شناسهٔ خبر: 175086 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ارتقاء شاخص‌های کیفیت زندگی، مهم‌ترین چشم‌انداز تهران در قرن جدید

معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با تدوین یک سند راهبردی، تمرکز فعالیت ها و رعایت رویکردهای تحولی برای یک دوره چهار ساله را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش «نماینده»، نرگس معدنی پور،‌ در مورد مدیریت شهر در سال ۱۴۰۰ گفت: از منظر شورا ، سال ۱۴۰۰ برای مدیریت شهری تهران، سال استقرار بود که در این سال در کنار پیگیری  امور جاری سازمانی و خدماتی ، سه اقدام مهم دنبال شد که می توان به  مستقر شدن ارکان مدیریتی و سازمانی دوره جدید مدیریت شهری تهران، تدوین و ابلاغ  رویکردهای جدید برنامه ای و همچنین تدوین  بودجه جدید مدیریت شهری تهران ، مطابق برنامه ۵ ساله و رویکردهای جدید  اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در کمیسیون فرهنگی اجتماعی دوره ششم شورای شهر تهران کوشش کردیم که با تدوین یک سند راهبردی،  تمرکز فعالیت ها و رعایت رویکردهای تحولی برای یک دوره چهار ساله باشد، گفت: به عنوان مثال ، توجه به رعایت و بهبود شاخص های کلان فرهنگی و اجتماعی و انطباق کلیه سیاست ها ، برنامه ها و نظام تخصیص بودجه برای تحقق آن ، از جمله اولویت هایی بود که مدنظر قرار دادیم  و آن را جزو تصمیم های خوبی می دانم که تلاش می کنیم دنبال شود.

معدنی پور با بیان اینکه  بطور کلی ، صرف نظر از دوره های مدیریتی مختلف در شهرداری تهران ، یکی از اشکالات مدیریتی که مدام تکرار شده است ، انبوهی از برنامه هایی است که با یکدیگر همپوشانی دارند و در عمل ،هم افزایی نیز با یکدیگر ندارند و این موجب اتلاف منابع شده است، افزود: تلاش ما این است که مدیریت شهری ، به این درس مهم که در دوره های مختلف مدیریتی ، آن را آموخته است ، توجه کند و آن را در برنامه ریزی های خود ، لحاظ کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر سندی را به عنوان چارچوب فعالیت های خود در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ، تدوین کردیم که در آن اولویت ها تعیین شده است و علاقمندم که این سند در سال ۱۴۰۱ مدنظر قرار گیرد و در طول دوره خدمت در شورا تکمیل و دنبال شود، چراکه مهم ترین رویکرد ما در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این است که تمامی ظرفیت های مدیریت شهری تهران هم از نظر برنامه و هم بودجه ، باید بگونه ای هم افزا هدایت شوند تا وضعیت شاخص های کلان فرهنگی اجتماعی ، بهبود پیدا کنند.
 

وی در مورد چشم انداز تهران با آغاز قرن جدید گفت: با توجه به توسعه سریع و گسترده شهر تهران ، مهم ترین چشم انداز شهر تهران در قرن جدید ، بهتر است تمرکز بر بهبود و ارتقاء شاخص های کیفیت زندگی باشد. این چشم انداز موجب می شود که در عمل ، بسیاری دیگر از شاخص های مرتبط و نیز نظام برنامه و بودجه مدیریت شهری تهران نیز ، بهبود پیدا کرده و دارای چارچوب و جهت مشخص باشند.

معدنی پور افزود:  کلانشهر تهران هر چند از نظر شاخص های توسعه ای ، مشابه بسیاری از کلانشهرهای بزرگ جهان و در شمار آن ها است ، اما باید توجه داشت که از جهات بسیاری دیگر ، از جمله زمینه های فرهنگی و اجتماعی و نیز سبک شهرنشینی و شهروندی ، دارای ویژگی های خاصی است و  به نظرم کیفیت زندگی ، یکی از پیشران های توسعه متوازن و موزون است که می تواند موجب بهبود شاخص های عدالت محوری در زندگی شهری و دسترسی عادلانه به فرصت ها و خدمات شود. بر همین اساس ، چنانچه مدیریت شهری تهران و بطور کلی ،  نظام جامع مدیریت شهری تهران کوشش کند تا با کمک مردم و سازمان های مردم نهاد ، شاخص های کیفیت زندگی را در دستور کار خود قرار داده و آن ها را بهبود ببخشد ، در آن صورت کلانشهر تهران نیز می تواند جزو یکی از شهرهای الگو از نظر شاخص‌های شهرنشینی باشد.

نظر شما