شناسهٔ خبر: 174641 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری

شهرهای موشکی و پهپادی سپاه، پیام‌هایی برای دشمنان

اسماعیل کوثری رونمایی از ۲پایگاه پهپادی و موشکی ازسوی نیروی هوافضای سپاه نشان داد نیروهای مسلح ما با وجود همه مشکلات، تحریم‌ها و کارشکنی‌ها، همچنان در مسیر بالندگی و توسعه توان عملیاتی خود گام برمی‌دارند.

«نماینده»/ رونمایی از ۲پایگاه پهپادی و موشکی ازسوی نیروی هوافضای سپاه که در روزهای اخیر و به میمنت اعیاد شعبانیه انجام شد، بار دیگر توان و آمادگی نظامی جمهوری‌اسلامی ایران را برای پاسخگویی سریع و قاطع به تهدیدات، به رخ دشمنان ملت ایران کشید و نشان داد نیروهای مسلح ما با وجود همه مشکلات، تحریم‌ها و کارشکنی‌ها، همچنان در مسیر بالندگی و توسعه توان عملیاتی خود گام برمی‌دارند.


دراین میان باید به چند نکته توجه ویژه داشت:
نکته مهمی که نباید از آن غفلت کرد، گام‌های روبه‌جلوی کشور در توسعه فناوری‌های نظامی است که رونمایی اخیر از پایگاه‌های موشکی و پهپادی را می‌توان نمودی از این موضوع دانست. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر نیروهای مسلح کشور موفقیت‌های چشمگیری در زمینه توسعه دانش و فناوری نظامی داشته‌اند و اکنون دیگر با اطمینان می‌توان ادعا کرد در این حوزه مسلط شده‌ایم، بر این اساس هر روز باید نسبت به روز قبل، گام‌های محکمی در ارتقای توان نظامی و قدرت بازدارندگی کشور برداریم.
رونمایی اخیر نشان داد نیروهای مسلح کشور و به‌ویژه سپاه پاسداران، چه در حوزه موشکی و چه در عرصه پهپادی با قدرت درحال اقتدار توان رزمی خود هستند و این موضوع براساس این گزاره قطعی است که همواره باید آمادگی رزمی و توان نظامی خود را در مقابل تهدیدهای روزافزون دشمنان حفظ کنیم. این رویکرد سبب می‌شود دشمنان ملت ایران همواره درنظر داشته باشند که اگر بخواهند اقدامی علیه منافع و تمامیت ارضی کشورمان انجام دهند، در کوتاه‌ترین زمان و با بیشترین قدرت، ضربه‌های بسیار مهلکی را متحمل خواهند شد. دشمنان این آب و خاک امروز بیش‌از هر زمان دیگری به این درک رسیده‌اند که جمهوری‌اسلامی ایران در مقابل آنان مماشات نخواهد کرد و در حراست از کشور با قاطعیت و قدرت عمل خواهیم کرد.

