شناسهٔ خبر: 174706 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به شورای نگهبان ارسال شد

سید نظام موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش «نماینده» ، رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از اول اسفندماه در دستورکار وکلای‌ ملت در جلسات علنی قوه مقننه قرار داشت که نمایندگان در ۱۳ روز و در قالب  ۲۸ جلسه‌ ۲ و ۳ شیفت کاری لایحه را بررسی کردند و در نهایت رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته (سه‌شنبه هفدهم اسفندماه) به پایان رسید.

سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین باره، عنوان کرد: روز گذشته و در جلسه نوبت عصر پرونده بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در مجلس شورای اسلامی در مرحله مقدماتی بسته شد و این لایحه به‌طور رسمی امروز به شورای نگهبان تقدیم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته شورای نگهبان به‌صورت غیررسمی در جریان مصوبات مجلس قرار داشته و بررسی‌های خود را آغاز کرده است اما مطابق قانون، شورای نگهبان تا ۱۰ روز فرصت دارد نظر نهایی خود را درخصوص لایحه بودجه به مجلس ارائه کند تا اگر مواردی برای اصلاح وجود داشته باشد، مجلس نسبت به آن اقدام کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: بر همین اساس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه هفته آتی نشست علنی خواهد داشت و اگر تا آن زمان شورای نگهبان نظر خود را به مجلس ارائه کرده باشد، مجلس در نشست روز یکشنبه  وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان خواهد شد و اگر ایرادات شورای نگهبان تا آن زمان به مجلس ارائه نشده باشد، مجلس دستور کار عادی خود را دنبال خواهد کرد.

نماینده تهران در مجلس، اظهار کرد: با عنایت به تلاش‌های فشرده‌ای که نمایندگان مجلس طی روزهای گذشته انجام دادند، امیدواریم لایحه بودجه پیش از سال جدید تعیین تکلیف و به دولت ابلاغ شود.

به گزارش تسنیم، وکلای ملت در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۱ را در جلسه علنی با ۱۷۳ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۳ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

به‌موجب مصوبه مجلس، بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و هفت میلیون و پانصد و هشتاد و هفت هزار و هفتصد و نود و سه میلیارد و نهصد و سی و یک میلیون ریال به‌شرح زیر است؛

الف ـ منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه‌ عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر پانزده میلیون و دویست و هفتاد و سه هزار و هفتصد و چهارده میلیارد و ششصد و سیزده میلیون ریال شامل؛
۱ ـ منابع عمومی بالغ بر سیزده میلیون و نهصد و چهل و یک‌هزار و سیصد و هجده میلیارد و پانصد میلیون ریال.
۲ ـ درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک‌میلیون و سیصد و سی و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون ریال.
ب ـ بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال است.

نظر شما