمیسیون یادآور شد: سه شنبه‌های نظارتی کمیسیون اجتماعی به بحث عملکرد سازمان‌ها و نهادها اختصاص داده شده، نظارت بر اجرای درست قانون از دیگر موضوعات مهمی بود که دوره های قبل در مجلس مغفول مانده بود، اما در مجلس یازدهم به این موضوع توجه ویژه‌ای شد، به فرض مثال رسیدگی به عملکرد سازمان بهزیستی و کمیته امداد از مهمترین اقدامات کمیسیون بود.

پیش نویس لایحه «حمایت از زنان در برابر خشونت» در مرحله نهایی شدن

اسماعیلی با اشاره به طرح صیانت از بانوان در برابر خشونت تاکید کرد: لایحه‌ "حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت" یکی از لوایح مهم کمیسیون اجتماعی است که در حال حاضر پیش نویس اصلاحی مربوط به موضوع خشونت علیه زنان در مرکز پژوهش ها در حال نهایی شدن است.

بررسی حاشیه نشینی برخی از شهرها 

وی افزود: در یکسال گذشته سفرها و بازدیدهای میدانی متعددی از حاشیه نشینی برخی از شهرهای کشور داشتیم، خلاصه ای از این بازدیدها را در اعتبارات بودجه‌ای به شورای عالی اجتماعی کشور اختصاص دادیم تا هر نهاد و سازمانی براساس عملکرد بودجه دریافت کند.

تشکیل سازمان مددکاران اجتماعی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: تشکیل سازمان مددکاران اجتماعی، از دیگر اقدامات کمیسیون در سال گذشته بود، مددکاران اجتماعی با توجه به دانش و انباشت اطلاعاتی که در حوزه اجتماعی دارند، می‌توانند نقش بی بدیلی در سیاستگذاری‌های اجتماعی و در عرصه‌های اجرایی برای نهادینه شدن این رویکرد در کنار سایر متخصصان اجتماعی داشته باشند، تشکیل سازمان مددکاران اجتماعی از موضوعات مهم و قابل رسیدگی در سال جاری خواهد بود.

نظر شما