نکته دوم چیزی که در رونمایی اخیر از ۲پایگاه موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به‌چشم آمد و باید بیش ‌از پیش مورد توجه قرار گرفته و تقویت شود، ارتقای توان استراتژیک کشور با تکیه بر نیروهای بومی و تفکر انقلابی است.‌ امروز شاهدیم که جوانان خلاق و متعهد ایرانی با ابتکارات خود، درحال برداشتن گام‌های مؤثری در مسیر افزایش روزافزون توان دفاعی و نظامی کشور هستند. درنظر داشته باشیم موفقیت‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه‌هایی مانند گسترش توان موشکی و پهپادی کشور به‌دست آمده، کاملا بومی بوده‌است. اکنون با اطمینان می‌توان ادعا کرد تجهیزات ساخته شده از سوی جوانان مبتکر ایرانی در حوزه رقابتی یا مقایسه‌ای جلوتر از سلاح‌های مدرنی است که در غرب ساخته می‌شود.
درحال‌حاضر همه کارشناسان نظامی دنیا به این موضوع اذعان دارند که موشک‌های نقطه‌زن جمهوری‌اسلامی ایران از دقت و قدرت کم‌نظیری برخوردارند که با نمونه‌های مطرح خود در دنیا نه‌تنها قابل رقابت هستند، بلکه از ویژگی‌های کامل‌تری نیز بهره می‌برند. امروز در سطح دنیا همه قدرت‌های مطرح این سطح از توانمندی‌های نظامی و راهبردی جمهوری‌اسلامی ایران را قبول کرده‌اند و برهمین اساس است که تاکنون موفق نشده‌اند به تهدیدهای مستمر خود علیه کشورمان جامه‌عمل بپوشانند؛ چراکه به‌خوبی واقفند امروز نیروهای مسلح ایران در بالاترین سطح آمادگی رزمی و لجستیکی خود در سال‌های اخیر قرار دارند و با صلابتی مثال‌زدنی، آماده‌اند تا پاسخ هر متجاوزی را به سخت‌ترین شکل ممکن بدهند.
۳-سومین نکته مهمی که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، زمان رونمایی از پایگاه‌های موشکی و پهپادی از سوی سپاه پاسداران است. در روزهای اخیر برخی تلاش کردند با شبهه‌افکنی در این زمینه، اصل موضوع را تحت‌تأثیر قرار دهند. این درحالی‌است که نیروهای مسلح کشورمان همواره براساس زمانبندی مشخص، برنامه‌های راهبردی خود را اجرا می‌کنند و برهمین اساس هم هست که برنامه توان‌افزایی مطلوبی را در دستور کار قرار داده‌اند.
اگرچه در روزهای اخیر از یک‌سو با تحولات مهمی در اروپا و به‌ویژه بحران اوکراین مواجه هستیم و ازسوی دیگر مذاکرات هسته‌ای جمهوری‌اسلامی ایران و ۱+۴ در مراحل پایانی خود قرار گرفته‌است، اما وجود چنین شرایطی، دلیل متقنی برای کنار گذاشتن برنامه‌های آمادگی ازسوی نیروهای مسلح کشورمان نیست و بیشتر جنبه فرافکنی دارد. باید درنظر داشته‌باشیم نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایران همواره براساس منویات فرمانده‌کل قوا، به طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌های خود می‌پردازند. معظم‌له از نیروهای مسلح کشور انتظار دارند گام‌های مستمر و مؤثری در جهت پیشرفت اقتدار نظامی و راهبردی کشور بردارند و در مسیر افزایش دقت و قدرت توان رزمی خود حرکت کنند.
براین اساس هر زمان که لازم بوده است توان و قدرت نظامی خود را علنی اعلام کرده‌ایم تا به‌خوبی نقش بازدارندگی نیروهای مسلح در برهه‌های حساس به منصه ظهور برسد و دشمنان بدانند اگر بخواهند افکار باطل خود را در مواجهه با کشور و مردم ایران عملی کنند، با پاسخ دندان‌شکن نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایران مواجه خواهند شد. برهمین اساس هم هست که این نیروها به‌صورت مستمر درحال ارتقای سطح آمادگی رزمی و قدرت آتش خود هستند.
ازسوی دیگر برخی خودی‌ها نیز باید در جریان توانمندی‌های دفاعی و راهبردی کشور قرار بگیرند تا بی‌جهت مرعوب غربی‌ها نشوند. متأسفانه در گذشته برخی مسئولان از سطح بالای اقتدار دفاعی و نظامی کشور اطلاع کافی نداشتند و در این زمینه اظهاراتی را بیان می‌کردند که مناسب نبود و انتقادهای زیادی را همراه داشت. برهمین اساس هم رهبرمعظم‌انقلاب در مقطعی تأکید کردند که دستاوردهای نظامی کشور را به مسئولان نشان دهید که اقتدار امروز ما را ببینند و دچار اشتباه محاسباتی نشوند.
با توجه به راهبردهای تعیین‌شده گاهی نیاز است که دستاوردهای نظامی خود را به‌صورت علنی به نمایش درآوریم و زمانی هم به‌صورت محدود، گوشه‌هایی از آن را نشان دهیم. در مواقعی هم توانمندی‌های کشور باید پنهان بماند.

برچسب‌ها:

نظر شما