شناسهٔ خبر: 174964 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پایتخت محلی برای تصمیم‌گیری‌های کلان است

بشیری عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است از آنجایی که تصمیم‌گیری برای برخی موضوعات استانی برای پایتخت اهمیت ندارد ممکن است تعیین تکلیف یک موضوع مهم منطقه‌ای به همین دلیل به تعویق بیفتد.

به گزارش «نماینده» فرهاد بشیری، افزایش اختیار استانداران را مسیری برای تمرکززدایی در تصمیم گیری‌ها دانست و گفت: منوط کردن تصمیم گیری ها به پایتخت باعث کاهش انگیزه فعالیت از سوی استانداران و سایر مدیران در رده های پایین تر دارد و سرمایه گذاران و مردم نیز انگیزه کافی برای ایجاد مشاغل و سایر امور که منجر به توسعه استان ها می شود را ندارند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل اهمیت تصمیم گیری در استان ها به جای پایتخت، عنوان کرد: پایتخت باید صرفا به تصمیم گیری در حوزه کلان کشور بپردازد و تصمیم گیری در موارد جزئی تر را به استان ها بسپارد چرا که استانداران و مدیران بیش از مدیران پایتخت نشین از ظرفیت های مناطق خود آگاه هستند.

وی در ادامه با تأکید بر وظیفه وزارت کشور برای پیگیری این موضوع، یادآور شد: تصمیم گیری موثر صرفا در مناطق و استان ها صورت می گیرد و روند پیگیری آنها از پایتخت تا مراکز استان و سپس مراکز شهرستان ها بسیار زمان بر و هزینه بر خواهد بود.

بشیری افزود: بسیاری از تصمیم گیری ها صرفا در استان ها حائز اهمیت است ولی برای پایتخت ضرورت و اولویت ندارد از این رو این امکان وجود دارد یک موضوع مهم استانی به دلیل کمبود اهمیت آن برای تهران به تعویق بیفتد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اکثر نمایندگان مجلس نیز به افزایش اختیار استانداران عقیده دارند، خاطرنشان کرد: فعال سازی مدیران استانی با تفویض اختیار برای تصمیم گیری ها، امور استانی را سریع تر به نتیجه می رساند و تدوین آیین نامه و ابلاغ آنها از پایتخت برای استان ها و شهرستان ها کاری از پیش نخواهد بود.

نظر شما