شناسهٔ خبر: 174623 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نتیجه مذاکرات وین باید با قانون لغو تحریم‌ها هم‌خوانی داشته باشد

الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر تحریم‌ها در اثر مذاکرات وین لغو نشد و به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بی توجهی شد باید سریعا مسیر پیشرفت صنعت هسته‌ای را دنبال کنیم.

به گزارش «نماینده»زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به مذاکرات وین اظهار داشت: باید مروری بر مذاکرات سابق داشته باشیم و از آن عبرت بگیریم. همچنین طبق این ضرب‌المثل قدیمی که آزموده را آزمودن خطاست، باید همواره به جزئیات اهمیت بدهیم؛ تجربیات و درس‌های زیادی از برجام گرفتیم و باید واقعیت لازم را در تمام موضوعات بدانیم.

وی افزود: ما وارد مذاکرات اخیر شده‌ایم اما طرف‌های مقابل قول‌هایی داده‌اند و باید ببینیم چه ضمانت‌هایی برای اجرای تعهدات دارند. باید مشخص شود که این ضمانت‌ها چیست که چه ضمانتی داده‌اند تا طرف مقابل مجددا با یک امضاء از آن مانند برجام خارج نشود و زیر میز توافق نزند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: آنچه که تاکنون در مذاکرات نهایی شده است صرفا مباحث حقوقی است اما باید در عمل ضمانت‌های حقیقی اخذ کنیم؛ آنچه که باید در قالب لغو تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی عملیاتی شود را باید در مسیر تحقق، عینی ببینیم.

الهیان گفت: باید بررسی کنیم که چه چیزهایی در قالب توافق هسته‌ای به دست می‌آوریم و چه دستاوردهایی را از دست می‌دهیم.

وی افزود: انتفاع اقتصادی در قالب مذاکرات برای ما بسیار مهم است. این در حالی است که با تحریم‌های ظالمانه حقوق اساسی ملت ایران زیر پا گذاشته شد و بایستی این حقوق به آنها بازگردد و گشایشی در مسیر معیشت مردم و اقتصاد کشور اتفاق بیفتد.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: اگر بناست که اقتدار هسته‌ای زیر سؤال رفته و صنعت هسته‌ای تعطیل و یا غنی‌سازی متوقف شود، در قبال آن چه دستاوردی خواهیم داشت؟ و اگر دستاوردهای دانش هسته‌ای ما متوقف شود، هزینه‌ای را در قالب مذاکرات خواهیم داد اما آورده‌های ما از مذاکرات هم باید بررسی شود.

الهیان گفت: تاکید مجلس بر آن است که تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای حفظ شود و ذخای اورانیوم ما نابود نشود؛ نباید سانتریفیوژها و اورانیوم غنی‌شده ما از بین برود؛ پرونده‌های ادعایی که علیه ما باز شده است باید سریعا بسته شود که این امر موضوع سفر آقای گروسی به تهران بود و باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تضمینی در این باره بدهد و بایستی این پرونده‌ها طبق نقشه راه تدوین شده بسته شود و مکررا ادعاهای علیه ما در آینده مطرح نشود.

وی گفت: خطوط قرمز ما در مذاکرات هسته‌ای باید لحاظ شده و به مطالبات جمهوری اسلامی توجه شود.

الهیان با اشاره به احتمال خروج سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها اظهار داشت: این امر یکی از مطالبات تهران از طرفین مذاکرات هسته‌ای است. همچنین باید ارز بلوکه شده ایران آزاد شده و ثبات اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری خارجی هم بایستی محقق شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: تحریم‌ها نباید به صورت موقت و چندماهه لغو شود، بلکه باید برای همیشه لغو شود؛‌ تهران این موضوع را از زبان تیم مذاکره کننده کشورمان دنبال خواهد کرد.

نماینده تهران گفت: ما تجربه تلخ برجام را داریم که ترامپ با یک امضاء از آن بیرون آمد و هیچ تعهدی را انجام نداد، در حالی که ایران همه تعهدات خود را عملیاتی کرد؛ بایستی بایدن هم در این باره تضمین دهد و ارائه یک بیانیه از سوی او یا دولتش نمی‌تواند تضمینی برای جمهوری اسلامی باشد، بلکه تضمین داخلی آمریکا هم مهم است.

الهیان افزود: اگر تحریم‌ها لغو نشد ما باید در سریع‌ترین زمان ممکن صنعت هسته‌ای خود را بازگردانیم و مجددا به فناوری هسته‌ای دست پیدا کنیم. 

وی در پایان تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی تاکید بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دارد و بایستی تمامی مفاد آن اجرایی شود. 

نظر شما